Jag har en fråga;

Grannen ville bygga ut sitt förråd för 10 år sedan Det innebar ny vägg mot dem.
Vi har målat ändträet med det hjälpte tydligen inte .
Nu har vi upptäckt att 4 plankor ruttnat nerifrån. Det är ”overlock panel. Skitsvår att få bort.
Hur gör man lättast? Byter hela väggen eller de 6 yttersta bräderna???

• IMG_3833.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3832.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
C
V VästeråsFia skrev:
Vi har målat ändträet med det hjälpte tydligen inte .
Anledningen till att det ruttnar är att panelen är för nära "marken" (dvs. trädäcket).
Du skulle behöva ett plåtbeslag eller motsvarande som fångar regnstänk.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Oj, okunniga jag trodde 7 cm till trätrallen var mer än nog???

Det känns inte som avståndet till Trallen är hela förklaringen, tyvärr. Ser nästan ut att det har ruttnat inifrån.

Redigerat:
C
V VästeråsFia skrev:
Oj, okunniga jag trodde 7 cm till trätrallen var mer än nog???
BBR säger minst 20 cm från mark. Sen kan man ju diskutera om trädäck = mark, men effekten av regn som stänker upp är ju i praktiken densamma.

Ja orsaken är fördold eftersom det inte var vi som satteupp /grundmålade.
Nåväl resten av plankorna är ok.
Vad gör vi??
Och - Hur tusan får man loss overlock-panel utan att skada brädan bredvid!!???

C
V VästeråsFia skrev:
Vad gör vi??
Ett alternativ är ju att korta av hela panelen nedtill och göra nåt i stil med hur det ser ut på höger sida i bild.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ett alternativ är ju att korta av hela panelen nedtill och göra nåt i stil med hur det ser ut på höger sida i bild.
Bilden ser inte jag???

C
V VästeråsFia skrev:
Bilden ser inte jag???
Din egen bild i trådstarten alltså.

C cpalm skrev:
Din egen bild i trådstarten alltså.
Ok, fattar!!
Det är verkligt ”hemmabygge” av oss två icke snickeri-kunniga pensionärer!
Minns att det var SÅ svårt att såga av panelen på väggen.
Vad har man för verktyg då!
Jag hade en typ sticksåg som jag inte riktigt bemästrade. Lite läskigt faktiskt

Enklast är ett multiverktyg, alternativt en cirkelsåg.

J
Jag tycker ni gjort det fint ändå med tanke på erfarenheten. Det smidigaste är att du tar fram sticksågen igen och lägger en planka längs ner som stöd, och med precis rätt tjocklek för att såga av endast panelen, så att den slutar i jämnhöjd med högra sidan. När det är gjort så lägger du en s.k offerbräda längs ned. Då påminner det om höger sida, och den brädan kan man byta i framtiden när det krävs. Eller en plåt, som sagt. Eller en plast/kompositbräda eller något som håller i evighet.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag tycker ni gjort det fint ändå med tanke på erfarenheten. Det smidigaste är att du tar fram sticksågen igen och lägger en planka längs ner som stöd, och med precis rätt tjocklek för att såga av endast panelen. När det är gjort så lägger du en s.k offerbräda längs ned. Då påminner det om höger sida, och den brädan kan man byta i framtiden när det krävs.
Tusen tack!
Det som komplicerar ytterligare är att de nu ruttna plankorna är en del av en slags ”overlock panel”. (Inte vårt val)
Varje planka har en fäst-fas mot nästa. När man sätter in kofoten och bänder så skadar man lätt den fasen.
Därför vore det bra om det gick att kapa och sätta dit ny, eller. ? Fattar inte hur man gör då.
Bygger ihop en hel stor skarvbit???

C
V VästeråsFia skrev:
Det är verkligt ”hemmabygge” av oss två icke snickeri-kunniga pensionärer!
Hemmabygge eller inte så ser det ju ut att vara en bättre konstruktion med en plåt som skyddar ändträet och leder ut vatten från väggen.
Sen kan man ju fundera på om den vita offerbrädan räcker för att skydda eventuell bakomliggande syll. Om det finns trä där bakom borde det förmodligen vara ett plåtbeslag även nedåt som skyddar det.

Jag skulle använda en cirkelsåg och skruva dit en bräda eller skena tillfälligt som anhåll så att du sågar rakt.
Var noga med att ställa sågdjupet så att man endast sågar i panelen, och ställ in en 15 grader sågvinkel så att du får en droppnäsa på panelen. I hörnen där man inte kommer åt med cirkelsågen får man använda en multisåg.

Sen om syllen därmed blir exponerad sätta ett plåtbeslag som leder ner stänk under trädäcket, samt peta in ett kantbeslag likt det som redan sitter på höger sida. Lämna en centimeter luft till panelens ändträ. En ny spikrad på panelen som även håller plåtbeslagen på plats. Här blir det eventuellt en utmaning att fälla in en regel bakom panelen att spika i.

Med det sagt är jag inte heller någon snickare utan bara en vanlig "hemmabyggare".

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J
V VästeråsFia skrev:
Tusen tack!
Det som komplicerar ytterligare är att de nu ruttna plankorna är en del av en slags ”overlock panel”. (Inte vårt val)
Varje planka har en fäst-fas mot nästa. När man sätter in kofoten och bänder så skadar man lätt den fasen.
Därför vore det bra om det gick att kapa och sätta dit ny, eller. ? Fattar inte hur man gör då.
Bygger ihop en hel stor skarvbit???
Se Cpalms inlägg under. Tycker han sammanfattar bra. Eftersom du sågar ett snitt hela vägen spelar overlocket ingen roll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.