Byggahus.se
P
Magnus Filip skrev:
Tropikhjälmen var ett skydd för huvudet vid aktivare körning på 50-60-70-talet eftersom "alla" vägar var grusvägar på den tiden och det var potthål.
Användes verkligen tropikhjälmar som bilförarhjälmar? En tropikhjälm skyddar väl inget vidare eftersom den har ganska breda, hårda, brätten?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Och det finns en anledning. Bromsverkan på bakhjul är oftast betydligt mindre än på framhjul. Skivbromsar där bak blir underutnyttjade och rostar gärna ihop. Därför bör man hårdbromsa några gångar om man ha bil med skivbromsar där bak. Jag har ingen statistik men om jag hade en mindre bil skulle jag föredra trummor.
Jag ser inget behov av skivbromsar bak. De används ju knappt vid normal bilkörning. Med manuell växellåda motorbromsar man en del men trots att jag bara har ägt automatväxlade bilar så brukar skivorna bak på mina bilar inte så värst blanka ut.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag ser inget behov av skivbromsar bak. De används ju knappt vid normal bilkörning. Med manuell växellåda motorbromsar man en del men trots att jag bara har ägt automatväxlade bilar så brukar skivorna bak på mina bilar inte så värst blanka ut.
Det är ju verkstädernas kassako... Min Mondeo - 15 har gått 11 tusen mil, och böt bromsskivor bak vid 7000... Vid servicen förra året försökte de kränga på mig nya skivor eftersom de var rostiga.. :thinking:

Trams, finns ju inga bromsskivor bak som inte går 3000 mil...
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Jag ser inget behov av skivbromsar bak. De används ju knappt vid normal bilkörning. Med manuell växellåda motorbromsar man en del men trots att jag bara har ägt automatväxlade bilar så brukar skivorna bak på mina bilar inte så värst blanka ut.
Helt rätt.
Skivbromsar på bakaxeln, är en styggelse.
Jag hade en 240 i 16 år. Aldrig bytte jag skivorna fram. Men de där bak, byttes flera gånger.

Nu är det dags att vi återgår till ämnet, innan moderatorn skapar en ny återvändsgränd:D.

Staffans
 
hsd
Min Citroën -97 har skivor runt om , har aldrig haft något behov att byta skivor bak eller fram
 
A
Jag har inte glömt att bromsskivor funnits iaf...;)
även om jag bara byter dom ibland!
 
A
P pmd skrev:
Användes verkligen tropikhjälmar som bilförarhjälmar? En tropikhjälm skyddar väl inget vidare eftersom den har ganska breda, hårda, brätten?
Pepitahjälm användes för att att skydda huvudet, även för barn. Smart som sjutton i dåtidens bilar. Farfar hade en sån liggande. Liknar utländsk militärs gamla tropikhjälmar från förr, som liknar lite en ridhjälm. Du får söka på internet!
Kolla i vilken motorhistorisk tidning som helst, syns ofta där.

De tropikhjälmarna med bretten som förekommer i populärkulturen kom senare, även militärt

.
P pmd skrev:
Användes verkligen tropikhjälmar som bilförarhjälmar? En tropikhjälm skyddar väl inget vidare eftersom den har ganska breda, hårda, brätten?
 
A
En svale har nog många till nya hus glömt att de finns och hur bra de är. Heter så i Västsverige. Kallas nog vindfång i övriga landet?

Vi har en sådan på vårt nya hus. Lite lägre temperatur än i huset och ytterligare en dörr. Perfekt att hänga av sig kläder och svettiga skor, väskor, vått paraply m.m. Så slipper man ha allt detta inne i huset och grusa ned osv. Man ser inte eventuellt stök inifrån huset heller.

Är det kallt ock blåsigt ute är det perfekt med en svale när man skall ut och in. Inget drag i huset.

Ingen gör en sån idag tror jag. Bortglömt?
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Magnus Filip skrev:
En svale har nog många till nya hus glömt att de finns och hur bra de är. Heter så i Västsverige. Kallas nog vindfång i övriga landet?

Vi har en sådan på vårt nya hus. Lite lägre temperatur än i huset och ytterligare en dörr. Perfekt att hänga av sig kläder och svettiga skor, väskor, vått paraply m.m. Så slipper man ha allt detta inne i huset och grusa ned osv. Man ser inte eventuellt stök inifrån huset heller.

Är det kallt ock blåsigt ute är det perfekt med en svale när man skall ut och in. Inget drag i huset.

Ingen gör en sån idag tror jag. Bortglömt?
Grannhuset från slutet av 1800-talet har en farstu. (Oisolerat rum)

Vårt hus har bara en farstukvist (tak, men inga direkta väggar) som till viss del har skitiga stövlar mm.
 
Jonas Persson
När du nämner det, minns jag nu att det även finns hus med oisolerad trappa till övervåningen, en farstu i två plan...

Även energismart, varför värma upp dessa utrymmen?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Ingen gör en sån idag tror jag. Bortglömt?
Med ett genomsnittligt kvadratmeterpris på 28 tkr gissar jag att andra ytor prioriteras.
 
Jonas Persson
Alfredo Alfredo skrev:
Med ett genomsnittligt kvadratmeterpris på 28 tkr gissar jag att andra ytor prioriteras.
Tror att det mer beror på att man vill ha allt inne utan att se fördelarna med en farstu. Vinds- och källarförråd är nuförtiden inne i lägenheter. Tror det inte bara har att göra med stöldrisken. Samtidigt är det tvärt emot vad du skriver, vem vill bygga ett förråd för 28tkr per kvadratmeter?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
A
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
När du nämner det, minns jag nu att det även finns hus med oisolerad trappa till övervåningen, en farstu i två plan...

Även energismart, varför värma upp dessa utrymmen?
Inget förråd alls. VIll man kan man ta bort innedörren och bredda öppningen och huset blir större "inuti" istället.


Är isolerad men värms inte upp lika mycket. Max 15 °C på vintern. Lite värme behövs för annars torkar det inte.

Tror det är bortglömt mer eller mindre. "Alla" som besöker oss tycker att det är jättesmart och de skulle också vilja... För de har sandiga barnskor och leriga overaller i entrén och det drar in grus osv. På kvällen ställer jag in cykeln där och fyller på vatten ev. kollar luften. På morgonen är jag en kvart efter jag gått upp först iväg och glider rakt ut i full mundering och slipper gå och hämta i garaget.

Fråga om prioritering, vad man satsat på. Vi har tex inte någon öppen planlösning. Vill inte ha matos i hela huset och att alla stör varandra. Även blir huset "större" inuti med fler väggar för man får fler rum och kontor m.m. eller hur man vill se det. (fast egentigen blir det på pappret mindre för väggar stjäl, men det upplevs inte så och utnyttjas inte så) Men många gillar öppen planlösning för det är lättare med sällskapandet då. Alla tycker olika,
 
Redigerat:
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Magnus Filip skrev:
En svale har nog många till nya hus glömt att de finns och hur bra de är. Heter så i Västsverige. Kallas nog vindfång i övriga landet?
En "svale",är en trappavsats mellan olika våningar där lägenhetsdörrarna är placerade. "På våran svale bor det en tete tant".

Kal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.