Ska ta bort ett element och behöver kapa ett rör i källaren som har isolering kring sig, för att sedan plugga det. Huset är byggt -46 så det är ju inte omöjligt att det innehåller asbest. Typiskt sån där vit rörisolering. Vad jag förstått är det i princip mestadels i böjarna som det förekommer asbest och min fråga är då hur man avlägsnar isoleringen utan att egentligen göra åverkan på böjen. Man borde väl kunna kapa i mitten på rörisoleringen och sen trä av isoleringen utan att egentligen röra/göra åverkan på böjen?
Bör man kanske även tejpa böjen för att inte frigöra några fibrer i samband med avlägsnandet?

Tack för alla tips!

J
4 40talshuset skrev:
Ska ta bort ett element och behöver kapa ett rör i källaren som har isolering kring sig, för att sedan plugga det. Huset är byggt -46 så det är ju inte omöjligt att det innehåller asbest. Typiskt sån där vit rörisolering. Vad jag förstått är det i princip mestadels i böjarna som det förekommer asbest och min fråga är då hur man avlägsnar isoleringen utan att egentligen göra åverkan på böjen. Man borde väl kunna kapa i mitten på rörisoleringen och sen trä av isoleringen utan att egentligen röra/göra åverkan på böjen?
Bör man kanske även tejpa böjen för att inte frigöra några fibrer i samband med avlägsnandet?

Tack för alla tips!
När jag gjorde detta tänkte jag att jag testar att skära lite och konstaterade att det inte dammade alls.

Vet inte om jag hade asbest, men jag trädde på en transparent plastsäck, skar med vass kniv och tog bort så försiktigt jag kunde. Ett rör skulle bort helt, då kapade jag röret och lät isoleringen sitta kvar på röret och lämnade alltihop på återvinningen i asbest-facket. Tejp och vatten är väl en bra grej. Och att inte röra runt luften och inte ha textilier och sådant i rummet samtidigt. Men. Ja, man borde väl leja bort till riktiga sanerare, jag ska inte säga det inte dammar eller är ofarligt men det kändes som det gick att göra utan att det dammade...

• Gilla
40talshuset och 1 till
  • Laddar…
Slitet tygfodral på rör, träyta, genomskinlig glasskål, målad tavla med blommor och fågel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det tyvärr ofta ut. Något har skadat rörböjen och gurmassan rinner ut.
Populär loppis i Falun där byggnaden f.ö. till stor del är av eternit.

T
imported_Benno imported_Benno skrev:
[bild]
Så här ser det tyvärr ofta ut. Något har skadat rörböjen och gurmassan rinner ut.
Populär loppis i Falun där byggnaden f.ö. till stor del är av eternit.
mysigt vart i falun är det bor själv här. själv har man tyvärr som praktikant 17 åring vvs... varit lite för mycket redan nära den här gurumassan efter HEMMAPULLARE SANERAR SJÄLVA jag har sett böjar med asbest liggandes brevid mig när jag arbetar och jag har lyft bort rör böjar med asbest där de har dammat mycket och ja man dör ju om man är rädd eller hehe. mvh edvin

• Haha
returen
  • Laddar…
T bqeran adnnanrt skrev:
mysigt vart i falun är det bor själv här.
En förrådsbyggnad på regementet. Den är klädd med eternit på utsidan.

T
imported_Benno imported_Benno skrev:
En förrådsbyggnad på regementet. Den är klädd med eternit på utsidan.
okej jag tänkte fråga dig som vet lite om gurumassa asbest...
jag är praktikant i falun och min handledare rev ner massa asbest ur några utstick t rör och böj där jag såg hur det dammade kraftigt och han sa kolla bort nu på skoj då han vet jag vet.💀☠️

imorgon ska vi dit igen och jag vill nog inte gå in där om jag ska vara ärlig det är fullt med asbest damm inne i det lilla rummet

jag vill jobba och hjälpa honom som lärling men inte i en osäker miljö som i detta fal asbest expondering hela dagen..

vad tror du jag ska göra ??

• Ledsen
JohanLun
  • Laddar…
J
T bqeran adnnanrt skrev:
jag är praktikant i falun och min handledare rev ner massa asbest ur några utstick t rör och böj där jag såg hur det dammade kraftigt och han sa kolla bort nu på skoj då han vet jag vet.💀☠️
Jobbar man med detta varje dag så ska man nog ta det på allvar. Vi som kanske utsätts några få gånger i livet kan kanske rycka på axlarna.

Jag tycker du ska berätta om din oro, vad din kollega gör med sin hälsa kan du inte göra så mycket åt, iallafall inte som praktikant. Men att själv inte gå med på att arbeta så tycker jag du ska stå på dig med.

Sen är det inte asbest i alla rör, kanske är han så erfaren han vet, men då ska han ju kunna lära dig även detta.

Som jag skrev, jag tog ned några rör hemma hos mig själv. Jag kapade rören så att isoleringen inte skadades, tog ut rören i sin helhet. Men att "klä av" rören inne i ett rum skulle jag aldrig göra. Och är det i sitt eget eller någon annans hem så utsätter man ju dem för asbest som ligger kvar i hemmet och kanske sprids med dammsugare och i kläder osv för många år framåt.

Jag förstår du inte vill skvallra till chefen eller tvärvägra, men tycker absolut du ska ventilera din oro med denna kollega, eller vid fikabordet med andra kollegor. Du kan ju börja med att bara vara nyfiken;
- hur farligt är detta med asbest
- hur vet ni om det finns eller ej
- hus ska man göra för att inte utsättas för det

Om de då bara slätar över och säger det inte är farligt så ska du tycker jag, senast när din praktik är över, prata med facket. Du kan nog göra det anonymt.
T bqeran adnnanrt skrev:
imorgon ska vi dit igen och jag vill nog inte gå in där om jag ska vara ärlig det är fullt med asbest damm inne i det lilla rummet
Fråga rakt ut om det var asbest, om så, säg att du inte vill gå in, du är för orolig. Om de skiter i detta så hoppas jag du kan hitta en mer seriös arbetsgivare / kollegor att göra praktik hos...

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
T bqeran adnnanrt skrev:

jag vill jobba och hjälpa honom som lärling men inte i en osäker miljö som i detta fal asbest expondering hela dagen..

kontakta skyddsombudet

• Gilla
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jobbar man med detta varje dag så ska man nog ta det på allvar. Vi som kanske utsätts några få gånger i livet kan kanske rycka på axlarna.

Jag tycker du ska berätta om din oro, vad din kollega gör med sin hälsa kan du inte göra så mycket åt, iallafall inte som praktikant. Men att själv inte gå med på att arbeta så tycker jag du ska stå på dig med.

Sen är det inte asbest i alla rör, kanske är han så erfaren han vet, men då ska han ju kunna lära dig även detta.

Som jag skrev, jag tog ned några rör hemma hos mig själv. Jag kapade rören så att isoleringen inte skadades, tog ut rören i sin helhet. Men att "klä av" rören inne i ett rum skulle jag aldrig göra. Och är det i sitt eget eller någon annans hem så utsätter man ju dem för asbest som ligger kvar i hemmet och kanske sprids med dammsugare och i kläder osv för många år framåt.

Jag förstår du inte vill skvallra till chefen eller tvärvägra, men tycker absolut du ska ventilera din oro med denna kollega, eller vid fikabordet med andra kollegor. Du kan ju börja med att bara vara nyfiken;

Om de då bara slätar över och säger det inte är farligt så ska du tycker jag, senast när din praktik är över, prata med facket. Du kan nog göra det anonymt.

Fråga rakt ut om det var asbest, om så, säg att du inte vill gå in, du är för orolig. Om de skiter i detta så hoppas jag du kan hitta en mer seriös arbetsgivare / kollegor att göra praktik hos...
du får inte som företag använda någon i asbetsrelaterade moment utan giltig utbildning och cert

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
J
returen returen skrev:
du får inte som företag använda någon i asbetsrelaterade moment utan giltig utbildning och cert
det fuskas säkert med detta...

samtidigt har jag förstått att det inte alltid är enkelt för de som är praktikanter inom tex el, vvs... speciellt på en liten ort...

det sjuka är ju att när väl VVS eller Elektriker har klarat av utbildning och fått erfarenhet så är de superattraktiva... jag förstår inte att inte praktikanter har skitlätt att få jobb... men tydligen inte...

jag skulle nog, om jag var i Edvins sits, göra så mycket som möjligt för att undvika dessa jobb som praktikant och få klart sin praktik och om möjligt byta till annat bolag så snart som möjligt... sen prata med skyddsombud / fack efter detta... trist om man "bränner sig" genom att anmäla ett företag...

• Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte om det verkligen är asbest I detta fall men i så fall skulle skyddsombudet (om det finns något) stoppa arbetet direkt. I osäkra fall ska prov skickas på analys innan arbetet påbörjas. De senaste veckorna har medierna rapporterat om oseriösa företag som struntar i personalens och andras hälsa. Det här kan vara ett av dem.

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
J JohanLun skrev:

Vad privatpersoner gör i sina pannrum är deras ensak. De har gjort ett val, bra eller dåligt. Men som anställd har man inte samma val. Därför finns lagar för att skydda dem.

• Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
T Tguerino skrev:

Som en liten tröst eller lugnande observation, kan jag nämna att jag känner tre rörläggare, som nu är i pensionsåldern. Alla tre har rivit gammal asbestisolering i åtskilliga pannrum under lång tid. Det var alltså inte fråga om att försiktigt ta bort hela längder och lika försiktigt bära ut dom. Nej, istället sprättades isoleringen upp med kniv och allt revs ner på golvet. Dessa tre och deras jobbarkompisar har så vitt de vet inte några skador av asbest.

Med detta sagt, tycker även jag att du skall snacka med din handledare om din oro. Befogad eller inte, är det aldrig nyttigt att gå omkring och oroa sig.

• Gilla
Tguerino
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Som en liten tröst eller lugnande observation, kan jag nämna att jag känner tre rörläggare, som nu är i pensionsåldern. Alla tre har rivit gammal asbestisolering i åtskilliga pannrum under lång tid. Det var alltså inte fråga om att försiktigt ta bort hela längder och lika försiktigt bära ut dom. Nej, istället sprättades isoleringen upp med kniv och allt revs ner på golvet. Dessa tre och deras jobbarkompisar har så vitt de vet inte några skador av asbest.

Med detta sagt, tycker även jag att du skall snacka med din handledare om din oro. Befogad eller inte, är det aldrig nyttigt att gå omkring och oroa sig.
Å andra sidan har jag känt flera som har arbetat kortvarigt med asbest när de var unga och dött av det många år senare. I ett fall omkring 50 år efteråt.

En del har tur. Andra inte.

• Gilla
Tguerino
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Å andra sidan har jag känt flera som har arbetat kortvarigt med asbest när de var unga och dött av det många år senare. I ett fall omkring 50 år efteråt.

En del har tur. Andra inte.
Vissa har extrem otur. Andra inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.