Vi lutar nu mot att få hjälp såga av i höjd med det ruttna rakt över väggen och sätta dit en plåt. Det krävs en rätt hög plåt typ 20 cm men det ska väl finnas.
På nåt ställe tyckte man det var ok att såga ett spår ovanför det angripna, olja in det många många gånger och sedan ”trycka in ” plåtens bockade överkant i spåret samt skruva fast hela plåten i reglarna/panelen bakom.
Vad sägs om det?
På nåt ställe tyckte man det var ok att såga ett spår ovanför det angripna, olja in det många många gånger och sedan ”trycka in ” plåtens bockade överkant i spåret samt skruva fast hela plåten i reglarna/panelen bakom.
Vad sägs om det?
Bara om dom sågar djupare än panelens tjocklek, och det är väl onödigt. Jag tror en plåt fungerar bra, även om den blir lite väl hög, men ni slipper ju underhåll.Frerider skrev:
Nej, jag menar att man inte sågar av bakomliggande reglar när man sågar bort den ruttna panelen. Men nu ska dom ju ta in hjälp så förhoppningsvis är detta en helt vanlig pseudodiskussion a la BH.Frerider skrev:
Men regeln bakom behövs för stöd för plåten, beroende på hur långt in man vill att plåten ska sitta så kanske det behöver salas på med lämplig salning.J Jocke Best skrev:
Det är inte det jag menar utan sågar man av panelen säg 300mm upp så har du ju ingett som håller paneländarna, således behöver man få in nya spikreglar bakom den uppsågade panelen och spika paneländarna i den nya spikregeln.
Redigerat:
Yes, så klart, jag glömde att den gamla panelen var stående. Svårt när man inte ser det framför sig. Du har rätt såklart.Frerider skrev:
Men regeln bakom behövs för stöd för plåten, beroende på hur långt in man vill att plåten ska sitta så kanske det behöver salas på med lämplig salning.
Det är inte det jag menar utan sågar man av panelen säg 300mm upp så har du ju ingett som håller paneländarna, således behöver man få in nya spikreglar bakom den uppsågade panelen och spika paneländarna i den nya spikregeln.
Klicka här för att svara