Hej
Jag undra hur man ska göra för att byta ut dom här planken som har blivit ruttna. Stugan är över 120 år gammal men dom har satt på ett plåttak.

Ska man bara såga lite mer än de ruttna och köra in nya plank eller hur gör man?

• Screenshot 2026-05-11 at 10.11.50.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot 2026-05-11 at 10.12.17.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är torrt och det ruttna trät är ett resultat av en gammal läcka, skulle jag inte gjort någonting. Såvida inte taket håller på att rasa in. Vilket det förvisso inte ser ut att göra.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Torr är de och de luktar inget alls. Men så fort jag pillar lite på de så smular de till. De verkar vara en gammal skada. Taket är i toppskick annars och ingen läckage alls sen jag köpte de för ett år sedan

surris
Rör det inte

• Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
varför ska man inte byta ut dom eller göra något åt de? Ska man inte förstäka de heller då?
Försöker förstå och lära mig?

Därför att det inte behövs.

• Gilla
Kevin882 och 1 till
  • Laddar…
K Kevin882 skrev:
varför ska man inte byta ut dom eller göra något åt de? Ska man inte förstäka de heller då?
Försöker förstå och lära mig?
Om du har tid, ork och råd att byta ett plåttak som inte läcker ska du givetvis passa på att byta råsponten och underlagspappen också, är du nöjd med att ha ett tätt tak så kan du låta det vara som det är.

• Gilla
Kevin882 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du har tid, ork och råd att byta ett plåttak som inte läcker ska du givetvis passa på att byta råsponten och underlagspappen också, är du nöjd med att ha ett tätt tak så kan du låta det vara som det är.
Precis så.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Om plåttaket är i ok skick och inga läckage förekommer. Låt det vara.
Det ser ju ut att vara mer lokalt.

• Gilla
Kevin882
  • Laddar…
D
K Kevin882 skrev:
Hej
Jag undra hur man ska göra för att byta ut dom här planken som har blivit ruttna. Stugan är över 120 år gammal men dom har satt på ett plåttak.

Ska man bara såga lite mer än de ruttna och köra in nya plank eller hur gör man?
Det är inte plank, det där. Det är bräder. Råspontsbräder.

D datja skrev:
Det är inte plank, det där. Det är bräder. Råspontsbräder.
Jaha. Kalla det vad du vill. Eftersom TS inte är en fackidiot använde jag mig av hans terminologi.

D
Intet Intet skrev:
Jaha. Kalla det vad du vill. Eftersom TS inte är en fackidiot använde jag mig av hans terminologi.
Jag såg faktiskt inte att du använde ordet plank, en term som bör reserveras för virke som är minst två tum sex (hyvlat 45 x 145).

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Någon har ju redan lappat på tvärsan på andra sidan takatolen. Du kan ju göra likadant där för att stabilisera upp det som är friskt men sitter löst. Plankorna är ju mest troligt spontade och ett helvete att byta ut. Gör inte det.

• Gilla
molusken och 2 till
  • Laddar…
Men då gör jag som ni säger och låter de vara. Förstärker de lite för säkerhet skull

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.