Byggahus.se
Vi håller på att renovera köket och som det är nu finns det ingen ballofix under diskhon, frågan är om vi klarar att sätta dit en sån själv? Vi bor i hus.
Är det lätt och isåfall hur går man tillväga?
Ska nämnas att det är min sambo som tänkte göra det och han har aldrig hållit på med rör förut, dum ide att försöka fixa det själv?


Bifogar bild hur det ser ut.

IMG_2869.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2871.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Det är inte jättesvårt.Har han inte 5 tummar på varje hand klarar han det.
Se för guds skull bara till att stänga av vattnet och tappa ur systemet innan ni sätter igång.
Mät dimensionen på röret och köp rätt koppling.Glöm inte att köpa stödhylsor.
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Hej
Det är inte jättesvårt.Har han inte 5 tummar på varje hand klarar han det.
Se för guds skull bara till att stänga av vattnet och tappa ur systemet innan ni sätter igång.
Mät dimensionen på röret och köp rätt koppling.Glöm inte att köpa stödhylsor.
Fredrik
Ok, nä det har han ju inte så då borde han väl kunna fixa det hehe.
Är det bara ballofix och stödhylsor man behöver?
Dum fråga kanske men ska man sätta ballofix på bägge rören samt vilken del är det man sätter den på?
Tog en bättre bild hur det ser ut där bakom.
 
Verkar inte kunna lägga in en ny bild, hur gör man?
Trycker på infoga bild men det finns ingen "ladda upp" knapp som jag kan trycka på
 
IMG_3128.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu fungerade det :)
 
  • Gilla
tecla
  • Laddar…
Du skriver "en ballofix" ?

Om du bor i eget hus så har du ju en huvudavstängning någonstans som går att använda, så att montera ballofix är väl kanske inte helt nödvändigt, men det som idag däremot krävs enligt branschreglerna och "säkert vatten" är en avstängning till diskmaskinen på ovansidan av diskbänken. Kan vara integrerad med diskbänksblandaren.

Om ni bara skall plugga rören för att kunna renovera köket kan ni ju likaså bra plugga vid rörskarvarna för ni får med största säkerhet "snygga" till rören ändå och måste ju även byta ventilen som går till diskmaskinen för denkonstruktionen är inte godkänd längre..
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Några grundläggande tips på vägen, utan inbördes ordning:

1. En ny blandare kommer oftast med anslutningsrör som är ca 25-30 cm långa, så om ni sätter ballofixerna inom det avståndet från blandaren så är det enkelt att byta blandare senare.
2. Se till att stänga av inkommande vatten och öppna sedan kranarna för att tömma ur kvarstående vatten i rören. Ofta finns det ändå lite vatten kvar på några ställen, så var beredd med en trasa.
3. Mät rörens omkrets så att ni köper rätt storlek på ballofixerna. Är det äldre rör kan det vara 16 mm, då behövs en speciell övergång, annars är 15 eller 12 mm rätt vanlig standard. På blandarsidan är det vanligt med 10 mm, så då kan det behövas en förminskning. Men om ni bara ska skarva på en ballofix på de befintliga rören (och inte byta blandare) så är det bara att köpa klämringskopplingar som passar rörens diameter.
4. Välj ett ställe på rören som inte har böjar eller är deformerade. För att klämringen ska funka måste röret vara rakt och oskadat.
5. Kapa rören så rakt du kan och fila bort eventuella "grader" (dvs vassa fransiga kanter).
6. Glöm inte stödhylsor i rören.
7. Dra åt klämringsmuttrarna så mycket det går med handkraft, och sen ytterligare ungefär 1/4-1/2 varv med verktyg. Ta INTE i för kung och fosterland så att du förstör rör eller kopplingar, det går ofta bra att dra åt lite extra senare om det ändå sipprar ut några droppar. Många rekommenderar att olja gängorna först för att de inte ska "skära", och att man efter att ha dragit åt släpper efter igen och drar åt på nytt, för att minska spänningar i kopplingen.
 
  • Gilla
umeper och 2 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
...men det som idag däremot krävs enligt branschreglerna och "säkert vatten" är en avstängning till diskmaskinen på ovansidan av diskbänken. Kan vara integrerad med diskbänksblandaren.
Nä det krävs inte alls enl. min röris som gjorde vår installation förra veckan. Jag tycker det är skitfult med ett extra vred/spak uppe på diskbänken som man aldrig använder. Så istället satte han avstängningsventilen inne i skåpet i framkant så att man ser den när man öppnar. Fanns t.o.m. ett "specialrör" för just denna funktionen (ett långt U-format rör).
 
  • Gilla
Fiamaria
  • Laddar…
nikasp
Tänkte just skriva samma sak fast mitt exempel är fem år gammalt. Jag lät bygga helt nytt kök i en bostadsrätt och hade köpt en snygg köksblandare av bra märke men utan inbyggd avstängning. "Stopp och belägg, va fan är det här!" sa han som var ansvarig och stoppade rörpularen. Jaha, fick stressa hem från jobbet och ringa runt och då sa If att det inte alls var krav på vred ovan diskbänk så jag kunde pusta ut.

PS! Ni bör nog be honom ändra det där, enligt den här tråden så ändrades det till ovan bänk 2010: http://www.byggahus.se/forum/kok/189368-ar-det-ok-med-diskmaskinsavstangningen-i-ett-skap.html (se inlägg #23). Risk att det blir jobbigt med försäkringsbolaget vid skada annars.

esox71 skrev:
Nä det krävs inte alls enl. min röris som gjorde vår installation förra veckan. Jag tycker det är skitfult med ett extra vred/spak uppe på diskbänken som man aldrig använder. Så istället satte han avstängningsventilen inne i skåpet i framkant så att man ser den när man öppnar. Fanns t.o.m. ett "specialrör" för just denna funktionen (ett långt U-format rör).
 
Redigerat:
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
esox71 skrev:
Nä det krävs inte alls enl. min röris som gjorde vår installation förra veckan. Jag tycker det är skitfult med ett extra vred/spak uppe på diskbänken som man aldrig använder. Så istället satte han avstängningsventilen inne i skåpet i framkant så att man ser den när man öppnar. Fanns t.o.m. ett "specialrör" för just denna funktionen (ett långt U-format rör).
Vill du skicka pm med företagsnamn på den rörmokaren så jag kan kolla lite nogrannare.

Han måste vilket som ha sovit under sin certifiering då det är en av de tydligare reglerna. Läs säker vatten 2.5.4 som tydligt säger att vattenanslutning till diskmaskin skall ha en lätt åtkomlig avstängningsventil OVAN BÄNK. Om man då inte nyttjar den kan det tolkas som att man bryter aktsamhetskravet men inte helt säkert beroende på omständigheter men saknas avstängningsventilen har man inte följt branschreglerna.

Sedan kan han ha en åsikt för nödvändigheten i detta men då bör han förhandla om ändring i reglerna eller inte ansluta sig under säker vatten. Är han ansluten skall reglerna följas
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
nikasp skrev:
Tänkte just skriva samma sak fast mitt exempel är fem år gammalt. Jag lät bygga helt nytt kök i en bostadsrätt och hade köpt en snygg köksblandare av bra märke men utan inbyggd avstängning. "Stopp och belägg, va fan är det här!" sa han som var ansvarig och stoppade rörpularen. Jaha, fick stressa hem från jobbet och ringa runt och då sa If att det inte alls var krav på vred ovan diskbänk så jag kunde pusta ut.
Det är ett krav i säker vatten sen 2011 tidigare var texten endast att diskmaskin ska ha lätt åtkomlig avstängningsventil vilket av de flesta tolkades som under skåpet därför gjordes tillägget "ovan bänk" för att tydliggöra
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
esox71 skrev:
Nä det krävs inte alls enl. min röris som gjorde vår installation förra veckan. Jag tycker det är skitfult med ett extra vred/spak uppe på diskbänken som man aldrig använder. Så istället satte han avstängningsventilen inne i skåpet i framkant så att man ser den när man öppnar. Fanns t.o.m. ett "specialrör" för just denna funktionen (ett långt U-format rör).
Du har aldrig funderat på att din "röris" kanske inte inte är så väl påläst, inte har läst på branschreglerna eller helt enkelt kör med gamla kunskaper.

Du borde kanske själv läsa på reglerna !!! Dom finns på bla "säkert vatten" och kan laddas ner från nätet.

Kolla under paragraf 2.5.4 så hittar du följande:
"Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil ovan bänk. Andra vattenanslutna apparater till exempel ismaskin eller kaffebryggare ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil"

Så om du har några andra källor att hänvisa till eller din "röris" har någon branschstandard som ni kan hänvisa till så kanske du vill delge oss den, annars lär väl "säkert vatten" gälla just nu.:)

Oooops många som svarade samtidigt !
 
Redigerat:
nikasp
Jag läste det nu. Mitt kök byggdes 2007 så han var bara ovanligt seriös då den skrivningen inte fanns då. Bor inte kvar där och har nu avstängning på blandaren (fast glömmer alltid att använda den då den smälter in så bra).

kinglolle skrev:
Det är ett krav i säker vatten sen 2011 tidigare var texten endast att diskmaskin ska ha lätt åtkomlig avstängningsventil vilket av de flesta tolkades som under skåpet därför gjordes tillägget "ovan bänk" för att tydliggöra
 
esox71 skrev:
Nä det krävs inte alls enl. min röris som gjorde vår installation förra veckan. Jag tycker det är skitfult med ett extra vred/spak uppe på diskbänken som man aldrig använder. Så istället satte han avstängningsventilen inne i skåpet i framkant så att man ser den när man öppnar. Fanns t.o.m. ett "specialrör" för just denna funktionen (ett långt U-format rör).
Han behöver nog läsa på branschreglerna den där rörisen... ;)

Men till topic så undrar jag varför ni ska sätta dit ballofixer.
Anledningen kanske är att ni ska renovera köket och i så fall byta blandare men annars är det ju inget tvång på att ha det där...
Ska man renovera köket behöver det ju oftast ändras mer med rören än att bara sätta dit ballofixer om man ska kunna få ett montage i vaskskåpet enligt "säkervatten"...
Jag hade rekommenderat en röris som kan detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag förstår inte denna ovilja mot att sätta ballofixer, personligen tycker jag det är väldigt smart att ha. Skulle kranen säga upp sig så kan man då enkelt stänga av vattnet dit, men fortfarande ha vatten i resten av huset, det går inte om huvudavstängningen är den enda avstängningen. Och man kan ge sig tusan på att kranen går sönder när det är som absolut sämsta tänkbara läge att bli utan rinnande vatten.

Är det en köksrenovering går det ju att plugga rören ändå, och helt enkelt planera för att vara utan vatten ett tag men även då är det en sån liten summa att det är på gränsen till dumsnålt att inte sätta dit ballofixer i det nya köket.
 
  • Gilla
Lattematte och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.