941 940 läst ·
6 368 svar
942k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Mina 3 filter ligger i sand precis mellan två lerlager.
Isgrus 40 cm i botten.
Jag har spolat ur brunnen va ca tio timmar, med flöde på 10 liter i minuten. Nu är vattnet klart. Det ska bli dricksvattenbrunn.
Ökar jag flödet till 30 liter/minut så får jag med lite sand. Sanden borde inte komma från botten, då det är lera där. Nåt tips, hur jag ska tänka med sanden? Ska jag spola under lång tid med 30 liter per minut?
Fråga två.. Ser ni någon poäng med att ha kvar pilotröret? Vad fyller man tomrummet med, (om jag tar bort det) har en säck bentonit men det känns tveksamt. Det blir bara sörja när jag testar det i ett glas.
Isgrus 40 cm i botten.
Jag har spolat ur brunnen va ca tio timmar, med flöde på 10 liter i minuten. Nu är vattnet klart. Det ska bli dricksvattenbrunn.
Ökar jag flödet till 30 liter/minut så får jag med lite sand. Sanden borde inte komma från botten, då det är lera där. Nåt tips, hur jag ska tänka med sanden? Ska jag spola under lång tid med 30 liter per minut?
Fråga två.. Ser ni någon poäng med att ha kvar pilotröret? Vad fyller man tomrummet med, (om jag tar bort det) har en säck bentonit men det känns tveksamt. Det blir bara sörja när jag testar det i ett glas.
Kom inte så långt idag. Det är så sjukt mycket småsten. Röret står nu antagligen på en bädd av lite större stenar på ca 2,75. Jag får i princip bara upp vatten med pumpen. Har rotat runt där nere ett par gånger och sedan kommit några centimeter till men avslutade idag med totalstopp.
Jag behöver en liten lösning för att kunna fiska upp stenar som är 5-10 cm stora. Tänker mig att ta bort pressen på röret och sedan konsturera en liten sil/krok som jag kan skruva in under stenen och dra upp. Typ som en melonkulegrejare eller något som liknar en såndär fruktupplockare som man rullar på marken. Tips mottages gärna.
Imorgon ska stenarna upp!
Jag behöver en liten lösning för att kunna fiska upp stenar som är 5-10 cm stora. Tänker mig att ta bort pressen på röret och sedan konsturera en liten sil/krok som jag kan skruva in under stenen och dra upp. Typ som en melonkulegrejare eller något som liknar en såndär fruktupplockare som man rullar på marken. Tips mottages gärna.
Lite tråkigt.. Men det fixar du låter det som. Så länge det inte är en jätte som står under röret så är det lugnt men kräver lite mer jobb och meck.Stark-Johan skrev:
Kom inte så långt idag. Det är så sjukt mycket småsten. Röret står nu antagligen på en bädd av lite större stenar på ca 2,75. Jag får i princip bara upp vatten med pumpen. Har rotat runt där nere ett par gånger och sedan kommit några centimeter till men avslutade idag med totalstopp.
Du kan täta mellan foder och brunn med bentonit pellets. Häll i runt mellanrummet och vattna lite. Sen kan du hälla i samma fraktioner du tog upp när du borra. Då blir det tät i botten och eventuell ytvatten gå sin vanliga stilla gång i fraktionerna.Pontus2 skrev:
Mina 3 filter ligger i sand precis mellan två lerlager.
Isgrus 40 cm i botten.
Låt pumpen stå och pumpa svagt 1 dygn och testa öka igen. Annars kanske du får köra betonitplugg i botten.
Edit: Ja 30 l/min ett dygn eller så tills du ser att det klarnar.
Tack för bra tips, ska prova.TotalControl skrev:
Du kan täta mellan foder och brunn med bentonit pellets. Häll i runt mellanrummet och vattna lite. Sen kan du hälla i samma fraktioner du tog upp när du borra. Då blir det tät i botten och eventuell ytvatten gå sin vanliga stilla gång i fraktionerna.
Låt pumpen stå och pumpa svagt 1 dygn och testa öka igen. Annars kanske du får köra betonitplugg i botten.
Edit: Ja 30 l/min ett dygn eller så tills du ser att det klarnar.
Vattnet är helt klart nu, men det följer med lite sand, typ en kryddmått på 100 liter spolat vatten. Misstänker att fraktionerna till stor del är < 0.3
Pumpar jag med 10liter i minuten så kommer det inte med. Men misstänker att det fortfarande tränger igenom filtret och sjunker till botten och ger problem på sikt.Pontus2 skrev:
Blir bättre ju längre du spolar. Låt den gå ett dygn. Med högt flöde nu isf. Så du får rensat alla fraktioner utanför filtret som är mindre än 0.3.
Du ska även köra max kapacitet ett tag efter det. För när man öka flödet så ökar hastigheten på vattnet in i brunnen och ju längre ut från brunnen rycks partiklar med.
Du ska även köra max kapacitet ett tag efter det. För när man öka flödet så ökar hastigheten på vattnet in i brunnen och ju längre ut från brunnen rycks partiklar med.
Om det inte finns större fraktioner som skapar ett naturligt filter runt brunnen så får du skaffa ett filter uppe. Eller hitta sand filter att lägga ner i brunnen.
Ett annat problem jag stött på är att dom slätas och folterörens gängor inte är helt perfekt centrerade i röret. D.v.s. när jag gängas samman ett slätt med ett filter blir det en liten kant på utsidan på ena sidan och insidan på andra. Misstänker att pumpen ibland bara fastnar på den invändiga kanten och att den har blivit större när jag släppt ner pumpen för att banka lite. Svårt att inspektera under vattenytan.
Funderar på att borra en brunn för att vattna gräsmattan med, dels spara pengar och dels kunna vattna när det är bevattningsförbud. Hur börjar man? Ska kika rundor på sgu och se om jag blir klok där, men skulle uppskatta om någon har en steg för steg guide att visa. Kollat lite i tråden och det enda jag hittat är att det finns guide skriven längre bak, men tråden är rätt lång.. Vad kostar en brunn på ett ungefär? Har 650kvm gräs som ska vattnas, tänkt att bygga ett system med popupspridare.
Kika som sagt på SGU. Grundvatten 1:1000000, Genomsläpplighet, brunnar i närheten.P preben1 skrev:Funderar på att borra en brunn för att vattna gräsmattan med, dels spara pengar och dels kunna vattna när det är bevattningsförbud. Hur börjar man? Ska kika rundor på sgu och se om jag blir klok där, men skulle uppskatta om någon har en steg för steg guide att visa. Kollat lite i tråden och det enda jag hittat är att det finns guide skriven längre bak, men tråden är rätt lång.. Vad kostar en brunn på ett ungefär? Har 650kvm gräs som ska vattnas, tänkt att bygga ett system med popupspridare.
Finns ingen guide mer än inlägg där vi spaltat upp arbetsgången samt material. Tex #1277
https://www.byggahus.se/forum/threads/roerspetsbrunn.95223/page-86#post-3720268
Du får göra en varukorg med grejerna du behöver enligt #1277 så får du priset.