Byggahus.se

Rumsgivare

1. M
    Medlem Nivå 3
    Vi har fjärrvärme, Swetherm, med Danfoss ECL comfort 100M-reglering.
    Denna styrs endast av en utomhustempgivare, men det finns ingång för en rumsgivare.

Vi har element utan termostater (bara "kranar"), och jag har försökt optimera för lägsta flödesavgift, alltså med kranarna max öppna och cirkulationspump på min. Med kurva och parallellförskjutning inställda för lagom värme i kallaste rummet har sedan elementens kranar justerats ner i övriga rum.

Det hela fungerar förvånansvärt bra, oavsett utomhustemperatur, men det finns ett störande problem.
    Så fort man får för sig att elda i kaminen blir det alldelens för varmt, i flera timmar. Man märker även en uppgång i inomhustemp under dagen, då belysning, spis och annan utrustning värmer.

Lösningen jag tänker mig är att installera en rumsgivare som komplement till utomhusgivaren.
    Hur tror ni det kommer att fungera? Det kommer förståss att bli lite för kallt i rummen långt ifrån kaminen vid eldning...

Var bör inomhusgivaren placeras? Jag tänkte montera den i samma rum som kaminen, för att få snabb nedreglering av fjärrvärmen, men det kan vara bättre att ha den i ett angränsande rum...

Givaren ska såvitt jag förstår vara av typ PT1000, t.ex. Danfoss ESM-10. Priset, 722:- fick mig att fundera på alternativ. Visst måste vilken PT1000-givare som helst fungera? T.ex. denna http://www.vvs-boden.se/stecapt1000extragivare-p-7556.html för 230:- ?

2. GzO
    Medlem Nivå 6
    Njaa, innegivare skall placeras i rum med så lite yttre påverkan på temperaturen som möjligt, annars får du som sagt svinkallt i övriga rum. Satsa på radiatortermostater istället om du vill ha jämn temperatur.

3. M
    Medlem Nivå 3
    Jo jag förstår principen, men då vår planlösning är öppen och jag inte har lyckats hitta några termostater som passar elementen är jag ändå inne på att prova. Det är kanske vettigt att sätta givaren så långt ifrån kaminen som möjligt i den öppna delen.

Visst är väl alla PT1000-givare lika avseende elektrisk funktion? Samma resistans vid samma temperaturer alltså.

4. L
    Medlem · Nivå 11
    jo PT1000 är PT1000, en standard.
    Du kan väl prova hur det kommer fungera genom att stänga av cirk-pumpen då du eldar. Ger ungefär samma resultat. Är det vad du önskar så kan du ju monera en tempgivare i samma rum som kaminen.