Hej,
Vi ska sälja vårt hus som vi köpte 2012 (tillträde 2013).
Det är första gången vi säljer ett hus och när vi köpte det va vi väldigt "gröna" på hus och hade dålig koll på besiktningsprotokoll och undersökningsplikt.
Huset va besiktigat av Anticimex när vi köpte det och det va knappt några noteringar i protokollet.
Det var tex inga noteringar gällande dräneringsmattan som är monterad på fel håll.
Nu har vi besiktigat huset och fick några anmärkningar som vi blev nervösa över.
Huset är byggt 1952, 1,5 plan med källare.
Hur beredd ska man vara på att det kan bli svårt att sälja huset med dessa "fel" och brister?
Vi ska sälja vårt hus som vi köpte 2012 (tillträde 2013).
Det är första gången vi säljer ett hus och när vi köpte det va vi väldigt "gröna" på hus och hade dålig koll på besiktningsprotokoll och undersökningsplikt.
Huset va besiktigat av Anticimex när vi köpte det och det va knappt några noteringar i protokollet.
Det var tex inga noteringar gällande dräneringsmattan som är monterad på fel håll.
Nu har vi besiktigat huset och fick några anmärkningar som vi blev nervösa över.
Huset är byggt 1952, 1,5 plan med källare.
Hur beredd ska man vara på att det kan bli svårt att sälja huset med dessa "fel" och brister?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det beror lite på var huset står, det finns ju områden i Sverige där man kan nästan sälja vad som helst bara det är ett hus. Sen beror det på vad fastigheten är värderad till och vad ni kan tänka er att sälja den för. Man måste nog lägga lite pengar på att få ordning på saker i huset.
Huset ligger i Småland, marken består av sand, sand och åter sand.. knappt ingen här har dränerat ens pga detta.
Fastigheten är värderad till 2,2 miljoner och det är vad vi har som utgångspris.
Vad är det du tänker att man behöver fixa i ordning som är akut?
Fastigheten är värderad till 2,2 miljoner och det är vad vi har som utgångspris.
Vad är det du tänker att man behöver fixa i ordning som är akut?
Det kommer alltid in lite fukt i källaren på ett hus byggt -52 oavsett vilket håll ev mattor vänds på. Det beror på att det till 99% är väggsula som inte har kapilärbrytande underlag och ett eftergjutet golv direkt på mark.
Detta fångar mitt kritiska "intresse":
- Att vinden inte är inspekterbar.
- Att det finns uppreglade golv och väggar i källaren. Utan förnyad markisolation, undertrycksventilation eller liknande så ska man ge f-n! i att inreda källare i gamla hus. Men det går ju å andra sidan förmodligen lätt att riva bort.
- Skulle det nu saknas tätskikt i badrum är det o-bra. Fast det vet man ju inte. Om inte förre ägaren har foton etc.
I övrigt är väl listan ungefär vad man kan förvänta sig av ett 69 år gammalt hus. Inget speciellt anmärkningsvärt utan saker som går att fixa till.
En (medveten) köpare kan ju också ställa frågor som inte ingår i denna besiktning, t ex elinstallationen eller avloppsstammarnas skick och ålder. Det är egentligen mycket viktigare saker än att det behövs ett nytt droppskydd till diskmaskinen.
Detta fångar mitt kritiska "intresse":
- Att vinden inte är inspekterbar.
- Att det finns uppreglade golv och väggar i källaren. Utan förnyad markisolation, undertrycksventilation eller liknande så ska man ge f-n! i att inreda källare i gamla hus. Men det går ju å andra sidan förmodligen lätt att riva bort.
- Skulle det nu saknas tätskikt i badrum är det o-bra. Fast det vet man ju inte. Om inte förre ägaren har foton etc.
I övrigt är väl listan ungefär vad man kan förvänta sig av ett 69 år gammalt hus. Inget speciellt anmärkningsvärt utan saker som går att fixa till.
En (medveten) köpare kan ju också ställa frågor som inte ingår i denna besiktning, t ex elinstallationen eller avloppsstammarnas skick och ålder. Det är egentligen mycket viktigare saker än att det behövs ett nytt droppskydd till diskmaskinen.
Fixa och fixa vet jag inte. Jag ser egentligen inget superakut utöver en inspektionslucka till vinden. Resten är nog relativt lätt att bilda sig en uppfattning om. Hade jag varit spekulant på huset så hade jag utgått från att vinden är helt körd och lagt ett bud efter det. Eftersom jag inte kan inspirera den så tror jag det värsta...F FLVGD8 skrev:
Klicka här för att svara