941 949 läst ·
6 368 svar
942k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Nu har jag dragit igång mitt projekt.
Vi borrade oss ner till vatten på ca 8.20.
Där efter fram med filterrör med 2m 0.3mm.
Hade lite problem på några ställen där de stod stilla för att sedan ramla ner 10-30cm. Så nu har vi kört ner 10,5m rör och har då ca 2.30m vatten.
Beställde mig en djupbrunnspump igår som förhoppningsvis kommer till onsdag så man kan testa vad den ger.
Finns ytterligare 2,5m rör att dra ner.
Hade lite problem på några ställen där de stod stilla för att sedan ramla ner 10-30cm. Så nu har vi kört ner 10,5m rör och har då ca 2.30m vatten.
Beställde mig en djupbrunnspump igår som förhoppningsvis kommer till onsdag så man kan testa vad den ger.
Härligt!F fidde_modo skrev:Nu har jag dragit igång mitt projekt.
Kul! Vad för fraktioner?F fidde_modo skrev:Nu har jag dragit igång mitt projekt.
Vad blev det för pump?
varit väldigt tacksamma förhållande. Fin sand å nått ställe med lera men typ bara några cm.TotalControl skrev:
Så rören sjönk nästa ner av sig själv kändes de som
blev en sådan här att testa med.
https://www.conrad.se/p/djupbrunnspump-renkforce-4500-lh-60-m-1210395
Om du inte redan bestämt dig för Gardena kan även jag lägga ett gott ord för Hunter MP Rotator med PRS40.Z Zingonr1 skrev:
Nej jag har inte bestämt mig än. Jag har kollat lite på Hunters system och det blir mer och mer intressant anledningen till gardena är att man på deras sida kan rita upp tomten och se vilken typ av pupuppspridare man kan ha.Stark-Johan skrev:
Pumpen behöver ju inte klara att suga på 12 meter..
Började även jag med funderingar om att lägga ner Gardena i backen men övergav det ganska fort när jag börjat snegla åt Hunter, Rainbird etc.Z Zingonr1 skrev:
Jag är på inget vis någon expert men jag har en känsla av att Gardena är väldigt duktiga på mkt men att de här har velat ”sno” åt sig en del av den automatiserade bevattningsmarknaden då fler och fler valt att sätta ”proffsgrejer” i sin trädgård. Vad jag förstått har de anpassat produkterna för att det ska vara enkelt för gemene man att komma igång men att skillnaderna är ganska stora vad gäller funktion och kvalitet när det väl är installerat. Själv är jag bara i planeringsfasen men har valt att rikta in mig på Hunters MP rotator pga av tillförlitlighet samt effektivitet vid vind etc.
Vet inte hur Gardena ritprogram fungera men de ritningar jag har sett på olika FB sidor har inte haft head to head coverage. Det är danger danger. Alltid head to head!Z Zingonr1 skrev: