1 821 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Rörligt elpris
Förutsättningar: rörligt elprisavtal
Ponera följande: En normal dags använding av el vid normalt elpris. Följt av astronomiskt höga elpriser men ingen fortsatt användning av el alls resten av månaden. Skulle detta ändå resultera i en dyr faktura pga använding av el den första dagen?
Tänker jag fel?
Blir således priset jag betalar för mina ca 100 kilowattimmar den första dagen som det var just den dagen eller får jag snällt betala snittpriset på månadens alla timmar även om jag ej använt någon el resterande 29 dagar?
Ponera följande: En normal dags använding av el vid normalt elpris. Följt av astronomiskt höga elpriser men ingen fortsatt användning av el alls resten av månaden. Skulle detta ändå resultera i en dyr faktura pga använding av el den första dagen?
Tänker jag fel?
Blir således priset jag betalar för mina ca 100 kilowattimmar den första dagen som det var just den dagen eller får jag snällt betala snittpriset på månadens alla timmar även om jag ej använt någon el resterande 29 dagar?
Du får betala ett vägt snittpris om du inte har ett timavtal.
Kanske uppenbart, men för tydlighetens skull är det alltså inte någon individuell vägning, utan det vägda priset blir samma för alla elhandlarens kunder med rörligt avtal. Man betalar alltså utifrån hur kundkollektivets förbrukning fördelar sig över månadens timmar oavsett hur ens eget förbrukningsmönster ser ut.D Daniel 109 skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Det låter precis så spännande som vi som bundit vårt pris inte vill ha det...C cpalm skrev:Kanske uppenbart, men för tydlighetens skull är det alltså inte någon individuell vägning, utan det vägda priset blir samma för alla elhandlarens kunder med rörligt avtal. Man betalar alltså utifrån hur kundkollektivets förbrukning fördelar sig över månadens timmar oavsett hur ens eget förbrukningsmönster ser ut.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Teckna elavtal april 2025. Fast eller rörligt elpris -vad väljer ni?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Rörligt eller fast elpris?
Rörligt elpriser
Vattenfalls "rörligt elpris", är det något speciellt med det? Hjälp mig förstå vad de menar!
Ni som har rörligt elprisavtal i SE3
Elavtal, elpriser & elförbrukning