Har sedan många år kört två olika varianter av Husqvarna Automower med slinga. Har fungerat utmärkt.
Nu har hustrun planer på en större utgrävning ("förbättring") av trädgården. Nuvarande trädgård var enkel att lägga slinga i vid seklets begynnelse, men den planerade trädgården blir något i hästväg...
Tanken har slagit mig att komma lite lindrigare undan genom att köpa en slinglös klippare.
Men eftersom jag stundtals är lite konspiratoriskt lagd så funderar jag på vad som händer när/om ryssen stör ut GPS-signalerna, något som ju sker redan idag.
Det verkar vara mest östra och eventuellt södra delen av landet som är drabbat. Bor själv i västra delen av landet, nära Norge, så jag hoppas att norrmännen håller sig i skinnet.
Har ni som bor i dessa eventuellt utsatta områden märkt något skumt med era robotar?
Kanske är fel årstid att diskutera robotgräsklippare, men nå't ska man ju fundera på 🤔.
/Hälsningar Claes
Nu har hustrun planer på en större utgrävning ("förbättring") av trädgården. Nuvarande trädgård var enkel att lägga slinga i vid seklets begynnelse, men den planerade trädgården blir något i hästväg...
Tanken har slagit mig att komma lite lindrigare undan genom att köpa en slinglös klippare.
Men eftersom jag stundtals är lite konspiratoriskt lagd så funderar jag på vad som händer när/om ryssen stör ut GPS-signalerna, något som ju sker redan idag.
Det verkar vara mest östra och eventuellt södra delen av landet som är drabbat. Bor själv i västra delen av landet, nära Norge, så jag hoppas att norrmännen håller sig i skinnet.
Har ni som bor i dessa eventuellt utsatta områden märkt något skumt med era robotar?
Kanske är fel årstid att diskutera robotgräsklippare, men nå't ska man ju fundera på 🤔.
/Hälsningar Claes
all GPS inom ett visst utstört område kommer att drabbas, gäller ju även fritidsbåtar.C clabbe skrev:Har sedan många år kört två olika varianter av Husqvarna Automower med slinga. Har fungerat utmärkt.
/Hälsningar Claes
kanske kommer att finnas och utgå varningar i framtiden
men risken är ju att klipparen klipper grannarnas gräs och inte hittar tillbaks, eller än värre åker ut i trafiken och blir överkörd
Har ju mest läst om flyg och sjöfart som har fått problem med navigationen.
Plus räddningstjänsten, minns inte riktigt var.
Borde i så fall även påverka Google Maps tex, eller?
Kör själv med det i bilen och än så länge har jag hamnat rätt...
/Hälsningar Claes
Plus räddningstjänsten, minns inte riktigt var.
Borde i så fall även påverka Google Maps tex, eller?
Kör själv med det i bilen och än så länge har jag hamnat rätt...
/Hälsningar Claes
Bra karta! Den kan man ju glutta på ibland, men undrar om någon här har råkar ut för störningar själv.
Öland/Gotland och östkusten i Blekinge och Skåne kanske har upplevt det?
Nåja, jag ska inte grotta ner mig för mycket i detta, men tack för för input från inblandade 👍
/Hälsningar Claes
Öland/Gotland och östkusten i Blekinge och Skåne kanske har upplevt det?
Nåja, jag ska inte grotta ner mig för mycket i detta, men tack för för input från inblandade 👍
/Hälsningar Claes
Min fru har råkat ut för det när hon spårat med hund öster om Ystad. Hon använder då en app som använder gps:en i telefonen.C clabbe skrev:
Även riktigt billiga mobiler brukar idag kunna använda sig av antingen GPS, Galileo eller Glonass. Borde inte kosta många kronor extra att bygga in den redundansen.
beror ju på hur aktuell den hållsC clabbe skrev: