2 016 läst · 23 svar
2k läst
23 svar
Rostborttagning med elektrolys - vätesprödhet??
Jag vill få bort rosten så enkelt som möjligt, finns det andra metoder som är enklare/bättre/billigare så absolut. Ska kolla Evapo-Rust!Dan_Johansson skrev:
Många bra tips - tack!
Eavpor-Rust var ju inte helt gratis och med @Johan Gunverth tips om förvärmning så lutar det åt att testa med elektrolys. Har en gammal batteriladdare utan elektronik som inte ger många ampere så tänker att den borde bli bra.
Läste någonstans att det funkar med oxalsyra också? Det har jag hemma nämligen. Kanske en dum fråga men jag ägnade inget större intresse på kemilektionerna förutom när vi destillerade sprit...
Eavpor-Rust var ju inte helt gratis och med @Johan Gunverth tips om förvärmning så lutar det åt att testa med elektrolys. Har en gammal batteriladdare utan elektronik som inte ger många ampere så tänker att den borde bli bra.
Läste någonstans att det funkar med oxalsyra också? Det har jag hemma nämligen. Kanske en dum fråga men jag ägnade inget större intresse på kemilektionerna förutom när vi destillerade sprit...
Övervägt det också, men det är en del vinklar och vrår på den som är svåra att komma åt helt.A AndersS skrev:
Oxalsyra funkar väl rätt bra men man ska vara försiktig(are) än med andra vanliga rostborttagnings-syror (citronsyra, fosforsyra etc) för den är lite giftig. Jag gillar personligen citronsyra för det är enkelt att ha en stor burk hemma.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 464 inlägg
Oxalsyra är lurigt för med ”fel” legering kan den lösa ut otrevligheter ur materialet. Basiska lösningar är bättre på alla vis. Du är egentligen bara ute efter att få en lösning för jonvandring, elektrolyten, och då kan den lika gärna vara harmlös och billig som 1-2% natriumkarbonat med vatten.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 464 inlägg
Fosforsyra är det som är den aktiva komponenten i de flesta rostlösare. Järnoxiden jonväxlar till järnfosfat som i sin tur är väldigt lätt att städa bort. Med elektrolys blir järnoxiden Fe2O3 till Fe3O4 (magnetit) som kräver lite skrubbning.
3Fe + 4H2O→Fe3O4 + 4H2
3Fe + 4H2O→Fe3O4 + 4H2
Redigerat:
Nu ligger bladet och bubblar så fint så. Fick bli bakpulver då målarsoda inte fanns i husets kemförråd.
Men när jag lossade bladet från skaftet så visade det sig att skaftet är delbart precis ovan bladet. Har konverserat med min far om detta men vi blir inte kloka på vad syftet är. En fundering är om man kunde byta till olika redskap på skaftet? Bladet ska alltså sitta på den nedre delen som jag håller i min hand.
Barkspadar är inte riktigt min hemmaarena, men @heimlaga kanske vet?
Men när jag lossade bladet från skaftet så visade det sig att skaftet är delbart precis ovan bladet. Har konverserat med min far om detta men vi blir inte kloka på vad syftet är. En fundering är om man kunde byta till olika redskap på skaftet? Bladet ska alltså sitta på den nedre delen som jag håller i min hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Barkspadar är inte riktigt min hemmaarena, men @heimlaga kanske vet?
Upp med bild på farfars spade nu, inte bara skaftet!
Liknande trådar
-
Gjuta trappa i finbetong - Armering?
Grund & Markarbeten -
Var köper jag värme och tryckmätare med pitotrör till en Eryl från -85
Värme allmänt -
Hultafors MST 180 - Trasig libell
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Braskamin - Contura, Keddy, Scanspis??
Ved, Pellets, Flis -
Källartvättstuga till spa - 60-tals hus (under 90k)
Socialt & Projekt