Byggahus.se
Hej. Jag fick inte länken att funka men jag tror jag vet vilken du menar. Jag köpte en blå sågbock förra våren på julla där man kunde spänna fast sågen i en hållare och stockarna låg i en vagga. För att det ska funka över huvudtaget måste du ställa den på asfalt eller stenplattor för den är inte stabil på gräs, benen sjunker ned i backen och den vill välta när man lägger på och flyttar fram stockarna. Jag gav upp efter en eftfermiddag och nu står den och skräpar i trädgården.
Men har du ett stabilt underlag och klen ved så kan den funka.
MVH Johan
 
Om du har klen kort ved så funkar det bra.
Har du däremot längre ved (2-3 meter) så kommer bocken att tippa, då den inte är särskilt stabil.
Dessutom är det ett evigt brytande och hävande att flytta fram stocken...

Nej, jag röstar för den enkla lilla kling-kapen (den där i 2000:- klassen).
Jag upplever att det funkar bättre. För mig i alla fall. Men jag har ju bara kört riktigt klen ved.
 
Jag har kört en hel del vedkap genom åren, dock inte den där modellen.
Mitt intryck är att den kommer att vibrera sönder, svetsar och rör kommer att spricka.
 
Jag har använt min Jula-sågbock i 3 år med en Partner 2200W kedjesåg och den har fungerat bra för mig. (30 kubik blandved i olika längder)

Jag håller självklart med om att den måste stå på ett stadigt underlag och vill man så kan man tillverka ett "fotfäste" med hjälp av ett par rejäla vinkeljärn som skruvas eller svetsas längstgående på fötterna. Detta gör att man ändå kan fälla ihop bocken...
 
Tack för tipsen, inköpet är skjutet på framtiden. Fick bli ett hembygge istället. Bild finns i min vedbodstråd om någon är nyfiken.

/D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.