Vi bor i typ socker lådor på rad m förråd mellan. Huset är 2 vån, infart, trädgård osv. Har just bestämt sälja under våren. Plötsligt ser vi att grannen 2 meter ifrån har lagt ut sitt identiskt lika hus till försäljning för 7,5 milj. Hur tänka…? Skall man snabbt lägga in vårt till försäljning för 7.75. Varför. Jo vi har investerat i markiser, 2 LVP och annat. Eller skall man vänta ut grannens försäljning? Kanske inte så bra att 2 identiska hus på samma ort ligger ute, eller bra? Husen ligger nära större stad och populärt område med bra tågförbindelser till allt. Hjälp mig tänka ut bra lösning..

• Gilla
MeSp123
  • Laddar…
Lägg ut för 7,4 om du vill sälja

• Gilla
Polgara71 och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
Det brukar inte vara bra att två grannhus är till salu samtidigt.

• Gilla
Discoman och 8 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
L LarsOJ skrev:
Vi bor i typ socker lådor på rad m förråd mellan. Huset är 2 vån, infart, trädgård osv. Har just bestämt sälja under våren. Plötsligt ser vi att grannen 2 meter ifrån har lagt ut sitt identiskt lika hus till försäljning för 7,5 milj. Hur tänka…? Skall man snabbt lägga in vårt till försäljning för 7.75. Varför. Jo vi har investerat i markiser, 2 LVP och annat. Eller skall man vänta ut grannens försäljning? Kanske inte så bra att 2 identiska hus på samma ort ligger ute, eller bra? Husen ligger nära större stad och populärt område med bra tågförbindelser till allt. Hjälp mig tänka ut bra lösning..
Skulle säga att det spelar ingen som helst roll. En fördel kan vara att den som får huset sålt sist får kunderna från den som får huset först. Sen kan det vara så att era hus kanske är lika, men ändå helt olika på vissa aspekter.

Sälj när det passar er bra. En sak som var viktigt för mig när vi köpte hus för 3 år sedan nu i februari var att få tillträde på våren. Vissa vill ju sälja tidigt men flytta ut i September men då missar ju köparen sommaren i huset. Så att möjliggöra en sån sak kan vara viktig. Lycka till!

• Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det brukar inte vara bra att två grannhus är till salu samtidigt.
Det bäst utrustade och billigaste av dem har nog störst chans att säljas utan prut

• Gilla
  • Haha
Snnica och 3 till
  • Laddar…
Lägg er på samma pris som grannen. Eftersom ert hus är något bättre, så blir ert hus det folk vill buda på först. Inget 7,4 för det verkar misstänkt, och inte 7,6 för då finns ingen fördel kvar, utan samma pris — 7,5. Följden? Ni kickar igång budgivningen på ”bästa huset” och får en normal budgivning. Grannen får vänta tills ni är klara. Men var ärliga. Om grannen t ex har gavel och ni bor mitt i så slår läget, läget, läget alla värmepumpar i världen.

• Gilla
Klantskalle och 25 till
  • Laddar…
Ring och prata med mäklaren som säljer åt grannen. Försök lirka ut så mycket info som det går. Har dom spekulanter på kö? Är priset rimligt? Finns underlag för budgivning eller blir det prut från enstaka intressenter? Sen när du fått en massa svar så får du lägga på ett mäklarfilter och bedöma rimligheten.

• Gilla
Kungen_283746 och 2 till
  • Laddar…
Som köpare skulle jag bli lite misstänksam om två grannhus ligger ute samtidigt. Finns det en tredje granne som gör livet olidligt? Har kommunen upptäckt en urantäckt under husen? Vad döljer sig bakom denna exodus?

• Gilla
  • Haha
Appendix och 28 till
  • Laddar…
Vi sålde vår mormors hus i en liknande situation, samma hus som grannen, populärt område. Mäklaren rådde oss att vänta tills det första huset var sålt. Hon kontaktade sen de som inte vann budgivningen, 3 olika poteniella köpare. Enligt mäklaren hade de redan "bott in sig" i området och var väldigt motiverade att köpa. Inga annonser, inga offentlga visningar och en affär som gick väldigt fort. Dessutom lägre kostnader då mäklaren inte behövde göra så mycket arbete.

• Gilla
Anna_H och 42 till
  • Laddar…
L LarsOJ skrev:
Det ska vara en bra stor markis och riktigt saftiga LVP om det ska motivera 250k i högre pris...
Kan ju vara "och annat" som skulle motivera detta, men då känns det konstigt att räkna upp markis och LVP först.

• Gilla
Appendix och 17 till
  • Laddar…
Vänta känns som det uppenbara svaret ur ett marknadsperspektiv. Om ni båda säljer samtidigt är utbudet (antal hus) stort med efterfrågan samma (köpare). Som det ser ut nu som får du säkert fler köpare längre fram i vår?
Det som påverkar husets värde mest är läget och sedan utseendet, alltså hur fint eller bra den köpande målgruppen uppfattar huset. Det ena kan du inte påverka. Lägg 10-20k på styling, kanske köp några designmöbler är mitt tips om ni inte har fingertoppkänsla. En extra budgivare och så får du tillbaks detta.

Va nära att köpa en lägenhet som var så, 2st i samma hus, samma våning, likadan layout som var till salu samtidigt. Den ena var gavellägenhet och hade ett extra 40x40cm fönster på gaveln. Såldes inom 2v fraån varandra och tror det skiljde ca 100' i slutpris. Lite olika golv och renoverat men inget stort.

Jag hade nog lagt ut det för samma som grannen och roffa åt mig den högsta budgivaren samtidigt. Alla lär väl buda på båda samtidigt

Var i ungefär samma sits när vi sålde en lägenhet en gång.
Skulle lägga ut vår till försäljning, och får reda på att en i trappuppgången sidan om precis lagt ut en lika dan till försäljning.
Vi väntade därför med vår försäljning.
Deras såldes direkt med något i stil med 500 000 upp från utgångspris.
När vi sen skulle sälja vår var det en dödsskjutning precis utanför balkongen dagen innan visning.
Vår var betydligt mer svårsåld. Sen vad det berodde på vet jag klart inte.
Hade jag gjort om det hade jag i alla fall inte väntat!

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Som köpare skulle jag bli lite misstänksam om två grannhus ligger ute samtidigt. Finns det en tredje granne som gör livet olidligt? Har kommunen upptäckt en urantäckt under husen? Vad döljer sig bakom denna exodus?
Dumheter! Det är nog väldigt få som tänker som du isåfall. Der finns väl tusen orsaker till att sälja sitt hus. I större städer, eller i utkanten av dessa säljs ju många hus. Att två hus brevid varandra ibland säljs är väl inte ett dugg konstigt.

Sen skulle jag försöka få ut huset till försäljning precis samtidigt som grannen. Gärna samma mäklare också, så man fick visning samtidigt. Sen är ingen markis och luftvärmepump ensamna värda 250.000kr snarast 25.000kr isåfall. Båda husen kommer troligtvis att säljas lätt i vilket fall. Sannolikt ökar intresset om det finns två att titta på samtidigt.

• Gilla
Telning och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Dumheter! Det är nog väldigt få som tänker som du isåfall. Der finns väl tusen orsaker till att sälja sitt hus. I större städer, eller i utkanten av dessa säljs ju många hus. Att två hus brevid varandra ibland säljs är väl inte ett dugg konstigt.

Sen skulle jag försöka få ut huset till försäljning precis samtidigt som grannen. Gärna samma mäklare också, så man fick visning samtidigt. Sen är ingen markis och luftvärmepump ensamna värda 250.000kr snarast 25.000kr isåfall. Båda husen kommer troligtvis att säljas lätt i vilket fall. Sannolikt ökar intresset om det finns två att titta på samtidigt.
Ja alltså jag var kanske inte jätte seriös, tänkte att urantäckt kanske hintade lite om det ;)
Men jag hade absolut funderat på om det fanns någon anledning och kollat över kommunens planer en gång extra. Sedan händer det ju bevisligen, lite beroende på område olika ofta. Mindre lägenheter i billiga områden eller i studenttäta städer är ju inte konstigt.

När jag skulle sälja min lägenhet jag hade för många år sedan så var det en annan ute till salu men med visning först veckan efter på översta våningen i trappen bredvid, lika som min men omgjord till tvåa istället för trea. Var få på visningen och enda verkade direkt intresserad bode i en etta på gatan och kom in av en slump, hon ville ha något större men önskade sig kanske mest en tvåa. Hon hade uppenbarligen missat att den andra var kommande och den var även lagd till 20% lägre än min så sålde till henne utan att bråka allt för mycket om priset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.