Byggahus.se

Sälja hus, köparen vill betala månadsvis

1. V
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag har en billig hus i Norrbotten som ska säljas bort.
    En köpare tog kontakt och sa de kan betala 10 000 nu och
    månadsvis 7000. Det tar ungefär två år innan huset är betalt.

Har jag rätt att göra hurdan kontrakt som helst med köparna?
    Exempel om de inte kan betala efter några månader, de åker ut.
    Och deras ägorätt försvinner?

2. Dheri
    Husägare · Nivå 10
    Möjligt att det går att göra ett sånt upplägg, men jag skulle inte göra det. Hade det varit jag hade jag sett två alternativ. Antigen sälja och då få alla pengar på samma gång som det brukar gå till, eller hyra ut.

3. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Jag tror risken är större för köparna att köpet inte anses giltigt. Undvik detta skulle jag säga.

4. J
    Medlem · Nivå 14
    Det blir då en uthyrning ( enligt skatteverket om dom får nys om det ) och du får skatta för inkomst , du står ju fortfarande som lagfaren ägare, hur har det tänks när det är betalt, ska du då skänka huset till dom.eftersom dom betalat. Nej se till att få ett avslut med alla pengar i handen och överförning av lagfarten på köparen. Det går även för dig att ta ut en inteckning på fastigheten och dom får amortera av en skuld till dig , med eller utan ränta, med ränta får du skatta.

5. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Jag skulle inte gå med på detta upplägg.
    Förutom de eventuella juridiska komplikationerna i samband med själva överlåtelsen så kan man ju fråga sig varför man inte tar ett banklån.
    Det är nog så, rent ut sagt, att man inte är kvalificerad att få ett banklån. Vad är det då som säger att just du får betalt?

6. J
    Medlem · Nivå 14
    Verkar lustigt då dom ska betala 7000kr i månaden, men kan vara så att det finns en hel del svarta pengar som kommer in och i övrigt så är dom inte betrodda hos en bank, kanske med andra eftersläpande skulder. Ta hela personnummret och ring fogden och fråga bara om det finns något på den personen så svarar dom. Då vet du vad som gäller

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt, det låter som ett upplägg med problem.

Det närmaste du kan komma det på ett vettigt sätt. Är att du låter köparna köpa huset nu, med 10 000 i kontgantinsats. Sedan skriver ni en låneförbindelse på resterande summa, med pantbrev i fastigheten som säkerhet. Och då med 2 års amorteringstid för lånet.

Slutar köparen att betala, så får du låta sälja fastigheten på exekutiv auktion (och troligen köpa in den själv).

Det finns troligen ett antal fallgropar med upplägget. Men det är renare än en konstig avbetalning.

• Laddar…
  8. L
    Medlem · Nivå 7
    Undvik detta.
    För mycket krångel och stor risk att dom slutar betala. Då blir det mer krångel.

• Laddar…
  9. V
    Medlem Nivå 1
    Det är en familj från Tyskland med fyra barn. Dom har bott förr i Sverige och
    vill nu flytta tillbaka. Jag bad kvinnan skicka bild på ID. Jo dom var äkta tyskar.
    Jag kan förstås inte vräka ut barnfamilj om dom inte betalar. Jag sänkte priset.
    Om dom kan betala hälften av totala summan nu, resten månadsvis. Jag kan kanske göra en deal med dom.

• Laddar…
  10. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Vill dom betala månadsvis så kan dom väl göra det till banken?

11. L
    Medlem Nivå 6
    Hyrköp är detta.

Vet inte om det är vanligt i Tyskland, och de bara föreslår det av vana....

Nån som vet?

12. L
    Medlem Nivå 6
    • Laddar…
  13. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Min svägerska sålde sitt hus som hyrköp. Köparen ägde många hus med samma upplägg och hyrde ut huset.
    Han slutade betala och hon fick huset tillbaka och kunde sälja det tilk hyresgästerna.
    Så det gick hyfsat bra, men det var mycket stress

• Laddar…
  14. M
    Medlem Nivå 2
    dom flesta banker i sverige och många länder är svåra att låna ut till icke medborgare i det landet där dom finns och nästan omöjligt till folk som har egen firma med det kan vara en orsakerna

• Laddar…
  15. H
    Medlem Nivå 2
    Det kan vara lika svårt att deponera pengar på bank här. Inget personnummer, ingen service