Blir inte riktigt klok på om jag ska ha timpris eller inte. Föbrukat 1850 kWh i Januari, 61.84öre/kwh - egentligen 59.84 då Fortum har 2 öre påslag.
Kollar jag sedan spot priset för rörligt månadspris elområde 3 Januari ligger det på 63.44 öre. Har jag enbart sparat 4öre per förbrukad kWh!? Elbil står ändå för 300 kWh som är enbart tankad när spotpriset varit mellan 0-30 öre. Bergvärmen har justerats för o pausa vid höga spotpriser. Ringde Fortum o han pratade att vi låg betydligt under än om vi hade haft rörligt utan timpris. Han pratade något om 90 öre var rörliga månadspriset för Januari, lät jätteskumt. En bekant också med timpris 55öre, och hans enda insats är att värmepump är smart o justerar sig efter spot pris.
Kanske någon mer här med timpris Fortum som kan förklara bättre?
Kollar jag sedan spot priset för rörligt månadspris elområde 3 Januari ligger det på 63.44 öre. Har jag enbart sparat 4öre per förbrukad kWh!? Elbil står ändå för 300 kWh som är enbart tankad när spotpriset varit mellan 0-30 öre. Bergvärmen har justerats för o pausa vid höga spotpriser. Ringde Fortum o han pratade att vi låg betydligt under än om vi hade haft rörligt utan timpris. Han pratade något om 90 öre var rörliga månadspriset för Januari, lät jätteskumt. En bekant också med timpris 55öre, och hans enda insats är att värmepump är smart o justerar sig efter spot pris.
Kanske någon mer här med timpris Fortum som kan förklara bättre?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Vad kollar du då?fredri_k skrev:
Spotpris är per timme.
Tar man ett medel över alla timmarna i månaden får man inte ett bra värde.
Jag tror du ligger helt ok som du gör.
Personligen skulle jag aldrig lämna ut all information om mig själv såsom du gör, adress etc, kan kanske var värt att fundera på?
Missade blurra ut adress, tack för påpekande - går dock inte redigera nu längre. Jag brukar kika på elbruk.se för historiska månadspriser elområde 3. Detta pris borde väl gälla för alla med rörligt månadspris el (ej timpris) plus eventuella påslag per kWh av bolaget man valt som levererar elen?Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Meddela en moderator så går det att ta bort namn, adress, anläggnings-id etc.fredri_k skrev:
Nej, det är snitt av vad spotpriset legat på.fredri_k skrev:
Det rörliga priset varierar mellan bolagen då de kan ha olika kundgrupper. Om företag A har en kundgrupp som undviker att last ner nätet så mycket det gå där timpriset är högt och företag B har en kundgrupp som gör tvärtom så kommer deras pris skilja.
Aha ok - jag trodde månads priset gällde för alla bolag i samma elområde, men att sedan olika bolag har olika påslag per kWh man köpte. Ju mer man försöker förstå sig på el handeln desto konstigare o konstigare blir det. Dessutom envisas bolagen med att redovisa alla kostnader på olika sätt med!Fairlane skrev:
Meddela en moderator så går det att ta bort namn, adress, anläggnings-id etc.
Nej, det är snitt av vad spotpriset legat på.
Det rörliga priset varierar mellan bolagen då de kan ha olika kundgrupper. Om företag A har en kundgrupp som undviker att last ner nätet så mycket det gå där timpriset är högt och företag B har en kundgrupp som gör tvärtom så kommer deras pris skilja.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
timpris eller rörligt vid jämn förbrukning
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vad rekommenderar ni gällande el-abonnemang timpris, fast pris eller rörligt pris?
Timpris eller ha kvar månadsrörligt?
Byta mellan rörligt och timpris (Vattenfall)
Timpris och rörligt pris, skillnaden är?
Elavtal, elpriser & elförbrukning