Byggahus.se
Ska renovera upp en barkspade och tänkte testa att ta bort rosten i ett elektrolysbad, men så såg jag att det kan uppstå något som kallas vätesprödhet beroende på vad det är för stålblandning. Ett helt nytt begrepp.

Vill under inga omständigheter förstöra spaden så tänkte kolla om det är någon här som kan ge lite råd och dåd?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ska renovera upp en barkspade och tänkte testa att ta bort rosten i ett elektrolysbad, men så såg jag att det kan uppstå något som kallas vätesprödhet beroende på vad det är för stålblandning. Ett helt nytt begrepp.

Vill under inga omständigheter förstöra spaden så tänkte kolla om det är någon här som kan ge lite råd och dåd?
Vätesprödhet är faktiskt en potentiell risk vid användning av elektrolys för att avlägsna rost från stål, särskilt på vissa typer av höghållfast stål. Under elektrolysen kan väteatomer absorberas av metallen, vilket kan leda till att stålet blir sprött och svagt. Detta är dock mer vanligt i industriella sammanhang där stål utsätts för högspänningselektrolys.

För en barkspade, som troligen är tillverkad av ett mindre höghållfast stål, bör risken för vätesprödhet vara minimal, särskilt om du följer några grundläggande riktlinjer:

1. **Låg Spänning:** Använd en låg spänning under elektrolysen. En vanlig bilbatteriladdare på låg inställning (vanligtvis runt 2 ampere) är oftast tillräcklig.

2. **Kort Exponeringstid:** Låt inte objektet vara i elektrolytbadet för länge. Ofta räcker några timmar för att avlägsna rosten.

3. **Rätt Elektrolyt:** Använd en lämplig elektrolytlösning. Blandningar med bakpulver eller natriumkarbonat är vanliga och säkra alternativ.
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Tack för utmärkt svar!

Det är antagligen inte LKABs premium-legering i denna spaden men då jag tror det är denna min farfar använde för att barka stockar till ladugården och uthusen han byggde på föräldragården så är jag extra försiktig :).
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Tack för utmärkt svar!

Det är antagligen inte LKABs premium-legering i denna spaden men då jag tror det är denna min farfar använde för att barka stockar till ladugården och uthusen han byggde på föräldragården så är jag extra försiktig :).
Varför frågar du inte ChatGPT som linvige gjorde?
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Personligen föredrar jag killgissningar eller osäkra svar från riktiga människor på ett forum som det här. Vill jag fråga chat GPT kan jag göra det själv. Tyvärr har språkmodeller ingen vidare självinsikt utan svar kan se oerhört kompetenta ut men ändå vara tvärfel.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
L linvige skrev:
1. **Låg Spänning:** Använd en låg spänning under elektrolysen. En vanlig bilbatteriladdare på låg inställning (vanligtvis runt 2 ampere) är oftast tillräcklig.
Nu är det ju inte trivialt att på en vanlig bilbatteriladdare sätta strömstyrkan.
 
K Kane skrev:
Nu är det ju inte trivialt att på en vanlig bilbatteriladdare sätta strömstyrkan.
Man kan justera elektrolytkoncentrationen
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför frågar du inte ChatGPT som linvige gjorde?
Det kanske är dax att lägga ner forumet isåfall?

Jag ska ställa samma fråga där.
 
siggebo siggebo skrev:
Man kan justera elektrolytkoncentrationen
Det var ju inte så ChatGPT svarade......
 
K Kane skrev:
Det var ju inte så ChatGPT svarade......
Nej, ChatGPT svarade att man skulle ha låg spänning genom att ställa in strömmen.
 
Vill du prova elektrolys, eller primärt få bort rosten?

Känns som många gått över till Evapo-Rust nuförtiden... Vill man gräva ner sig gjorde Edd China en bra youtube-video som berättar hur det funkar...
 
Natriumkarbonat fungerar väldigt bra i sammanhanget. Det är alltså vanlig målarsoda. Allra bäst är EDTA som finns i maskintvättmedel. Svårt att få tag i som konsument dock.
Vätesprödheten kan elimineras med uppvärming ett par timmar i vanlig bakugn på 150°. Det viktiga är att hålla sig under tempereringstemperaturen. Det gäller legerade stål som fjädrar och annat höghållfasthetsstål, typ sågtänder.

Använd INTE rostffritt stål som offeranod. Sexvärt krom fälls ut i elktrolyten. Använd vanligt ”bonnajärn” typ, armeringsjärn.

Den svarta beläggningen som bildas på verktyget är vanlig magnetit som kan skrubbas av.

Här är en bra artikel som handlar om rengöring av antika verktyg:
https://htpaa.org.au/resources/rust-removal

Edit: temp i ugn och länk
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, ChatGPT svarade att man skulle ha låg spänning genom att ställa in strömmen.
Undrar vilka spänningsnivåer som avsågs då när laddarna brukar ligga i intervallet typ 12,7-14,5V.
 
Jag har rengjort mycket rost med en gammal 12 volts batteriladdade av den elektronikfria typen som bara matar på. Som elektrolyt brukar jag använda målarsoda som jag blandar relativt svag för att hålla nere strömstyrkan. Jag börjar svagt och blandar i mer målarsoda tills jag har lämplig processhastighet.

Någon vätesprödhat har jag inte märkt av men jag vet att en 6 volts laddare skulle vara bättre.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Elektrolyten i basisk form kan man filtrera och återanvända. Den förbrukas inte. Onödigt att hälla ut.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.