662 läst ·
4 svar
662 läst
4 svar
Såga upp stor ek till slabs
Visst skulle det kunna funka, men det är inte ”så man gör.” Jag har bara praktiserat på en såg, ock är absolut ingen expert, men de låter ekstockarna ligga hela utomhus i ett antal år innan de sågar dem. Sedan låter de skivorna torka ströade ute under tak. Efter det åker de in i torken om de ska bli möbler, annars är de klara ”redan” efter kanske fem år.
Min fråga är väl mer: vad kan hända?
Större risk att det slår sig eller sprickor eller?
Större risk att det slår sig eller sprickor eller?
Precis det som kan hända. Det finns någon gammal tumregel om ett års lufttorkning per tum tjockt virke. Kör på det ute och lägg sedan på ett år inne om det ska bli möbler för innebruk. Torkar man det för fort blir det värre. Torkar man för kort tid kommer problemen när man börjar såga i det och får plankor med olika fuktighet på olika sidor, som då garanterat kommer böja sig.T Trädgårdsjohnny skrev:
Eftersom du nog inte vill låta hela stocken ligga luftigt och torka i flera år på tomten, är väl beskrivningen i första inlägget rimligt. Ha bara inte för bråttom och kapa inte upp dem för tunt eller för kort. Det blir sprickor i ändarna som du får såga bort, även om du målar, och de kommer att bli skeva/böjda så att du får hyvla bort en del för att få plant virke.
Men klart värt att testa och allt du kan använda blir ju väldigt mycket roligare än att elda upp allt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Såga upp ett valv i Siporex
Byggmaterial & Byggteknik -
Såga upp stor öppning i timmervägg till altandörr
Byggmaterial & Byggteknik -
Såga upp för större fönster
Fönster & Dörrar -
Hur såga upp golvplank från egna stora ekar?
Byggnadsvård -
Varning av BRF för störningar - hotar med att säga upp mig som bostadsrättsinnehavare
Juridik