Hej,

Håller på att sälja min bil. Har varit i kontakt med en bilhandlare som ska köpa bilen, dem överförde pengar idag men inget är signerat och bilen är inte hämtad.

Har fått bud på ett högre belopp nu hos en annan firma..

Kan jag avbryta affären med den andra firman och bara skicka tillbaka pengarna eller hur fungera det?

Mvh

Det juridiska vet jag inget om, men det är osnyggt att göra så.
Ska du ångra bilhandlare 2 om handlare 3 bjuder ännu bättre?

Protte

Pacta de sunda - Avtal ska hållas.

Då köparen överfört pengar har denne uppfyllt sin del i avtalet. För att inte begå avtalsbrott behöver du lämna över bilen. Att inga papper ännu inte är signerade spelar inte någon roll då muntligt avtal är lika gällande som skriftligt, Nackdel med muntligt är svårigheten med bevisning av överenskommelsen.

Om du vägrar fullfölja affären kan köparen kräva skadestånd.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Frågan är väl om det finns ett avtal, det uppstår ju inte bara genom att någon sätter in pengar på ens konto och hävdar att de köpt något.

Sen låter det ju som om TS ingått ett avtal med köpare ett, men det vet vi ju inte säkert. Som vanligt krävs lite tydligare info från TS. Vad har sagts och gjorts av vem är en bra start.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Frågan är väl om det finns ett avtal, det uppstår ju inte bara genom att någon sätter in pengar på ens konto och hävdar att de köpt något.

Sen låter det ju som om TS ingått ett avtal med köpare ett, men det vet vi ju inte säkert. Som vanligt krävs lite tydligare info från TS. Vad har sagts och gjorts av vem är en bra start.
Att avtal mellan näringsidkaren och TS finns kan vi nog vara säkra på. Då näringsidkaren har fört över pengar till TS konto som betalning för den aktuella bilen. Sannolikheten att näringsidkaren bara fört över pengar till ett random konto är minimal.

• Gilla
Garningen och 1 till
  • Laddar…
Affären är gjord. Du fick ett bud, accepterade och köparen har betalat överenskommet pris. Bara för att ägarbytet inte är gjort på ännu betyder de inte att det inte finns ett köpeavtal er emellan. Om du ville ha mer betalt skulle du ha tackat nej och förhandlat upp priset med köparen.

Steelheart Nicklas75 skrev:
Pacta de sunda - Avtal ska hållas.
Pacta sunt servanda, ska det vara. ;)

Immobil Immobil skrev:
Pacta sunt servanda, ska det vara. ;)
Naturligtvis, antingen autokorrekt eller trötthet är min ursäkt. Tack för rättningen !!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.