Vid uppstart efter vinter så beter sig roboten extremt konstigt… vill börja med att säga att lampan på laddstationen lyser med ett klart blått sken och att den fungerat två somrar utan större bekymmer.

Den klipper på samma ställe hela tiden. Den går fram några decimeter och stannar för att svänga Hela tiden med resultatet att den klipper halvdant på en liten liten yta för att den inte hitta tillbaka och bli stående med tomt batteri. Det stannar knivarna med jämna mellanrum för att ta nya tag och försöka klippa, men med samma resultat.
Jag har filmat ca en minut.
Någon som vet vad detta kan bero på? Min teori är att slingsensorkortet måste bytas, men den indikerar inget fel. Jag har provat att uppgradera mjukvaran utan resultat.

• Gilla
Hhallden
  • Laddar…
Har hittat en undermeny och kontrollerat slingsensorerna och värdena ser normala ut. Inte det felet alltså.

har den där sensorer som ser runt omkring? skulle nog säga att det där gräset är för högt för en sån robot, så antingen säger sensorn ifrån eller så orkar den inte klippa eller köra och försöker en annan väg.
prova med vanlig gräsklippare på några m2 och se om den kan lippa på den ytan sen.

Den har inga såna sensorer. Jag har även provat gå med trimmer framför utan att det har fungerat. Den modellen har en sån inbyggd känslighet i knivmotorn som känner av tjockt gräs och gör en power cut i cirklar om den springer på nåt sånt. Det är inte gräset som är problemet.

Den hittar inte guide kabeln heller när man ställer den nära. Finns också en funktion som heter guidekabelkalibrering eller något sånt och den misslyckas när man försöker göra den.
Men i inställningarna så stämmer alla värden gällande slingsensorerna som visar högre värden på mitten av tomten än nära en kabel där värdena blir lägre. Finns också ett mått på kvalitet i signalen och den säger 100 som är det mesta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.