Hej!
Vattnet har varit avstängt och rören tömda sedan oktober. Nu när jag kom till stugan har rören lossnat på flera ställen. Vad har hänt och hur fixar jag detta? Någon som vet?

• Rörledningar och en avmonterad kran vid en vägg, rörförbindelser, installationsarbete, underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromade rör och ventiler mot texturerad vägg ovanför vit PVC-rörledning. VVS-installation med skuggor.
    Skapa konto
  • Kromade rör och ventiler mot grov betongvägg, detalj från VVS-installation.
    Skapa konto
Frusna?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nog ser det ut som att de frusit isär. Jag kallställer min stuga och det där har hänt mig ett antal gånger när jag inte fått ut varje droppe. Brukar ha svårt att få det tätt utan att byta rör, ring och stödhylsa. Men jag är verkligen ingen rörmokare så en skickligare person än jag kanske kan skruva ihop de bef. och få det tätt.

Mvh/LOB

• Gilla
Gustafspappa och 2 till
  • Laddar…
Det ha varit helt torrlagda, kan det här hända ändå pga kyla?

• Gilla
Maxtax
  • Laddar…
Ok, tack. Jag får höra av mig till dem som installerat dem.

Hur vet du att de har varit tomma då? De där har frusit isär pga expanderande vatten. Inget annat.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Jag har tömt rören och avtappningsventilerna som finns monterade på flera ställen längs med har varit och är öppna. Då verkar avtappningsventilerna inte ha gjort sitt jobb.

Det ser ju generellt ut som att de har lossnat i lågpunkter?
Är det möjligt att avtappningsventilerna inte kunnat dränera dessa punkter? Så att systemet i stort har varit tomt men att du haft vatten liggande i lågdelarna fortfarande?

• Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Det ser ju generellt ut som att de har lossnat i lågpunkter?
Är det möjligt att avtappningsventilerna inte kunnat dränera dessa punkter? Så att systemet i stort har varit tomt men att du haft vatten liggande i lågdelarna fortfarande?
ja jag antar det …

• Gilla
Sven Hallberg
  • Laddar…
Har inga synpunkter på teorin om fruset vatten, men min första tanke var att de där kopplingarna omöjligen kan vara dragna enligt anvisning från Vatette. Då glider det ju inte bara isär sådär…. Hämta nya klämringar på hornbach som har ett bra sortiment av Vatette och sedan ser du till att återmontera enligt anvisning.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
N nymin skrev:
Jag har tömt rören och avtappningsventilerna som finns monterade på flera ställen längs med har varit och är öppna. Då verkar avtappningsventilerna inte ha gjort sitt jobb.
Hade du kranarna öppna vid tappställena då?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
Har inga synpunkter på teorin om fruset vatten, men min första tanke var att de där kopplingarna omöjligen kan vara dragna enligt anvisning från Vatette. Då glider det ju inte bara isär sådär…. Hämta nya klämringar på hornbach som har ett bra sortiment av Vatette och sedan ser du till att återmontera enligt anvisning.
Inget stoppar vatten som expanderar till is. Rören kommer att brista i dess svagaste punkt vilket tydligen är klämringskopplingarna i detta fall.

Redigerat:
  • Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inget stoppar vatten som expanderar till is. Rören kommer att brista i dess svagaste punkt vilket är klämringskopplingen.
är inte alltid det blir så....man ser nog lika många rör som är spruckna och där har väl antagligen kopplingarna varit dragna bättre. De flesta som inte vet hur det ska dras drar de oftast för lite och konan biter ej i röret.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Köp en trisslott, har du samma tur med att bara kopplingarna släppt pga isen så lär du vinna.
Skall man äntligen ha kopparrör och kallställa så måste det vara ordentlig lutning på rören mot lågpunkterna. alternativt så får man skruva isär rören, ta loss dom och tömma på vatten.
Nu ser du även vart du bör skruva isär kopplingarna när du tömmer ledningarna inför vintern.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inget stoppar vatten som expanderar till is. Rören kommer att brista i dess svagaste punkt vilket är klämringskopplingen.
Ja något kommer ge sig, men där jag sett detta (inte så många ställen iofs) så är det rören som spricker, inte kopplingen som glider isär.

Om du delar på en koppling som är dragen korrekt så ser du att ringen är för evigt förenad med röret. I detta fall är ju röret knappt repat av att ringen dragits av. Röret borde åtminstone ha en antydan till krage där ringen satt från början. Detta rör är ju helt slätt => inte draget korrekt från början => nya klämringar överallt (inte bara där det delat sig) och dra det korrekt.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.