4 546 läst ·
33 svar
5k läst
33 svar
Så eller rulla?
Sida 1 av 3
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
20 kr/kvm att köpa, 20 kr/kvm att lägga. Definitivt värt pengarna!
Vad är smartast att göra på sensommar/hösten?
Så eller färdig? ???
Så eller färdig? ???
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Jenny U - Rock and Rull....menar jag. Vi gjorde det förra sommaren och det var kanon. Helt färdig matta på 2 veckor....otroligt....måste vattna mycket dock. Man kan rulla fram till oktober säkert!
Nu är vår tomt finplanerad med matjord osv, och dags för rullgräs inköp. När kan man börja rulla ut måntro ? det är ju fortfarande rätt kallt på natten (frost).
Svenska gräs verkar vara en proffsig leverantör av gräs. Priset låg där på 17,95 kr /kvm ex moms levererat.
Svenska gräs verkar vara en proffsig leverantör av gräs. Priset låg där på 17,95 kr /kvm ex moms levererat.
Det går säkert att rulla ut nu! Jag har i jobbet rullat ut gräs så sent på hösten att det var frost på dagarna... men det tar sig med tiden, otrolig växtkraft!
Men som sagt, vattna ordentligt!
Men som sagt, vattna ordentligt!
Det kostar ca 20 mr m2 att rulla, 3-5 m2 att så själv. Du får vänta 1-2 veckor med att gå på gräset om du rullar (helst); 3-6 veckor på att gå på gräset om du sår.
Välj själv 11.000 eller 3.000.
Kvalitets mässigt tror jag det går på ett ut.
Välj själv 11.000 eller 3.000.
Kvalitets mässigt tror jag det går på ett ut.
Håller med..BESKT_AT_WORK skrev:
Jag har gjort både och i olika omgångar.
Kommer inte att rulla igen, om det inte är bråttom (gardenparty om två veckor t.ex.).
Jag kan inte motivera den högre kostnaden.
/Fredrik
Går det att köpa gräs på rulle så går det att rulla ut också. Saken är ju enkel, är det för kallt kan de ju inte komma ut med maskinerna och "hyvla av" rullarna.
Frost... ja gräset som säljs på rulle har ju hållit på att växa sen förra året minst och överlevt vintern... så det är ingen fara.
Bästa tiden att så gräsmatta är 15 augusti - 15 september i nedre halva delen av Sverige. Helt enkelt för att det är en ganska regnig period som ändå är varm.
Om man bara vältar jorden, sår, dressar med lite sand och vattnar varje dag... så får man i princip 100% groning på fröna. Fröet är så bra idag (grobarheten) så de som misslyckas har inte sått på rätt vis eller har gjort ett dåligt förarbete. En enda dags missad vattning kan döda ganska många frön.
Oavsett om man sår eller rullar ut färdig matta så måste man vara lika noga med förarbetet. Men vilket man gör får vara en smaksak.
Frost... ja gräset som säljs på rulle har ju hållit på att växa sen förra året minst och överlevt vintern... så det är ingen fara.
Bästa tiden att så gräsmatta är 15 augusti - 15 september i nedre halva delen av Sverige. Helt enkelt för att det är en ganska regnig period som ändå är varm.
Om man bara vältar jorden, sår, dressar med lite sand och vattnar varje dag... så får man i princip 100% groning på fröna. Fröet är så bra idag (grobarheten) så de som misslyckas har inte sått på rätt vis eller har gjort ett dåligt förarbete. En enda dags missad vattning kan döda ganska många frön.
Oavsett om man sår eller rullar ut färdig matta så måste man vara lika noga med förarbetet. Men vilket man gör får vara en smaksak.
Jag skulle aldrig pröjsa för att köpa färdigt gräs på rulle.
Tycker inte att det är värt pengarna.
Jag & min sambo sådde gräs förra året. När vi flyttade in på hösten året innan så var vi säkra på att det var en gräsmatta i mitten på tomten runt alla fruktträd, ca 600kvm, men det var inte det, utan ett gammalt potatisland ;D
Hur som helst, när man läser alla regler och tips för hur man ska anlägga en gräsmatta så saknar man att bo i lägenhet.... det känns nästan omöjligt jobbigt.
Vi sket fullständigt i hur man "ska göra" och rensade bort allt ogräs så gott det gick och kastade sen ut frön för 1000:- på 600kvm jord.
Det fick ligga ett par månader med mycket vattning och det såg till slut ut som en äng med meterhöga ängsblommor, tistlar o annat smått & gott.
Men sen när jag började klippa det så vart det så småningom en gräsmatta.
Ju mer tiden går och gräset växer till sig så försvinner ogräset.
Tycker det blev kanon för en tusenlapp.
Det blev ingen golf-green men det strävade vi inte efter heller
Tycker inte att det är värt pengarna.
Jag & min sambo sådde gräs förra året. När vi flyttade in på hösten året innan så var vi säkra på att det var en gräsmatta i mitten på tomten runt alla fruktträd, ca 600kvm, men det var inte det, utan ett gammalt potatisland ;D
Hur som helst, när man läser alla regler och tips för hur man ska anlägga en gräsmatta så saknar man att bo i lägenhet.... det känns nästan omöjligt jobbigt.
Vi sket fullständigt i hur man "ska göra" och rensade bort allt ogräs så gott det gick och kastade sen ut frön för 1000:- på 600kvm jord.
Det fick ligga ett par månader med mycket vattning och det såg till slut ut som en äng med meterhöga ängsblommor, tistlar o annat smått & gott.
Men sen när jag började klippa det så vart det så småningom en gräsmatta.
Ju mer tiden går och gräset växer till sig så försvinner ogräset.
Tycker det blev kanon för en tusenlapp.
Det blev ingen golf-green men det strävade vi inte efter heller
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Det är just det .. "ett par månader" är förmodligen en lååång tid att vänta för att få kunna gå på gräsmattan och att den är slitstark. Vem vill ha massa ogräs i gräsmattan från början ???
Nää dom extra pengarna det kostar efter man byggt hus är inte så mkt, och resultatet är en riktigt grön tjock gräsmatta som man kan gå på efter 2-3 veckor
Nää dom extra pengarna det kostar efter man byggt hus är inte så mkt, och resultatet är en riktigt grön tjock gräsmatta som man kan gå på efter 2-3 veckor
Vilken tid på sommarhalvåret bör man rulla ut i Norrbotten?
Ja "halvår" var väl att ta i känner jag... låt mej omformulera:
Ska man rulla ut i juni eller juli?
Ja "halvår" var väl att ta i känner jag... låt mej omformulera:
Ska man rulla ut i juni eller juli?