Behövde en ny gersåg då min gamla gav upp, tänkte satsa rejält men snålade lite. Så det föll på en Ryobi EMS 254L, min köpte jag på Jula för 3500kr vilket är en skaplig summa även om det är billigt för specen så man förväntar sig åtminstone lite kvalité.

Väl hemma packar jag upp sågen och ser några kosmetiska defekter direkt, blanda annat en sprucken metalldel och att grå färg runnit och även skvätt lite runt sig.... Detta kunde jag leva med utan större problem.

Så monterar den i mitt bord och justerar in allt för att sedan provköra. Sågfan är helt jävla kass.

1) 90 grader är 88-89 grader.
2) vinklar man sågen går den till nära 45 grader på skalan på sågen (ska gå till 47 enligt spec). Men enligt mätverktyg är det bara 40 grader.
3) vanliga gerbordet går inte låsa.
4) Kosmetiskt håller den samma standard som en "kinakopia" av en leksak från McDonals.

Sågen visade inga som helst tecken på att ha varit uppackad, utan såg helt ny ut förut sina små skador.

Imorgon blir det en tur till Jula för att lämna tillbaks den, givetvis är sågen nu slut i lager... Så jag funderar på om jag ska kräva pengar tillbaks eller vänta på en ny. Men om sågarna är så dålig kvalité och har så dålig precision som denna kommer jag inte vilja ha en ny i alla fall.

Valde mellan en Dewalt DW777 och denna men 254MM klinga med allt vad det innebär fick mig att välja denna, känner att min snålhet och girighet kanske har blåst mig.

Så min fråga: Jag förstår att troligen har denna såg många fler fel än andra sågar från Ryobi (hoppas jag...) men men tanke på hur många fel den här har och ändå hittat ut i butiken undrar jag ju om det finns någon som är riktigt bra? Någon med erfarenhet från deras gersågar?

Antingen köper man en Meec för 1300 kr och lär sig leva med att det inte alltid är 90 gradigt (men nära) eller så lägger man 5000+ kr på en blå Bosch, Makita eller annat bättre märke...

anders07 skrev:
Antingen köper man en Meec för 1300 kr och lär sig leva med att det inte alltid är 90 gradigt (men nära) eller så lägger man 5000+ kr på en blå Bosch, Makita eller annat bättre märke...
Om man bara låser sig till att det ska vara rätt märke på sågen så kan man ju köpa klistermärken ;)

Men jag förstår vad du vill ha sagt och jag håller med dig till viss del.
Dock handlade inte detta om en Meec för 1300kr utan en såg för 3500kr vilket jag förväntar mig ska vara ett mellanting.

Sedan vet jag inte om du läste mitt inlägg helt, det blev lite långt men det är många fler fel än att den bara sågar någon halv grad fel. Jag förväntar mig inte att sågen ska vara som en Kapex direkt, jag förväntar mig bara att den ska vara betydligt bättre än en "Meec" för mindre än halva priset.

Lindarn.se, Toolab.se och NetonNet.se säljer GCM8SJL för ~3500:-

Där har du en prisvärd såg som levererar det som förväntas.
Lämna tillbaka skräpet du fått halsen och beställ eller köp en 8SJL.

FredrikR skrev:
Lindarn.se, Toolab.se och NetonNet.se säljer GCM8SJL för ~3500:-

Där har du en prisvärd såg som levererar det som förväntas.
Lämna tillbaka skräpet du fått halsen och beställ eller köp en 8SJL.
Tyvärr är jag ute efter en såg som inte bygger på djupet som Boschen, Dewalt DW777 står nog på inköpslistan snarare.

Bygma har rabatt på Makita LS0815FL nu 2999:- går säkert att prismatcha mot Bauhaus eller Hornbach

Edit: såg att den redan kostar 2795:- på Bauhaus

Redigerat:
Jag har haft föregångaren EMS 3026 SCL eller något sådant och visst var kvaliten på många av detaljerna kass och min såg var inte heller korrekt injusterad. Däremot var jag ganska imponerad över hur stark motorn var, den tuggade igenom 4" x 4" ek utan att hosta.

A
Jag har lillebror EMS216L funkar hur bra som helst, snitten håller precis de vinklar de skall. Din såg måste vara ett riktigt måndags ex alt så har den fått en smäll i transporten.

mnils skrev:
Jag har lillebror EMS216L funkar hur bra som helst, snitten håller precis de vinklar de skall. Din såg måste vara ett riktigt måndags ex alt så har den fått en smäll i transporten.
Kul att höra, jag förväntar mig faktiskt att Ryobi är helt OK verktyg.
Jag har en hel drös av deras elhandverktyg och är mer än nöjd med dom.

Ska åka till Jula imorgon och testa något annat ex. i butik och se om det känns bättre.

nikasp
Jag har några blå Bosch men köpte en budget-2t-röjsåg och en elgräsklippare från Ryobi. Väntar på en reservdel till gräsklipparen som kostar 52 kr medan frakten från centrallager i Danmark till min lokala K-RAUTA går på 250 spänn (!)... Jag är hittills nöjd med båda maskinerna men det där kanske satte stopp för fler Ryobi-inköp. Jag är van att man beställer hem grejer på tex BMW eller Mekonomen och betalar reservdelens pris svida man inte får den hemskickad.

Jag har en likadan och har aldrig haft några större problem. Jag har aldrig mätt vinklarna men har nyss satt fönstersmygar och foder samt dörrfoder och gerat 45 grader med perfekt passform. Enda som jag retar mig på är att gerbordet slammar igen av spån och blir trög att vrida samt att spån blåses in vid graderingen för sidolutningen så man bara kommer till 30 grader utan att göra rent med något smalt och spetsigt.

maxiq skrev:
Jag har en likadan och har aldrig haft några större problem. Jag har aldrig mätt vinklarna men har nyss satt fönstersmygar och foder samt dörrfoder och gerat 45 grader med perfekt passform. Enda som jag retar mig på är att gerbordet slammar igen av spån och blir trög att vrida samt att spån blåses in vid graderingen för sidolutningen så man bara kommer till 30 grader utan att göra rent med något smalt och spetsigt.
Nu ser det ut som Jula har slut i lager på sågen, så troligen blir det att lämna tillbaks den i eftermiddag och köpa en Dewalt istället. Men jag är glad att höra att det finns flera nöjda användare av Ryobis sågar, gårdagen sänkte verkligen mitt förtroende för Ryobi vilket är tråkigt eftersom dom tillverkare vertyg med vettiga prislappar som åtminstone tidigare fungerat bra för mig!

bmikael skrev:
anders07 skrev:
Om man bara låser sig till att det ska vara rätt märke på sågen så kan man ju köpa klistermärken ;)

Men jag förstår vad du vill ha sagt och jag håller med dig till viss del.
Dock handlade inte detta om en Meec för 1300kr utan en såg för 3500kr vilket jag förväntar mig ska vara ett mellanting.

Sedan vet jag inte om du läste mitt inlägg helt, det blev lite långt men det är många fler fel än att den bara sågar någon halv grad fel. Jag förväntar mig inte att sågen ska vara som en Kapex direkt, jag förväntar mig bara att den ska vara betydligt bättre än en "Meec" för mindre än halva priset.
Jag var väl kanske lite "kort" där... Mer vad jag menade är att "mellantingen", ex. Roybi, grön Bosch, etc. sällan är värde de extra pengar de kostar jämfört med det billigaste... Jag hade en grön Bosch gersåg tidigare som kostade just runt 3000 kr kanske och var långt ifrån perfekt men fungerade att såga trallvirke och reglar med.
Klämfästet lossnade rätt fort på Boschen och spånuppsamlingspåsen är bara en atrapp t.ex. Sågen gav helt upp efter att jag sågade en massa aluminiumprofiler som skar fast rätt ofta.
Jag köpte då en billig Meec för att såga klart och tänkte att jag sen köper en bättre kap- och gersåg när "skärparbetet" är klart... Nu snart 4 år senare har jag fortfarande samma Meec.
Det är klart att något plasthandtag gått sönder och 90 grader är inte 90,00 men för 1300 kr tycker jag det är acceptabelt och jag behöver inte heller 90,00 grader... :)

Så vad jag menade är att köper man inte top-notch (typ blå Bosch, Makita, etc.) kan man i mitt tycke lika bra köpa billigaste istället för "mellantinget"...

• Gilla
bmikael
  • Laddar…
A
Spånpåsen är ett skämt även på Ryobi:n man får vara beredd på att den skräpar ner och inte ställa upp den på ryamattan i vardagsrummet :) En sak som var dåligt var vagnsbultarna som följde med för att montera den i sågbordet, de var alldeles för långa men lokala Bolist butiken hade 4st som passade för en tia.

Sågen är tillbaks på Jula, handlade en Dewalt DW770-QS på vägen hem, mindre såg och lite mindre kapacitet.

Men det känns som ett klokt val. :)

• Gilla
tunellm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.