Byggahus.se
Hej,

Jag har ett träd som har en rot som letat sig vågrätt ut från planteringen och nu puttar upp några av mina stenplattor på verandan. Roten är påväg mot ett förråd med betonggolv...
Så denna rot måste stoppas innan hela stenläggningen är förstörd och förrådet likaså.
Hur kan jag såga av denna rot utan att trädet skadas?
Den har fler rötter som håller fast trädet, men så att det inte blir röta eller annat som skadar trädet...
Trädet är inte så högt, så det riskerar inte att falla och förstöra något hus eller så.
Tack!
 
Claes Sörmland
Svaret är tyvärr att det inte går att såga av större rötter utan risk för röta. Så du får ta beslutet om risken är värd den och såga en rakt snitt. Om det blir röta märker du det om kanske tio år som tidigast.
 
  • Gilla
is300
  • Laddar…
A
A _ametist_ skrev:
Hej,

Jag har ett träd som har en rot som letat sig vågrätt ut från planteringen och nu puttar upp några av mina stenplattor på verandan. Roten är påväg mot ett förråd med betonggolv...
Så denna rot måste stoppas innan hela stenläggningen är förstörd och förrådet likaså.
Hur kan jag såga av denna rot utan att trädet skadas?
Den har fler rötter som håller fast trädet, men så att det inte blir röta eller annat som skadar trädet...
Trädet är inte så högt, så det riskerar inte att falla och förstöra något hus eller så.
Tack!
Vad är det för träd?
 
Maskintok skrev:
Vad är det för träd?
Vet inte vad trädet heter, men så här ser det ut (se bifogad bild)
 
  • Ett lövträd med mörk stam och tätt gröna blad mot bakgrunden av en trästaket och himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A _ametist_ skrev:
Vet inte vad trädet heter, men så här ser det ut (se bifogad bild)
Finns det inget man kan smörja in "avsågningen" med för att förhindra röta?
 
Jag skulle grävt upp och kapat och lämnat rotändan öppen en stund för att låta den torka lite sedan grävt igen.

Finns inga garantier med träd... ibland dör de av en liten bagatellskada och andra överlever vilken misshandel som helst.

/ATW
 
Kan det vara en lagerhägg kanske?
 
Kalle B Kalle B skrev:
Kan det vara en lagerhägg kanske?
Det är ett träd, som ger små vit/rosa blommor på försommaren och bär på sommaren/hösten. Kanske 2,5 meter högt.
 
Hej,
Tänkte snart såga av rötterna som tagit sig upp till ytan och puttar upp mina plattor. Kom på att det ju borde finnas någon "geggamoja" att smörja in den avsågade roten med för att förhindra röta och annat. Känner någon till om det finns det?
Mvh
Carina
 
Karlia
För grenar rekommenderas inte längre att smörja med "geggamoja" vid beskärning. Aldrig hört talas om med rötter och tror som ovan - med lite tur klarar sig trädet, med otur gör det det inte. Finns inte "säkra" kapningar tyvärr.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.