Hej, har läst endel trådar som berör ämnet men känner att jag behöver tips om vad som skulle vara den smidigaste lösningen.

Har installerat ett nytt handfat och rören från blandaren är nu för korta. Dimensionen på blandarens rör är 10 mm, dimensionen på rören i väggen 15 mm.

Hur kan jag lättast åtgärda detta? Bör jag förlänga blandarens rör eller finns det någon koppling jag kan använda? Uppskattar att det är 2-3 cm som saknas. Se bild

• En hand håller ett för kort rör från en blandare nära ett annat väggrör där det saknas en koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W wide_90 skrev:
Hej, har läst endel trådar som berör ämnet men känner att jag behöver tips om vad som skulle vara den smidigaste lösningen.

Har installerat ett nytt handfat och rören från blandaren är nu för korta. Dimensionen på blandarens rör är 10 mm, dimensionen på rören i väggen 15 mm.

Hur kan jag lättast åtgärda detta? Bör jag förlänga blandarens rör eller finns det någon koppling jag kan använda? Uppskattar att det är 2-3 cm som saknas. Se bild
Rent teoretiskt skulle väl en ballofix kunna passa däremellan men att återanvända en gammal klämring till ny ballofix rekommenderas vad jag vet inte generellt. En rörmokare skulle troligtvis kapa och sätta på skarvrör gissar jag. Men det ser ju ut som att de där två suttit ihop tidigare. Du nämner 15 från väggen och 10 från blandaren men har de suttit ihop är det väl r10 på båda två (eller r15). Exempel nedan (baserat på en tolkning av det du skrev)

https://www.bauhaus.se/minikulventil-rak-10xr15mm-inv.html

Jag brukar åka till en affären ovan och köpa på mig alla möjliga modeller. Sen testar jag mig fram och lämnar tillbaka det jag som inte passar.

Elakt va? :)

Om du däremot har dåligt fall och saknar brunn i utrymmets närhet skulle jag rekommendera att ta in hjälp.

Har du nytta av en kulventil, sätt dit det. Annars skulle jag bara ta en bit kromat rör Och lämpliga halv/klämkopplingar i ändarna. Allt du behöver finns på både bauhaus och hornbach.

Annars är det väl enklare att byta ut rören mot vanliga moderna slangar istället. Köps i lagom längd bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.