J Jocke Best skrev:
Se Cpalms inlägg under. Tycker han sammanfattar bra. Eftersom du sågar ett snitt hela vägen spelar overlocket ingen roll.
Tack alla för hjälp!’
Vi tar hjälp att lösa det!
Vågar mig inte på den där sågen igen.
Den slant för mycket i mina otränade händer!♥️🫣♥️

J
V VästeråsFia skrev:
Tack alla för hjälp!’
Vi tar hjälp att lösa det!
Vågar mig inte på den där sågen igen.
Den slant för mycket i mina otränade händer!♥️🫣♥️
Skicka in en bild sen 🤗

J Jocke Best skrev:
Skicka in en bild sen 🤗
Ska bli!
Funderar bara ett varv till nu.
Det är förmodligen snö som ligger kvar där som är boven.
Inte vill man skotta sönder trätrallen….
Suck och stön, hur vintersäkrar man ett himla plank🥶

C
V VästeråsFia skrev:
Det är förmodligen snö som ligger kvar där som är boven.
Japp, det är nog högst sannolikt om det brukar ligga snö där.

Du kan ju trösta dig med att ni inte är ensamma. Är väl snarare regel än undantag att det ser ut så där vid altaner. 🙁

Jag har märkt att många sätter en sk offerbräda längst ner på äldre hus med stående panel, då får man bara se till att ha glapp mellan trallen

Vi lutar nu mot att få hjälp såga av i höjd med det ruttna rakt över väggen och sätta dit en plåt. Det krävs en rätt hög plåt typ 20 cm men det ska väl finnas.
På nåt ställe tyckte man det var ok att såga ett spår ovanför det angripna, olja in det många många gånger och sedan ”trycka in ” plåtens bockade överkant i spåret samt skruva fast hela plåten i reglarna/panelen bakom.
Vad sägs om det?

Glöm inte att ni behöver fälla in en ny spikregel ca 300mm upp ifrån mark om ni sågar upp 200mm, då ni tar bort den spikregel som håller panelen i botten.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J
Frerider Frerider skrev:
Glöm inte att ni behöver fälla in en ny spikregel ca 300mm upp ifrån mark om ni sågar upp 200mm, då ni tar bort den spikregel som håller panelen i botten.
Bara om dom sågar djupare än panelens tjocklek, och det är väl onödigt. Jag tror en plåt fungerar bra, även om den blir lite väl hög, men ni slipper ju underhåll.

J Jocke Best skrev:
Bara om dom sågar djupare än panelens tjocklek, och det är väl onödigt. Jag tror en plåt fungerar bra, även om den blir lite väl hög, men ni slipper ju underhåll.
Du menar att klä den ruttna panelen med plåt?
Skulle jag aldrig gjort det kommer ruttna totalt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J
Frerider Frerider skrev:
Du menar att klä den ruttna panelen med plåt?
Skulle jag aldrig gjort det kommer ruttna totalt.
Nej, jag menar att man inte sågar av bakomliggande reglar när man sågar bort den ruttna panelen. Men nu ska dom ju ta in hjälp så förhoppningsvis är detta en helt vanlig pseudodiskussion a la BH.

J Jocke Best skrev:
Nej, jag menar att man inte sågar av bakomliggande reglar när man sågar bort den ruttna panelen. Men nu ska dom ju ta in hjälp så förhoppningsvis är detta en helt vanlig pseudodiskussion a la BH.
Men regeln bakom behövs för stöd för plåten, beroende på hur långt in man vill att plåten ska sitta så kanske det behöver salas på med lämplig salning.
Det är inte det jag menar utan sågar man av panelen säg 300mm upp så har du ju ingett som håller paneländarna, således behöver man få in nya spikreglar bakom den uppsågade panelen och spika paneländarna i den nya spikregeln.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Ja, i och med att man kapar av panelen nedtill kommer spikraden högre upp på väggen än tidigare så det är inte säkert att det finns något att spika i där.

C cpalm skrev:
Ja, i och med att man kapar av panelen nedtill kommer spikraden högre upp på väggen än tidigare så det är inte säkert att det finns något att spika i där.
Tror jag fattar!!
En till regel som säkerställer att man har ngt att skruva de avkortade panellängderna i.
Right??

C cpalm skrev:
Det gör det inte.

J
Frerider Frerider skrev:
Men regeln bakom behövs för stöd för plåten, beroende på hur långt in man vill att plåten ska sitta så kanske det behöver salas på med lämplig salning.
Det är inte det jag menar utan sågar man av panelen säg 300mm upp så har du ju ingett som håller paneländarna, således behöver man få in nya spikreglar bakom den uppsågade panelen och spika paneländarna i den nya spikregeln.
Yes, så klart, jag glömde att den gamla panelen var stående. Svårt när man inte ser det framför sig. Du har rätt såklart.

• Gilla
VästeråsFia och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.