Det är dags att införskaffa mig en robotgräsklippare.

Budget: ca 15.000kr
Storlek: ca 300m2
(inom 5 år troligen större pga troligen behöver köpa större hus/tomt). Inga särskilt komplicerade ytor. Ett träd, en ganska brant slänt på ca 30m2 som jag troligen får trimma separat pga lutningsgrad.
Önskemål: Kvalitet och underhållsfritt. Slinglös är en bonus men om klipparen med slinga är betydligt bättre kan jag leva med det.

Jag har tittat på Segway Navimow 105E sedan i höstas. Nu såg jag att Husqvarna 415x har en saftig rabatt och hamnar på ca 15k med startkit. Jag kan tänka mig att det beror på att det är lite nyheter på väg.

Är medveten om att 415x är något overkill för min 300kvm gräsmatta men jag vill ha en robot som inte fastnar, klipper bra, ger lite/ingen huvudvärk. Vill inte behöva köpa en ny om 5 år. Kommer inom 5 år eventuellt köpa en större tomt.

Samtliga grannar använder Husqvarna och tyvärr tycker jag de ser ut som att de nästan alltid sitter fast nånstans. Samtidigt säger vissa att aldrig köpa annat än Husqvarna.

Är Husqvarna så mycket bättre som gör det värt besväret med slingor? Upplever ni att Husqvarna fastnar och håller på? Får ju en jäkligt blandad bild när jag läser svenska recensioner. Emotser tacksamt tips på andra än dessa två om du blivit frälst av eller helt enkelt haft mycket bra erfarenheter av andra klippare upp till 15k. Min känsla när jag tittar på HQ är att deras modeller är rätt så primitiva. Dåliga objektsensorer, slinga, ej GPS eller kamera/LIDAR.

Edit: Sedan kanske man ändå behöver köpa en ny om 5 år pga batteriförbrukning.
Vill också slänga in Mammotion Luba mini eller Luba 2 i mixen.

Redigerat:
Har en 430X och innan hade jag en 310. Ingen av dom har fastnat någonsin, har haft robot sen 2019-2020. Däremot är den en jordfräs i lutningar som kräver att den måste vända o gå tillbaka men det misstänker jag att alla klippare är. Att vända i en ganska brant lutning gör att den gräver lite och får börja med att bromsa på vägen ner, det gör i mitt fall som har lutning längs hela tomten på ena sidan av huset att jag har en bred rand av gräsfri tomt ca 30 cm bred i hela lutningen

S
H Humsipums skrev:
Edit: Sedan kanske man ändå behöver köpa en ny om 5 år pga batteriförbrukning.
Har fått bytt batterier en gång i min gamla trotjänare Husqvarna 308. Kostade 1800 kr inkl. vinteröversyn. Så det går bra. De sa 'om körtiden är kortare än laddningstiden ska du titta på att byta batterierna till nya'

Varför inte titta på Kress eller Mammotion som nu säljs till väldigt bra priser?
(Själv har jag slinglös HQ 430X Nera EPOS.)

N Nyalund skrev:
Har en 430X och innan hade jag en 310. Ingen av dom har fastnat någonsin, har haft robot sen 2019-2020. Däremot är den en jordfräs i lutningar som kräver att den måste vända o gå tillbaka men det misstänker jag att alla klippare är. Att vända i en ganska brant lutning gör att den gräver lite och får börja med att bromsa på vägen ner, det gör i mitt fall som har lutning längs hela tomten på ena sidan av huset att jag har en bred rand av gräsfri tomt ca 30 cm bred i hela lutningen
Mammotion har modeller som klarar 80% lutning. Sedan vet jag inte hur väl de hanterar de lutningarna men de har fyrhjulsdrift så kanske...

S Snurrespratt skrev:
Har fått bytt batterier en gång i min gamla trotjänare Husqvarna 308. Kostade 1800 kr inkl. vinteröversyn. Så det går bra. De sa 'om körtiden är kortare än laddningstiden ska du titta på att byta batterierna till nya'
Det lät ju inte så illa. Men generellt verkar HQ har korta körtider. 50 min jömfört med 180min hos t.ex. mammotion. Detta med ett bra batteri. Hur länge kör den på "en laddning"?

K Kane skrev:
Varför inte titta på Kress eller Mammotion som nu säljs till väldigt bra priser?
(Själv har jag slinglös HQ 430X Nera EPOS.)
Har dålig koll på Kress men har börjat kika lite på mammotion. Verkar ju rätt bra på papper. Har varit lite blandade åsikter när jag tittat på reviews.

H Humsipums skrev:
Har dålig koll på Kress men har börjat kika lite på mammotion. Verkar ju rätt bra på papper. Har varit lite blandade åsikter när jag tittat på reviews.
Mammotions kundsupport verkar vara i tillväxtfasen.....

Det finns mycket att välja på idag ...
300 m2 är en relativt liten tomt, det går snabbt att dra en slinga runt en sådan. Slingsystemet är väl beprövat och funkar bra utan extra GPS/internet/router etc.

Har man stora klippytor, besvärligt mark med stenar, rötter, ogräsbekämpning med spade, grävande vildsvin etc så är slinglöst att föredra.

Rätt installerat så ska klipparen i princip gå utan stopp en hel klippsäsong.
Efter installation får man hålla koll på klipparen och se om där finns område eller platser där den ev. fastnar, sedan gör man en efterjustering och för att korrigera detta. Inte direkt rocket science.

S
H Humsipums skrev:
Det lät ju inte så illa. Men generellt verkar HQ har korta körtider. 50 min jömfört med 180min hos t.ex. mammotion. Detta med ett bra batteri. Hur länge kör den på "en laddning"?
Har inte tänkt så mycket på det sedan jag bytte batteri. tror 1-1.5 timme. Lika viktigt så klart hur snabbt den laddar för nästa körning. Och denna 308 är en väldigt gammal modell, säkert annorlunda med dagens modeller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.