Hej kunskapens källa!
Vore extremt tacksam om vi skulle kunna slå våra kloka huvuden ihop och reda ut detta.
Vi har fått för oss att vi ska riva en liten vägg, eller snarare öppna upp ett valv helt, men vi är lite fundersamma över om det är en bärande konstruktion eller ej. Vi lutar åt att den inte är det men man vet ju aldrig.
Huset är byggt 1939 med träbjälklag, gedigna grejor.
Så frågan är om det går att ta bort den röda väggen utan problem, den gröna väggen går precis exakt ovanför, båda dessa är 10cm tjocka. Murstocken går upp precis till höger om väggen.
Väggen som går genom huset vinkelrät mot takstolarna är för övrigt 40cm tjock.
Hoppas mina fina ritningar är till hjälp, har utgått från mätningar i huset då jag inte har några originalritningar.
Vore extremt tacksam om vi skulle kunna slå våra kloka huvuden ihop och reda ut detta.
Vi har fått för oss att vi ska riva en liten vägg, eller snarare öppna upp ett valv helt, men vi är lite fundersamma över om det är en bärande konstruktion eller ej. Vi lutar åt att den inte är det men man vet ju aldrig.
Huset är byggt 1939 med träbjälklag, gedigna grejor.
Så frågan är om det går att ta bort den röda väggen utan problem, den gröna väggen går precis exakt ovanför, båda dessa är 10cm tjocka. Murstocken går upp precis till höger om väggen.
Väggen som går genom huset vinkelrät mot takstolarna är för övrigt 40cm tjock.
Hoppas mina fina ritningar är till hjälp, har utgått från mätningar i huset då jag inte har några originalritningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 398 inlägg
Bilder rakt ovanifrån, gärna som påminner om planskisser, brukar hjälpa en hel del. Annars var det snygga bilder =)
Sagt och gjort, nu är väggen nere. Inget svaj när man står på ovanvåningen och hoppar och skuttar glatt. Såg för övrigt när man kollade upp genom springorna att det ligger en bjälke precis ovanför. Rummet blev ganska stort nu... 
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara