Hej,
Funderar på att inhandla ny robotgräsklippare. Har två gräsmattor, 1000m2 + 300m2. Mellan gräsmattorna är det ca 50 meter på asfalterad uppfart, dock är inte vägen rak utan mer i forman av ett Z. Hade önskat en robot som är slinglös och där man själv kan mappa vägen den skall åka mellan gräsmattorna. Finns det månne någon sådan på marknaden? Finns goda möjligheter att sätta upp 2-3 referensstationer som skulle täcka in båda gräsmattorna samt vägen mellan.

Med tanke på alla GPS-störningar som pågår från "främmande makt" så skulle inte jag satsa på en GPS-styrd robortklippare.

Har en kollega som föra helgen var i sin båt som låg förtöjd vid bryggan, plötsligt fick han larm i telefonen från båtens GPS-system att båten gjorde 25 knop.

https://gpsjam.org

https://www.krisinformation.se/nyheter/2025/juni/varning-for-gps-storningar-i-ostersjon

https://sxk.se/bojar-hamnar-och-farleder/artiklar/gps-storningar-over-ostersjon

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...ngar-befann-sig-plotsligt-utanfor-kaliningrad

Köp 2 st, en till vardera yta så behöver du inte krångla till det.

K
Kvackatore Kvackatore skrev:
Hej,
Funderar på att inhandla ny robotgräsklippare. Har två gräsmattor, 1000m2 + 300m2. Mellan gräsmattorna är det ca 50 meter på asfalterad uppfart, dock är inte vägen rak utan mer i forman av ett Z. Hade önskat en robot som är slinglös och där man själv kan mappa vägen den skall åka mellan gräsmattorna. Finns det månne någon sådan på marknaden? Finns goda möjligheter att sätta upp 2-3 referensstationer som skulle täcka in båda gräsmattorna samt vägen mellan.
Mammotions klippare fungerar fint för ändamålen. Är slinglösa

• Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Med tanke på alla GPS-störningar som pågår från "främmande makt" så skulle inte jag satsa på en GPS-styrd robortklippare.

Har en kollega som föra helgen var i sin båt som låg förtöjd vid bryggan, plötsligt fick han larm i telefonen från båtens GPS-system att båten gjorde 25 knop.

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Bor inte i en del av Sverige som är drabbade av Ryssens hyss.

K kniv skrev:
Mammotions klippare fungerar fint för ändamålen. Är slinglösa
Mhmm.. Spanar på dom, synd att inte Husqvarna har samma möjlighet. Är väldigt nöjd med min nuvarande.

Jag har en Dreame A1 Pro. Den låter dig mappa vägen mellan olika zoner. Har ej erfarenhet av andra klippare så ifall andra gör det bättre vet jag ej men det funkar åtminstone bra med en A1.

• Gilla
moloko
  • Laddar…
Tomture61
Demmpa Demmpa skrev:

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Det är ej GPS i klippare , det är ett RTK system med 2 antenner .
Ja de använder samma GNSS signaler men RTK systemet är mycket mer robust mot störningar .

Tomture61
Tomture61 Tomture61 skrev:
HQ har slinglös teknik .
Lite dyrare än Mammotion dock .
[länk]
Ja men man måste bära den mellan zonerna som jag förstått det.

Tomture61
Antar du skriver om HQ , vet ej hur dessa går att programera ang transportvägar .
Mammotions klippare behöver enbart en fast antenn (RTK) Vägar går att skapa mellan olika klippområden, bara klipparen kan ta sig fram där .
RTK antennen och klipparen behöver ej se varandra .

K
Mammotion kan åka själv mellan zonerna förutsatt att det är körbart för en robotsgräsklippare

Tomture61 Tomture61 skrev:
Antar du skriver om HQ , vet ej hur dessa går att programera ang transportvägar .
Mammotions klippare behöver enbart en fast antenn (RTK) Vägar går att skapa mellan olika klippområden, bara klipparen kan ta sig fram där .
RTK antennen och klipparen behöver ej se varandra .
Ja precis, syftade på HQ. Mammotion är lockande men efter 12 problemfria år med samma HQ där jag enbart bytt knivar och spolat av för vinterförvaringen (still going strong) så tar det emot att byta mot ett ganska oprövat märke.

K
Ja precis, syftade på HQ. Mammotion är lockande men efter 12 problemfria år med samma HQ där jag enbart bytt knivar och spolat av för vinterförvaringen (still going strong) så tar det emot att byta mot ett ganska oprövat märke.
Oprövat för vem?

Tomture61
K kniv skrev:
Oprövat för vem?
Själv har jag provkört Luba i 2,5 klippsäsonger 😃

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.