Hittat ett par gamla bastulav som jag vill slipa upp och måla med bastufärg, sätta ben på och använda som ... bastulav. Den undre ska kortas ner i längd så den får plats under den övre och kan flyttas fram som benstöd när man ska basta. Reglarna bakom panelen blev för klena på ena väggen, därför får det bli ben istället för fäste i vägg.

Benen ska sättas i varje hörn (röda markeringar), men hur ska jag fästa benen på ett bra sätt? Vilket virke ska jag använda till benen? Virket som laven är byggd av är antagligen asp och har storleken 21x68 och de fyra tvärgående reglarna mäter 26x68 mm.

Den främre längsgående lavstycket som är markerad med en röd pil ska bytas ut mot en ny 21x90 och skruvas fast bakifrån i lämpligt fäste så att skruvhuvudena försvinner.

Bastulavar av trä i ett hörn med markerade områden för fästen, en röd pil pekar på en bräda och det finns mätverktyg och handskar på laven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Bastufärg var ngt nytt för mig, vad är det?

Kidnappa inte tråden. Sök på bastuvax på bastubutiken.se.

P ptk skrev:
Kidnappa inte tråden. Sök på bastuvax på bastubutiken.se.
Va? Tack för informationen 😊

• Gilla
ptk
  • Laddar…
Vad det gäller virke är nog det bästa att fortsätta med asp. Går inte det tror jag gran fungerar ok också, den har likt asp låg densitet och värmeledningsförmåga.

P Pettman skrev:
Vad det gäller virke är nog det bästa att fortsätta med asp. Går inte det tror jag gran fungerar ok också, den har likt asp låg densitet och värmeledningsförmåga.
Vilka mått på benen och hur ska jag fästa de?

P Pettman skrev:
Gran är kåda i och den kommer att rinna i värmen, blir bra kladdigt och sitter bra fast.

Bästa svaret

J jonaserik skrev:
Gran är kåda i och den kommer att rinna i värmen, blir bra kladdigt och sitter bra fast.
Det finns risk för att man smälter ur kådfickor i gran ja, samtidigt är det frågan om ben till laven så inget man kommer i direkt kontakt med när man sitter på den. Att göra sittytorna av gran ser jag som olämpligt. Dessutom kommer värmen göra att kådan torkar ut och härdar ganska snabbt så det är ett övergående problem. Minns tydligt hur jag och mina kusiner samlade väldigt hårda kådklumpar från granpanelen i deras bastu som barn och lekte att det var bärnsten.
P ptk skrev:
Vilka mått på benen och hur ska jag fästa de?
Du kan nog ta ditt kasserade lavestycke eller spill från ersättaren. Lämplig konstruktion är nog något i stil med
3D-rendering av en konstruktion för bastulav med ben och stödpelare, visad i olika färger för att markera olika delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det för instabilt längs lavens långsida kan du sätta en sträva där med.

• Gilla
ptk
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Det finns risk för att man smälter ur kådfickor i gran ja, samtidigt är det frågan om ben till laven så inget man kommer i direkt kontakt med när man sitter på den. Att göra sittytorna av gran ser jag som olämpligt. Dessutom kommer värmen göra att kådan torkar ut och härdar ganska snabbt så det är ett övergående problem. Minns tydligt hur jag och mina kusiner samlade väldigt hårda kådklumpar från granpanelen i deras bastu som barn och lekte att det var bärnsten.

Du kan nog ta ditt kasserade lavestycke eller spill från ersättaren. Lämplig konstruktion är nog något i stil med
[bild]
Är det för instabilt längs lavens långsida kan du sätta en sträva där med.
Tack!! Perfekt lösning 👍👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.