Göran.W
snigelfaan skrev:
har ju fått lärt mig ja av alla forum eldare att man aldrig skall strypa draget (vilket är primär?) för då får man tjära och massa dynga i pannan.. akall ja liksom testa dra ner "draget" på pannan för och få ner rökgas tempen? pratade även med gamla sotarmästarn i kommunen och han trodde ja skoja då ja sa ja hade 213grader rgt.. men sen när ja sa att ja hade stålpipa insatt så var de ju ingenfara iogentligen.. men vad/hur får ja ner rgt? lr finns de fler tips man kan få om huruvida man kan testa? har testat allt utom att bygga om pannan vilket ja tycker är i sista laget

mvh snigel
Det beror på hur man sänker draget.
Så länge man har bra blå låge förbränning och minst 70 gr i toppen på skorstenen så är det lungt.

Själv har jag bara primär luften öppen 1 cm när väl pannan är uppe i temperatur.
Jag har inte en tillstymels till tjära i min skorsten.

Primär luften tillverkar gengas och sekundär luften förbränner den.
För mycket gengas ger för hög temperatur.
Sen påverkar så klart mängden turbulatorer och hur väl sotad panna det med.

Jag tror en bild på pannan hjälper till en del så man vet vad det är för en för det är stor skillnad på panna och panna.

ja tyvärr kan jag ej fixa någon bild på just min panna men den heter albin effekt 245. är en underförbrännings panna och är från -90 en annan tanka jag fått nu ikväll är att de här med keramik. om ja stoppar de i botten på rostret ger de nån funktion? och jag ar strypt draget på "rökröret" inte genom dragluckan som många gör.
inbillar mig att de ger mindre vedförbrukning (tack vare mätarna sjunkit på rgt) men om så är fallet vet jag ej

• Gilla
Sjlander
  • Laddar…
Göran.W
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.