Tänkte snitta upp en betongkaka i behändiga bitar och bära bort. Lite ömtåligt under (lättbetong) så vill inte bila. Detta är utomhus.

Miniräknaren säger det blir ca 50 meter snitt.

Behöver djupanslag, tror jag.

Behöver bli klar innan påsk, vet jag.

Fördel om det är verktyg jag kan köpa för rimlig peng, det är sporadiska insatser som gäller för mig, livet kommer emellan.

Vad för roliga verktyg finns det för mig?

Så kakan är inte i lättbetong, utan hårdare kvalitet?
Armering?

Vinkelslip med 230mm diamantskiva. Det duger med billigt fabrikat, Jula, Bauhaus osv.

Det kommer att damma sanslöst mycket och ännu mer. Du bör skaffa en riktig andningsmask, inte bara enkla engångsmasker. Skärma av alla andra rum i huset. Och räkna med att du kommer ändå att hitta betongdamm längst in i strumplådan om 3 år. Det dammar som sagt....

Om detta är inomhus så räkna inte med att kunna såga mer än typ 1 - 2 m åt gången, (det går fort), sedan ser du inte längre något i dimman av betongdamm. Men du kommer att kunna såga 1 m/ 5 minuter eller så.

Jag använde vinkelslip utomhus för att ta bort ca 20cm berg (på djupet), på en sträcka av en meter. Gjorde 7cm djupa spår med 15mm mellanrum och knackade bort., Det blev ca 30m kapning, gick på en eftermiddag med vilopauser, Men mitt damm blåste som sagt bort.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle gjort som hempularen beskriver. Finns säkert fin kap att hyra som man kan koppla in vatten till så det inte dammar, men har man redan en större vinkelslip så är det bara att köpa några billiga kapskivor som sagt. Inte kul jobb dock.

• Gilla
Preb
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Så kakan är inte i lättbetong, utan hårdare kvalitet?
Armering?
Den är i betong. Den är armerad. Vet ej hur tätt eller området bara är i ytterkanterna
H hempularen skrev:
Vinkelslip med 230mm diamantskiva. Det duger med billigt fabrikat, Jula, Bauhaus osv.

Det kommer att damma sanslöst mycket och ännu mer. Du bör skaffa en riktig andningsmask, inte bara enkla engångsmasker. Skärma av alla andra rum i huset. Och räkna med att du kommer ändå att hitta betongdamm längst in i strumplådan om 3 år. Det dammar som sagt....

Om detta är inomhus så räkna inte med att kunna såga mer än typ 1 - 2 m åt gången, (det går fort), sedan ser du inte längre något i dimman av betongdamm. Men du kommer att kunna såga 1 m/ 5 minuter eller så.

Jag använde vinkelslip utomhus för att ta bort ca 20cm berg (på djupet), på en sträcka av en meter. Gjorde 7cm djupa spår med 15mm mellanrum och knackade bort., Det blev ca 30m kapning, gick på en eftermiddag med vilopauser, Men mitt damm blåste som sagt bort.
Bra info! Detta är utomhus men kanske ska försöka samla upp lite damm ändå pga husen ligger tätt här. Hyser en otrolig respekt för just vinkelslipen så har använt den väldigt begränsat - hur styr jag djup med den? Vill inte ner till lättbetongen utan spara säg 5-10 mm och knäcka där.

Ska sätta mig och googla lite men tar gärna emot svar här också.

A
Har ej använt själv men sett det finns golvsågar att hyra på typ Cramo, Renta osv, det är en såg på en liten vagn typ. Kanske värt att försöka få till en heldag att köra med en sådan? Vattenkyld klinga och du kan stå upp rak i ryggen när du jobbar.

• Gilla
Preb
  • Laddar…
AXS
Ja, hyr en golvsåg!

• Gilla
Preb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.