Jag har satt lagt ut delarna i den ordning som jag själv tycker verkar logiskt (och de delar som jag lyckats få tag i). Ingående vatten är ledningen med rött handtag. I botten sitter det en djupvattenpump med en backventil monterad ovanpå (syns nederst i bild). Sen kommer den en 50m PEM som går upp till kulventilen (rött handtag). Därefter kommer vatten ut i var sin PEM (25mm) med kulventil (vita handtag). Att jag satt alla tre så tätt beror på att slangarna kommer upp på samma ställe i ett litet hål i betonggolvet och jag vill hålla ihop slangarna så det inte blir så stor belastning.

Ovanför detta så har jag en vänsterböj med en tryckströmbrytare, manometer och säkerhetsventil. Jag tänkte sätta en vattenkran under säkerhetsventilen om det blir luft i systemet. Jag antar att den lägger sig i den högsta punkten.

Det är också orsaken till att jag går nedåt efter det ner till tanken. Min plan är att fylla tanken med vatten innan jag kopplar in den slutgiltigt för att den luft som finns i tank och ledningar ska transporteras tillbaka i systemet och ut genom vattenkranen/säkerhetsventilen.

Har jag tänkt rätt eller helt galet? Alla tips är välkomna :)

• Vatteninstallation med röd kulventil, backventil, PEM-slangar, tryckströmbrytare, manometer och säkerhetsventil monterade på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska inte ha avstängning dvs den röda före säkerhetsventilen och tryckströmbrytaren. Du kan lägga om så det du har med blanka delar dvs SÄV, brytare och manometer sitter mellan backventilen och röda kranen gärna horisontalt som nu på något av hållen. Passa även på att lägga utgående lite mer liksidigt, symmetriskt så ser det inte så taffligt ut när du ändå gör jobb där. Du kan hoppa över röda kranen också det blir bra med de andra tre du har så blir det enklare att få det rent kopplat.

Men första delen och placering av de komponenterna ska du inte smita förbi det är både praxis och säkerhetsskäl bakom det.

• Gilla
Jimmy Alenius
  • Laddar…
Okej! Behövs den röda avstängningen alls? Jag tänker att det går att stänga av både tank och utgående med sina egna avstängningar? Om jag får tag i en fyrvägskorsning till de två utgående, skulle det lösa tafflighetsproblemet?

J Jimmy Alenius skrev:
Okej! Behövs den röda avstängningen alls? Jag tänker att det går att stänga av både tank och utgående med sina egna avstängningar? Om jag får tag i en fyrvägskorsning till de två utgående, skulle det lösa tafflighetsproblemet?
Nej den behöver du inte snarare tvärtom, jag skrev det tidigare också men kanske efter du läste. Du kan få det fint med t-rören om du tex sätter ett på inkommande med utloppen horisontalt och böj ner till höger sen ett t-rör på samma håll i det andra mot vänster och nästa slang neråt och vidare vänster mot tanken via delarna på blanka sträckan.

Ah! Nu ser jag att du skrev det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.