Hej,
Har precis köpt ett torp med brunn på tomten. Har inte kollat djup osv ännu men planerar rengöring av den snarast.
På själva betonglocket står en hederlig gammal gjutjärnspump och sen är det uthugget ett mindre hål i sidan på locket där det går in ett svart plaströr som är kopplat till en liten extern pump.

Jag drog locket åt sidan för att kika på hur brunnen såg ut och såg då att röret från gjutjärnspumpen är extremt rostigt. Så pass rostigt att det lämnar efter sig gulaktig sörja vid beröring. Vattnet är väldigt gult vilket jag misstänkter beror på det här.

Hur ska jag göra för att bli kvitt det här? Bör jag byta ut hela röret mot ett plaströr (och i så fall hur?) eller ska jag rengöra och behandla det på något vis?

Dessutom känns det lite vanskligt att det vid det uthuggna hålet där pumpslangen går ner är relativt stora glipor. Bör jag täta dessa och i så fall vilket är bästa tillvägagångssättet?

/Filip

Röret är inte ett vanligt rör, du har lite mekaniskt jox inne i det, men det finns reservdelar att köpa, även rör.

Är locket av cement? Täta med cement...

Ska du använda handpumpen annars ta bort röret och pumpstång och låt resten stå kvar. Annar lyft upp gör rent och stoppa tilbaks om det inte är sönderrostat. Lite rost gör inget. se till att det finns en luftning på brunnen så rostar det mindre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.