Byggahus.se
Bor i ett villaområde som utvecklats ur ett gammal sommarstugeområde. Vägnätet är enskilt och består av grusvägar som sköts av en vägförening med stadsbidrag. Tomterna har på många håll styckats och bebyggts med familjevillor vilket såklart ökat antalet bilar på vägarna. Många vägar är slingriga och har dålig sikt vid kurvor och vid utfarter från fastigheter. Det är skyltat med 30 överallt. Att hålla 30 känns oftast nästan som att köra rally och risken är stor att inte hinna stanna om det dyker upp nått oförutsett bakom en krök eller häck. Vägarna går nästan alltid att köra in på från två håll vilket lett till att vissa vägar blir "genvägar" för folk som inte bor längs vägen. Istället för att köra längs huvudvägarna (kommunala dubbelriktade, asfalterade med trottoarer)så ger man sig in på grusvägarna för att kapa någon minut på väg till förskolan. Nu till frågan.

Jag vet att det finns en massa regler för vad man får göra med enskilda vägar med stadsbidrag. Men får man t.ex. sätta upp en "Genomfart förbjuden skylt"? Får man sänka hastigheten till 20? Andra tips på hur man kan göra en väg mindre attraktiv som genväg?
Röd och gul trafikskylt med svart bilikon, överstruket av diagonalt rött streck indikerar förbud mot fordon.
Gul och röd svensk trafikskylt med texten "Gäller genomfart".
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Det är kommunen som kan införa lokala trafikregler som sätter ned hastigheten. Det verkar de redan ha gjort eftersom det sitter 30-skyltar i området. Utan ett sådant kommunalt beslut är det grundhastigheten 50 km i timmen som gäller om det är tätbebyggt område (också ett kommunalt beslut om det är det), annars 70 km i timmen. Det vägföreningen själv kan göra är att skylta med vitblå rekommenderad lägre hastighet, men de är bara rekommendation. Sådana här:

Blått och vitt trafikskylt, hastighetsbegränsning, trettio kilometer i timmen, rektangulär form.

Vägföreningen kan förbjuda fordonstrafik men oftast hindras det av flera saker. 1. Vägarna är en gemensamhetsanläggning vars syfte är motortrafik till delägarfastigheterna. Då är s a s föreningen hindrad att förbjuda motortrafik för det skulle strida mot föreningens ändamål. 2. Om det finns en detaljplan där vägarna är detaljplanerade som allmän plats gata så hindrar det också föreningen att förbjuda trafik - man måste ju följa detaljplanens syfte och gemensamhetsanläggningen är inrättat med den som ramverk. 3. Bidrag från Trafikverket eller kommunen ges med förbehållet att vägarna hålls öppna för allmän trafik.

Så lösningen är ofta farthinder av olika slag, gupp och blomlådor. Bom som måste öppnas för passage.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Det man (nästan) kan göra är att sätta upp farthinder. Det får man nog egentligen inte heller göra på en väg med bidrag, utan kommunalt beslut i frågan, men ser man till att de är lätta att ta bort så...
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Det man (nästan) kan göra är att sätta upp farthinder. Det får man nog egentligen inte heller göra på en väg med bidrag, utan kommunalt beslut i frågan, men ser man till att de är lätta att ta bort så...
Vad är det som hindrar farthinder?
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Kommunerna brukar inte godkänna under 30km/h, vi har försökt i vår VF.
Mobila väggupp är vanligt samt en digital hastighetsmätare vid vägen som kanske folk lägger märket till.
 
Claes Sörmland
Olösligt problem tror jag eftersom alla har olika preferenser. De flesta vill att bilarna ska köra max 15 km/h utanför sin egen tomt men sen vill de flesta köra betydligt fortare utanför andras tomter.

Och egentligen vet vi ju vad behövs, staket, häckar och plank. De sänker också hastigheten för bilförarna blir osäkra när man inte ser. Det är bara att på senare år så har folk fått för sig att vägar och gator inte ska skiljas av staket, häck och plank från tomtmark som traditionen bjuder.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 18 till
  • Laddar…
Tack för svaren!!
 
Nej, under de förutsättningarna får man inte begränsa trafiken alls.
 
  • Gilla
Vickyberg och 1 till
  • Laddar…
På temat "övriga konstruktiva lösningar" såg jag för ett tag sedan en fågelskrämma formad som polis som höll en fartkamera. Jag blev toklurad och sänkte omedelbart farten (som den ögontjänare jag är). Sen tyckte jag det var sjukt kul när jag insåg hur lurad jag blivit!
 
  • Gilla
  • Haha
Lynn Wigardt och 14 till
  • Laddar…
Den typen av åtgärder fungerar inte särskilt länge.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Då får man väl flytta "polisen" till nya platser 🙂
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det handlar som alltid att få folk att välja något dom inte vill. Som tidigare nämnts är farthinder något som bilisten avskyr mer än något annat. Upp med jobbiga blomlådor. Upp med asjobbiga saker som man måste köra över. Upp med skrikiga skyltar som får folk att känna att de är bevakade. Fågelskrämmor i form av barn bredvid vägen. Speglar som indikerar jobbig kurva eller hopplös utfart. Sätt upp en skylt med påbud om häst, även om ingen rider där.
 
Råkade posta innan jag var klar. Vet inte riktigt vad man får sätta upp, men stoppskyltar i massor är ju drygt. Ta det vid varje korsning, från alla håll. Låt skyltar med varning om jakt pågår stå kvar året om. Skogsavverkning pågår, begränsad framkomlighet, välj annan väg, följ orange pil. Låt stora jävla hål bildas av regnvattnet och fyll inte igen dem. Ett trist rykte om vägen med massa hål kommer minska trafiken.
 
  • Gilla
  • Haha
Lynn Wigardt och 4 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Råkade posta innan jag var klar. Vet inte riktigt vad man får sätta upp, men stoppskyltar i massor är ju drygt. Ta det vid varje korsning, från alla håll. Låt skyltar med varning om jakt pågår stå kvar året om. Skogsavverkning pågår, begränsad framkomlighet, välj annan väg, följ orange pil. Låt stora jävla hål bildas av regnvattnet och fyll inte igen dem. Ett trist rykte om vägen med massa hål kommer minska trafiken.
Enbart lysande förslag från dig, tänkte inte ta upp ett enda på nästa möte med vägföreningen …
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Kan mycket väl förstå att trafik är störande och kan upplevas som obehaglig om vägen är dålig.
Men, vägar med stadsbidrag ska normalt hållas öppna för allmän trafik.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.