Byggahus.se

Sätta fast lister på betongvägg - hur?

1. undine
    Renoveringsnovis · Skåne · 271 inlägg

undine

Renoveringsnovis
    Hej!

Jag köpte en lägenhet för ett år sedan som jag nu tänkt göra något åt. Jag älskar bröstpaneler mitt på vägg och snygga lister mot taket och hade velat måla/tapetsera om och sätta upp snygga paneler och lister. Men.. lägenheten består av betongväggar. Hur gör jag för att fästa listerna på väggarna (mitt på samt uppe mot taket, där sitter inga idag)? Tidigare har jag bott i hus som bestod av 'enkla vanliga' väggar (vet inte vad de heter) och har bara spikat fast dem med tunna spik och hammare - easy peasy.

Det ska gärna vara så man relativt enkelt kan ta av dem igen. På vanlig lägg kan man ju lätt bara ta av listerna/panelerna igen och det blir bara små små hål för spiket..

Jag har läst lite att man kan limma, men det gör väl inte för list mot tak samt bröstpaneler?
    Finns det ingen smidig spik man kan använda på hårdbetong?

Hur gör jag?

Redigerat 20 aug 2017 14:21
    • Laddar…
  2. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 313 inlägg

hsd

Medlem
    Borra å plugga sen spik eller skruva
    Eller
    Limma med konstruktioslim

3. undine
    Renoveringsnovis · Skåne · 271 inlägg

undine

Renoveringsnovis
    Håller lim verkligen? Måste de inte fixeras med tryck? Jag kan ju inte stå och hålla fast listen i typ 15 minuter :/
    Går det att ta loss igen om man limmar?

4. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 313 inlägg

hsd

Medlem
    Limmet håller men att ta loss......
    Eventuell färg eller puts på väggen kommer att släppa och sitta kvar på limmet

5. S
    Bannad · Gävleborg · 620 inlägg

Stadsfiskalen

Bannad
    Med PL800, Casco Xtremefix eller liknande får man direkt fäste och sedan sitter det utav helvete.

6. R
    Medlem · Nordland · 362 inlägg

Ragganof

Medlem
    Extreme fixen är vell lite för extremt :p
    Super fix räcker och mycke lättare att kobba med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.