Hej!
Bor i ett hus där vi på 3:e våningen har lite radiatorstrul. Enkelt uttryckt så när jag försöker lufta två av de 3 element som vi har på denna våning så pyser det bara i drygt 4 sekunder och sen tyst. Dvs inget vatten kommer fram.

Alla andra element i huset är luftade och vatten strömmar till.

Elementen är dock varma en drygt 10 centimeter in på dem, dvs i bortre delen från termostaten är de iskalla men 10 cm in fårn termostaten har de iaf någon temperatur.

Jag har experimenterat med att ta bort termostaten helt men ingen skillnad. Nu är min ytterst begränsade VVS kunskap slut och undrar om någon kan ha något tips.

Bergvärme som drive värmesystemet och jag har inte upptäckt några konstigheter där.

Eller är rekommendationen helt enkelt att ta hjälp? (inte jag som installerade systemet)

Tack på förhand,
Erik

D
Har du tillräckligt tryck på vattnet i systemet?

Är det i en villa? Har du fyllt på vatten till rätt tryck i systemet? I många system måste man fylla på med vatten när man luftar, brukar vara en kran på pannan (och en tryckmätare)

Fyll på vatten i radiatorkretsen, det måste man om man behöver avlufta mycket

erinor skrev:
Jag har experimenterat med att ta bort termostaten helt men ingen skillnad.
Nålen har inte kärvat fast då?

(Fast i så fall borde de inte vara varma alls...)

D
Nyfniken skrev:
Nålen har inte kärvat fast då?
Borde komma vatten via returen i alla fall i så fall.

Tack för många bra svar.
- trycket borde vara ok då 1 av elementen på samma våning skjuter ut vatten via avluftningen. Men jag vet inte hur jag på annat sätt bedömer om trycket är ok. Rören till elementet känns varmt(min gissning är mao att hela radiotorn har soggat ihop.
För att ytterligare komplicera frågan är 1 element kallt, det andra är 50% varmt

- vad gäller kärvning så rör sig nålen fritt när jag tagit bort termostaten

-expansionskärlet är korrekt fyllt är det samma sak som att fylla på radiatokretsen?

Sorry min okunskap i ämnet.

Mvh
erik

D
Njae, det är svårt att dra några slutsatser av att det kommer vatten ur något annat element. Tror du helt enkelt får fylla på vatten (titta på manometern som brukar sitta vid expansionskärlet). Bör vara på minst 1 bar (du kan köra upp det till 1,5 bar inför luftningen).

DIY_freak skrev:
Njae, det är svårt att dra några slutsatser av att det kommer vatten ur något annat element. Tror du helt enkelt får fylla på vatten (titta på manometern som brukar sitta vid expansionskärlet). Bör vara på minst 1 bar (du kan köra upp det till 1,5 bar inför luftningen).
Jag verkar ha missat helt vad som är expansionskärl. Bifogat bild - är detta rätt ställe? I så fall behöver jag klura ut hur jag får in mer vatten i detta kärl. Sen finns det kylledningskärlet (kanske inte rätt namn) - den som ser ut som en stor blåsa - den vet jag hur jag fyller på.

• bild 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 3.JPG
    Skapa konto
Oj, du har ju nästan inget tryck alls.. Det borde finnas en kran någonstans bland rören, den öppnar du tills du har rätt tryck. Själv har jag 1 bar, men vet inte om det är normalt eller bara hos mig....

peternicklas
Ja det är ditt expansionskärl. Trycket är lågt, bör vara 1 Bar. Följ det rör som går ut till höger från kärlet någonstans finns det en kran. SKa du luft så kör upp till 1,5 bar innan bu börjar att lufta. Cirkulationspumpen står på läge 2 eller?

peternicklas skrev:
Ja det är ditt expansionskärl. Trycket är lågt, bör vara 1 Bar. Följ det rör som går ut till höger från kärlet någonstans finns det en kran. SKa du luft så kör upp till 1,5 bar innan bu börjar att lufta. Cirkulationspumpen står på läge 2 eller?
Hmm - finns bara en kran och den står i vidöppet läge (se bild) Åt andra hållet finns enbart en tömmningskran som sänker trycket i kärlet. Måste nu lista ut hur jag hittar vad cirkulationspumpen står i för läge.

Erik

• kran bredvid kärl.JPG
    Skapa konto
peternicklas
erinor skrev:
Hmm - finns bara en kran och den står i vidöppet läge (se bild) Åt andra hållet finns enbart en tömmningskran som sänker trycket i kärlet. Måste nu lista ut hur jag hittar vad cirkulationspumpen står i för läge.

Erik
Kranen sitter på kallvattenledningen. Kan du följa den så borde du hitta en kran som sedan har ett rör som går till värmesystemet.

peternicklas
erinor skrev:

Erik
Vad är det för svart kran, som är stängd, uppe i bilden?

OM jag fortsätter följa röret så kommer jag till bergvärmeanläggning och där finns enbart det som bilden visar.

Den kran som är stängd går från bergvärmen och åker sedan ner till botten på vattenberedaren

• bild (1).JPG
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.