941 891 läst ·
6 368 svar
942k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Om det skulle bli så, hur drar man upp en rörspets på bästa sätt? 5m rör.
Det finns så vitt jag vet två varianter, en för mark utan större stenar (mindre risk för att nätet skadas) med utvändigt nät.S Spidertotz skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samt en för mark mer mer sten där nätet är på insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag gjorde min brun så tittade jag på båda och nätet som används tyckte jag iaf visuellt se ut till at vara samma. Jag mätte inte storleken på hålen men skulle uppskatta dom till ca 0.5 x 0.5 mm.
Om nu Rinkaby säljer R50 spets och dom säger att det kan vara problem med luft så undrar man ju varför det säljes. I ditt fall så hade jag testat med att suga med en PEM 32 direkt i röret för att se om det fungerar. Kommer det fortfarande luft måste troligen spetsen djupare för att tillrinningen inte är tillräcklig.S Spidertotz skrev:Var på rinkaby rör och pratade lite med dem.
De tyckte det är svårt att få till det med ett R50 rör, storleken skapar problem med luft. De tyckte jag hade en bra vattenpelare. Men de tipsade om att försöka få pumpen att köra en lång stund för att få bort all luft. SEn även att prima hela röret. Samt även att inte ha så lång slang på trycksidan till mitt munstycke, (körde med en 20 meter 3/4 innan). Köpte även en kulventil att sätta på t-röret så jag kan prima och stänga snabbt.
Så jag primade röret och snabbt startade pumpen, lät munstyckte bara vara öppet lite så pumpen körde hela tiden. Lät den stå så i 3 timmar kanske. Blev mindre och mindre luft, dock sattes munstycket igen ibland, troligen av sand, men sanden minskade också med tiden.
Får väl troligen köra såhär ett tag, vågar inte öppna munstycket för mycket för att riskera att det är för lite vatten i röret. Om inte detta löser det finns det ju risk att den tjuvar luft längre ner....
Sorry för dålig kvalité på videon, det var mörkt och dåligt batteri.
[video]
När jag gjorde min testade jag att suga med en PEM 25 direkt från spetsen i 24 h innan jag gjorde allt färdigt.
De sa även att de börjat rekommendera mindre storlek.S Stefan10 skrev:Om nu Rinkaby säljer R50 spets och dom säger att det kan vara problem med luft så undrar man ju varför det säljes. I ditt fall så hade jag testat med att suga med en PEM 32 direkt i röret för att se om det fungerar. Kommer det fortfarande luft måste troligen spetsen djupare för att tillrinningen inte är tillräcklig.
När jag gjorde min testade jag att suga med en PEM 25 direkt från spetsen i 24 h innan jag gjorde allt färdigt.
Pratade även med min bror som är vvs:are, och han tyckte att jag linat för dåligt. Tydligen har jag använt för lite lin i skarvarna samt inte reflat gängen med en bågfil.
Blir troligen att jag testar med slang först och sen drar upp
Körde lite drygt 3 timmar med biltema-pumpen idag. Ca 3000 liter (låter mer än 3 m3
) uttaget utan att nivån sjönk. Men har ju lågt flöde (20l/min) så det riktiga testet kommer när jag fått ner djuphålspumpen som levererades idag 
Måste bara bli färdig med en renovering inne först!
Måste bara bli färdig med en renovering inne först!
Ny uppdatering från mig:
Kopplade på en PEM 32 och körde ner i röret. Detta för att utesluta luftfickor på röret. Jag kopplade faktiskt också om allting som satt på pumpen för att vara på den säkra sidan, då jag troligen linat för lite tidigare.
Med PEM-slang I, kommer det ingen luft. Ökar jag flödet på munstycket, så försvinner allt vatten i spetsen, för lite vatten alltså.
Jag kommer koppla på pumpen direkt på röret igen för att inte se så det var mina kopplingar på pumpen som tjuvade luft. Om det inte var de kopplingar utan röret så kommer jag dra upp röret och gänga om allting.
Jag kommer sen också slå ner röret 2 meter till, (från 5 meter till 7 meter) då det som sagt var för lite vatten.
Kopplade på en PEM 32 och körde ner i röret. Detta för att utesluta luftfickor på röret. Jag kopplade faktiskt också om allting som satt på pumpen för att vara på den säkra sidan, då jag troligen linat för lite tidigare.
Med PEM-slang I, kommer det ingen luft. Ökar jag flödet på munstycket, så försvinner allt vatten i spetsen, för lite vatten alltså.
Jag kommer koppla på pumpen direkt på röret igen för att inte se så det var mina kopplingar på pumpen som tjuvade luft. Om det inte var de kopplingar utan röret så kommer jag dra upp röret och gänga om allting.
Jag kommer sen också slå ner röret 2 meter till, (från 5 meter till 7 meter) då det som sagt var för lite vatten.
Hoppas på mer vatten nu.
Mätte du upp vilket flöde du kunde ta ut innan det sina?
Mätte du upp vilket flöde du kunde ta ut innan det sina?
@TotalControlTotalControl skrev:
Har stött på berg eller sten(troligtvis) på 6m tre gånger på denna tomt så jag blev besegrad i det slaget, men hoppas vinna kriget någon gång. Hoppet har inte lämnat mig, blir sugen ofta men det är vid sommarstugan jag behöver vatten och där blev jag bara i några dagar denna semester.
Fråga, om man slänger ner dynamit och proppat hålet för öka effekten nere i hålet. Kan det göra någon skillnad?
När jag sätter PRK på sugsidan så lägger jag lite gängtätning på tub på plastmutterns gängor. Vet dock inte om det gör någon skillnad.S Spidertotz skrev:Ny uppdatering från mig:
På din gamla setup så kan jag inte släppa att jag tror att det är omöjligt att få två PRK muttrar precis ihop om det är riktigt draget. Det borde bli en del slang synligt emellan muttrarna, iaf om slangen bottnade i kopplingen innan man börjar dra.
Har löste det lite bätte nu. Har lyckats göra så jag kan flytta bak pumpen lite till så jag kan ha en längre bit PEM. Det blir nog bätteM Mardigan skrev:När jag sätter PRK på sugsidan så lägger jag lite gängtätning på tub på plastmutterns gängor. Vet dock inte om det gör någon skillnad.
På din gamla setup så kan jag inte släppa att jag tror att det är omöjligt att få två PRK muttrar precis ihop om det är riktigt draget. Det borde bli en del slang synligt emellan muttrarna, iaf om slangen bottnade i kopplingen innan man börjar dra.
Här kommer lite uppdatering från min sida. Har pumpat en del fram och tillbaka när det funnits tilllfälle. Denna gången med 32 mm sugslang samt strypning på trycksidan. Ett tag blev jag lite orolig över den ena pumpen att den gått sönder men det var presostaten som hängt sig pga av för mkt sand
Trycket ökade en del när jag körde på med matning från kommunala vattnet. Detta i kombination med lite för mycket sand på en och samma gång gjorde att den låste sig. Inte helt skonsamt med andra ord:/ Ska kämpa på imorgon igen så får vi se vart det leder. Nu kör jag med enbart pumpen. Verkar som jag har fått bort det mesta av materialt ner till 12,5 m i röret, rörets ände. Det som kommer in nu borde det mesta komma utanför röret. Fin sand. Nu återstår det att se om jag kan får något vettigt uttag i detta läget.
Hur var det nu, hade du slängt ner isgrus?
Fick du ner sista metern rör?
Fick du ner sista metern rör?