Hej Forumet
Är det någon som har sett eller, bättre, har erfarenhet av någon form av struktur (linne, rutmönster, borstad, matt etc) rostfri diskbänk? Jag är lite intresserad av någon sådan lösning som finns hos vissa tillverkare men har inte sett någon bra bild av hur det ser ut eller sett något resonemang om eventuella för och nackdelar.
MVH

Stala har ett "decomönster" som jag personligen tycker är snyggt. Om det är bra med Linnemönster överhuvudtaget är nog mest en smakfråga.
Hittar ingen bra bild i hastgheten, leta själv eller bygg din bänk, där finns ett decomönster så att man ser hur det ser ut ungefär.
länk till Stala

Nej, inte mönster!!!
Det blir bara ett helv-te att få rent.

Cheever: Jo, jag har sett Stalas decomönster på en liten liten ruta men tycker att svårt att bilda mig en uppfattning om hur det ser ut på en hel diskbänk typ. Mycket bra hemsida med rita-själv-funktionen fö på Stala. Glad för det forum-tipset.
LInska: Precis den typ av kommentarer som är intressanta i sammanhanget. Är det alltså svårare att hålla ett sådant rent? Vilket mönster pratar du om då?
Jag är inne på att byta ut en diskbänk från tidigt 90-tal men kommer att vilja ha samma storlek, samma hoar etc som min nuvarande lösning så min fundering var om det ändå gick att "göra något mer"/lite ny lösning med diskbänken. Tänkte att det kanske är snyggt med en borstad lösning kanske....? men jag känner mig fortfarande lite kluven och, som sagt, inte så orienterad. Hittar inga bilder på internet som ger en hyfsad bild av hur det kan se ut i helt skick och tänker att det kanske blir lite "tvättstugekänsla" åt en mönstrad diskbänk. Hmmm...Ett alternativ är ju att ha kvar gamla diskbänken, satsa på ny blandare och lite extra extrafint kakel för den besparingen:-)

Hemmakatten
Vi hade för länge sedan en våffelmönstrad rostfri diskbänk. Instämmer helt i Linskas beskrivning. För att få bort den smuts, fett och kalkavlagringar som samlas vid varje liten upphöjning så fick man gnida som en tok. Och gärna ha en diskborste att gnugga med, tillsammans med Vim eller liknande. Ett elände var det.

allen2 skrev:
Hmmm...Ett alternativ är ju att ha kvar gamla diskbänken, satsa på ny blandare och lite extra extrafint kakel för den besparingen:-)
Mycket bra alternativ, tycker jag. Din gamla diskbänk har redan börstad yta :). Annars kan den återfå sin gamla glans med någon finare slipmedel typ Autosol (osäker på namn , slipmedel för kromade/nicklade bildetaljer ).

En bra blandare är guld värd - välj en med hög pip som du kan ställa stora grytor, hink under. Finns också med utdragbar spoldusch. Kolla svenska märken som det går att hitta packningar till i framtiden . Du kan inte förbättra funktionen så mycket genom att köpa ny diskbänk men en ny blandare kan göra skillnad. Har du möjlighet att återanvända dengamla diskbänken så gör det! Dom nya är ju av samma stål. Köp bara nytt avlopp+vattenlås med färska packningar så blir det OK i många år framöver.
Köp bara inte mosaik till köket för besparingen - för många fogar som kan bli smutsiga . Du ångrar dej när dom skall rensas :)
Jag skulle inte tveka att återanvända :)
gaia

Håller helt med gaia!

Jag har småmönstrad diskbänk härhemma, våfflad på landet och de är värdelösa. Allt fastnar. Nu ska de ut!

Läste en rapport om rostfri plåt för några år sedan (tappat bort länken)
En allmän uppfattning att det är en hygienisk yta = håller sig ren, fick sig en rejäl törn
Det gror bakteriehärdar i alla små repor
Om ytan dessutom har struktur blir det knappast bättre

Vi har linnestruktur vid diskbänken och om man inte kör med SVINTO
(mjuk stålull med tvål) är ytan gulaktig efter några veckor

Det finns också en hel del olika kvalité på själva plåten och en del oxiderar
och blir troligtsvis mer benägna att samla smuts då

Ja men lysande, då är det klart. Jag lägger ner det här med ev mönster i diskbänken och "återvinner, återbrukar, återställer" som Byggare Bob brukar säga. Tack alla. Tack också Gaia för att du hjälper mig rikta min uppmärksamhet på blandare istället och för varningen kring mosaik.

allen2 skrev:
Ja men lysande, då är det klart. Jag lägger ner det här med ev mönster i diskbänken och "återvinner, återbrukar, återställer" som Byggare Bob brukar säga. Tack alla. Tack också Gaia för att du hjälper mig rikta min uppmärksamhet på blandare istället och för varningen kring mosaik.
allen2, roligt att hjälpa :) Ska man slösa med pengar så blir det ju alltid mer glädje om dom underlättar vardagen för en :). Också billigare att lära sej av andras fel än att betala dyrt för sina egna :).
Jag har lärt mej bla att under- och överskåp behöver inte linjera, att hörnskåp är opraktiska och kostar mer än dom smakar, att köksbänken ska ha en liten överhäng så det inte rinner ner på skåpsdörrar och i lådor om det nu rinner. Att en infälld diskhö med upphöjd kant kan orsaka ett nervsammanbrott om man försöker torka av tomatkärnor ner över vaskens kant :), att man skall ha minst 60cm arbetsyta mellan diskhö och spisplattor. Att man har mer nytta av dagsljuset vid arbetsytan än vid diskhöar ..... ja , allt det har jag provat på ...och ändrat det mesta till det bättre i mitt lila kök :)
Lycka till!
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.