Byggahus.se
useless useless skrev:
Du får nog tänka om. Tillverkaren friskriver sig så klart från allt ansvar. Jag tog fram första bästa manual till en slumpmässig Stiga-klippare (Jag gissar att alla tillverkare har liknande klausuler).
I §3 så står det att hänsyn till hur den kan förutses användas.
En gräsklipparrobot förutses nog att användas utan övervakning.
Dessutom är det svårt att hänvisa till instruktioner, eftersom det är tillverkarens ansvar att t.ex. säkerställa att brukaren kan läsa, kan läsa svenska och förstår instruktionen. Dessutom så kan vi inte förutsätta att barn som är i närheten kan läsa instruktioner.
Där för är säkerhetsmekanismer, som inte beror på instruktion, mycket viktiga.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Hur får man igång klipparen utan att någon gång ha läst instruktionen?
 
useless useless skrev:
Hur får man igång klipparen utan att någon gång ha läst instruktionen?
Det räcker ju inte med att en person lyckas få igång maskinen.
Det är ju fler personer i närheten. Barn och fruar eller män. Och dessa har inte läst instruktionen.
Även om instruktionen skulle säga att man skall sätta upp en skylt på gräsmattan "Tillträde förbjudet", så kan man ändå förutse att t.ex. barn kommer att springa in och hämta en boll et.c.
Dessa barn skyddas också av lagstiftning.
Det är därför instruktion inte räcker i det här fallet. Risken måste byggas bort. T.ex. med detektorer och avstängning.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
R Rolle314 skrev:
Även om instruktionen skulle säga att man skall sätta upp en skylt på gräsmattan "Tillträde förbjudet", så kan man ändå förutse att t.ex. barn kommer att springa in och hämta en boll et.c.
Instruktionen säger ju att man ska bygga ett staket som inte går att klättra över. Räcker inte det?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Men det är ju ganska sannolikt att många kommer strunta i att bygga ett oöverstigligt staket. S.k. "Forseeable misuse".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
M mattiplutt skrev:
Det här med läsförståelse är inte lätt... :giggle:
... för några enstaka forum-medlemmar.:thinking:

Problemet är att samma personer dyker upp i tråd efter tråd och visar gång på gång hur oerhört svårt de har att förstå vad andra skriver.

Tröttsamt!:rolleyes:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Läste du ens vad jag skrev?
ja det gjorde jag, vet du själv vad du skrev och vad jag svarade på? Och läste du vad jag skrev och gjorde du nån reflektion och analys mer än att du felaktigt antag att jag inte läst ditt opålitliga dravel?
 
F
R Rolle314 skrev:
I §3 så står det att hänsyn till hur den kan förutses användas.
En gräsklipparrobot förutses nog att användas utan övervakning.
Dessutom är det svårt att hänvisa till instruktioner, eftersom det är tillverkarens ansvar att t.ex. säkerställa att brukaren kan läsa, kan läsa svenska och förstår instruktionen. Dessutom så kan vi inte förutsätta att barn som är i närheten kan läsa instruktioner.
Där för är säkerhetsmekanismer, som inte beror på instruktion, mycket viktiga.
Saknades det ett ”inte” där?

Det är inte tillverkarens ansvar att användaren kan läsa eller förstå Svenska. Tillverkarens ansvar är att tillhandahålla en manual på försäljningslandets språk. Sen kan det säkert variera med olika produktgrupper men det är inte helt ovanligt att det hårda kravet är att säkerhetsföreskrifter skall bifogas produkten. Instruktionsmanual behöver inte vara med i tryckt format utan kan vara via en QR eller webadress eller nåt sånt.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
M
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Men menar du verkligen att en besökare som vill fråga efter vatten som råkar halka på min oskottade gång till dörren är berättigad skadestånd från mig?
Enligt lagen ja!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M
F fsn skrev:
ja det gjorde jag, vet du själv vad du skrev och vad jag svarade på? Och läste du vad jag skrev och gjorde du nån reflektion och analys mer än att du felaktigt antag att jag inte läst ditt opålitliga dravel?
Härlig attityd du kör med!
Jag önskar dig en trevlig helg!
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Enligt lagen ja!
Ok, vilken lag? Kan du delge oss paragrafen?
 
F fsn skrev:
Saknades det ett ”inte” där?

Det är inte tillverkarens ansvar att användaren kan läsa eller förstå Svenska. Tillverkarens ansvar är att tillhandahålla en manual på försäljningslandets språk. Sen kan det säkert variera med olika produktgrupper men det är inte helt ovanligt att det hårda kravet är att säkerhetsföreskrifter skall bifogas produkten. Instruktionsmanual behöver inte vara med i tryckt format utan kan vara via en QR eller webadress eller nåt sånt.
Man har nog ett ansvar som ägare till en produkt att läsa manualen. Om det händer en olycka som hade kunnat undvikas genom att läsa manualen så är jag övertygad om att tillverkaren går fri.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu hittar jag inte vilken lag det gäller.
Men här kommer en länk från en för mig seriös källa, men som sagt jag vet inte mer än vad som står. Den ger en liten insyn vad som kan hända. Troligtvis räcker det inte med att det är oskottat klockan fyra på eftermiddagen.
så länken:
[länk]
Ok, ingen lag alltså. Då har vi rett ut det.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
... för några enstaka forum-medlemmar.:thinking:

Problemet är att samma personer dyker upp i tråd efter tråd och visar gång på gång hur oerhört svårt de har att förstå vad andra skriver.

Tröttsamt!:rolleyes:
Ojoj det var ot så det skrek om det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.