Jag ska kapa bort gamla järnstammar som hänger i taket i källaren och dels lägga upp dem i bjälkklaget, dels gräva ned dem. Stammarna kommer ut ur pannrumsväggen och 60-70 cm ut från väggen delar de sig med invändigt gängade t-kopplingar, original från -35. Inkommande till t-koplingen är 48 mm, utgående är 42 resp 34 mm. Det vore ju slugt att gänga ur rören och koppla på pexrör där. Men det är klart snyggare att såga av rören längre in mot väggen, sätta moderna t-kopplingar och gå vidare med plast. Vad är smartast/mest prisvärt?
Vilken dimension kan man gå ned till för att ersätta ett 42mm stålrör (vi kör ny värmepump)? 42-stammen matar tre stora sektionsradiatorer på entréplan och övervåningen. 34-stammen matar ett ensamt mindre element i hallen på entréplan.
Tusen tack på förhand/Henrik

Beror lite på hur stort huset är och om det är en (serie) eller tvårörs-system. För ett tvårörs system (parallel) kan stam vara 22 CU och 15 CU till 3-4 element torde fungera alldeles utmärkt. Själv har jag dragit plast i källaren och går rakt upp till element med 15 CU.

R Göran: hur ser du på på plaströr-i-rör? Väsentligt billigare enligt Rinkaby. Behöver man då gå upp en dimension eftersom plasten är tjockare? All rördragning blir osynlig och går ihop med befintliga stammar i slits under källartaket.
/Henrik

Krilleman
Nej det behöver du inte, plasten har mindre motstånd än kopparrör! Är du tveksam använder du LK:s 16 RIR som ger 30% mer vatten än en vanlig 15 RIR typ Uponor!

Sen kan du inte stirra dig blind på priset på rör/slang enbart.
Då jag räknade på hela värmesystemet i mitt hus så blev det billigare med hårda kopparrör av den anledningen att jag kunde skarva/förgrena med billiga löddelar.

Jag har Ø22 som stam, Ø15 till 2-3st radiatorer och Ø12 förkromade rör till varje radiator.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.