Blev oerhört förvånad av hur lätt det var att jobba med Rustas färger och hur bra täckningsförmåga färgen hade, i jämförelse med Beckers Elegant som kostar 2-3 gånger mer. Smällde på 1x lager av Rustas mot 2x av Beckers Elegant för att grundfärgen inte skulle slå igenom. Enda nackdelen med Rusta är väl att man inte kan köpa lika många kulörer.

Någon som vet vilka leverantörer det är som blandar Rustas färg? Tänkte ifall det är någon av de "finare" märkena.

Funkar Rustas billiga för dig så är det väl ointressant vem som tillverkar den? Det som kanske inte märks direkt är färg- och åldersbeständighet. Inte för att jag vare sig tror eller vet att Rustas färg är sämre eller inte, men det brukar vara så att man får vad man betalar för.

När vi flyttade hit för 11 år sedan målade vi med en skambillig vit färg i barnens rum och en korridor utanför. Tanken var att vi skulle få en OK yta som skulle se vettig ut i ett par år tills vi ändå skulle måla dessa utrymmen igen "på riktigt" och att det inte skulle göra så mycket om det blev lite kladd här och där, Den tål inte ens att man torkar av väggen efter lite kladd (pigmentet släpper!), men den sitter faktiskt fortfarande och har fyllt sin funktion bra på övertid i kvadrat. Nästa gång vi målar där blir det en färg som vi vet är bra, och priset kommer inte att vara avgörande, så varför inte Rustas!

/Fredrik

Jag har för mig att Rustas väggfärger fått bra betyg i tester

• Gilla
Nellia
  • Laddar…
Har testat några av rustas färger, väldigt vattnig och dålig täckförmåga, och färgen släpper om jag drar med en fuktig trasa. Snickerifärgen var dock helt ok. Jag betalar hellre det fördubbla för bättre kvalité.

Har använt rustas färg. Vi målade alla rum med den när vi flyttade in för att få bort doft. Inget fel på den i sig men vi målar numer bara med Nordsjö och flugger.. Är värt de extra kronorna för att kunna gå in och kunna bättra på, iallafall när man har småbarn :)

Har även använt snickerifärgen, den gulnar rätt snabbt har jag märkt tyvärr.

• Gilla
Fredrik Holmberg
  • Laddar…
Jag körde Rustas färg i barnkammaren, himmelsblå. Tyckte den var lätt att jobba med och täcker bra.
Rummet har en nybyggd vägg med gips+spackel och tre tidigare tapetserade väggar, ser ingen färgavvikelse dem emellan, inget lyser igenom. Min erfarenhet är att det har funkat ganska bra att torka av färgen utan att det släppt, hade ett skötbord där och med en liten grabb blev det en del "spill" på väggen. :)

Min filosofi är att lägga prisnivån för att måla med hänsyn till hur länge man vill att det ska hålla. Barnkammaren kommer troligtvis målas om till annan kulör inom 5-10 år, då behöver jag inte färg som håller 25 år. När jag i sommar målar om hela huset utvändigt blir det ett premiummärke, helt klart.

Har också använt Rustas väggfärg. Otroligt prisvärd, lättmålad och bra täckförmåga. Lackfärgren från rusta har jag inte provat. Men har dåliga erfarenheter från andra billiga lackfärger.

• Gilla
Nellia
  • Laddar…
Jag har precis målat tak och väggar i garaget med rustas väggfärg. Passade på när de hade erbjudande på färgen och fick då ge ca 375 spänn för 10 liter. Skippade grundfärg och rollade två gånger direkt på gipset. Blev i mitt tycke väldigt bra resultat. Täckförmågan var inte märkbart sämre än de dyrare färger jag målat med inne i huset. Verkar dessutom som att färgen är ganska avtorkningsbar. Åtgick 40 liter till tak och väggar. 70m2 och 3m vägghöjd.
Provade först Harald Nyborgs vita väggfärg med glans 10 för 250:- för 9liter. Den färgen var en total katastrof och reklamerades. Syntes knappt att man målat med den.

• Gilla
Mrmattis och 2 till
  • Laddar…
Har målat med.rustas färg.
Mest vitt i tak och även färg från jula.
Allt fungerat utmärkt men så är man ju inte upp i taket och härjar precis så det är ju inget slitage

• Gilla
kjelle w
  • Laddar…
Rustas Väggfärg Nyans luktar för mig snarlikt Flüggers färger. Sen ser det ut som att produktkoderna på locket är skrivna av samma skrivare. I alla fall på de burkar jag har varit i kontakt med. Så det kanske är så att Rustas färg är rätt nära vissa märkesfärger...

• Gilla
Fredrik Holmberg
  • Laddar…
Har en bekant som jobbar på en färgfabrik, dom fyller färg åt alla möjliga märken, men det är inte samma recept i burkarna.

Sitter i detta nu och kollar för på bauhaus och rusta. Rustas vita 10L 499:- Beckers 12L 479:-
Bauhaus är 2 Liter och billigare.
Detta vanlig vit, ej antikvit. Ska måla väggar och tak i hallen med färgen. Blir kanon bra det!

Gammal tråd,

När jag levererar färg till rusta så är avsändaren flugger.

Även jem å fix tar färg ifrån flugger, dock inte i samma mängd som rusta så de Har nog fler leverantörer

• Gilla
perasb och 2 till
  • Laddar…
Jag är inte nöjd med Rusta.

Vi håller på och målar ett rum, och hade för ändamålet köpt 6 burkar roströd av deras färg Nyans (+3 vita för övre tredjedelen av väggen och 4 för taket).

Av de sex roströda så fördelade kvaliteten sig så här:

* 3 bra.
* 1 hade skurit sig, och hur mycket man än rörde så blev den bara en halvgenomskinlig vattnig vätska, inte den rätta tjocka, krämiga konsistensen.
* 1 formligen stank avlopp när man öppnade den. Tänk er en blandning av rutten diesel, unken utter, härsken hermelin, murken mink och vämjelig vessla.
* 1 stank som jordslag. Tänk er en riktigt söndermöglad jordkällare fylld med dansk ost.

Så, 3 av 6 som var oanvändbara. Båda de illaluktande kvarstod lukten efter att de fått vädra ur i en halvtimme, och de luktade inte alls som de bra. Alla hade förvarats svalt (kanske 17-18 grader) i några månader, det borde de tåla. Alla utom en av de bra var samma batchnummer.

Inte alls nöjd, ska åka till Rusta i eftermiddag och byta. Vi får se hur det går... Hoppas för deras skull att de inte öppnar någon av stinkarna i butiken, jag fick vädra ur rummet efteråt, och tycker fortfarande att jag kan ana avloppslukten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.