Tänkte riva ner dessa lättbetong väggarna pga förhöjda radon värden i källaren 380 bq då jag tror att det kan beror på det bland annat. Vilka risker finns det ur hälsoperspektiv att ta ner dessa? Jag kommer använda vattensåg, dammfälla samt ha på mig partikelfiltermask samt engångskläder. Räcker det så eller behöver jag anlita proffs? Tack på förhand! Vägg av lättbetong i källare som ska rivas av hälso- och radonskäl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg i källare med vitmålat lättbetong, trälist runt dörr, hylla med föremål och belysning på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det konstaterat att det är stenen som är orsaken till radonet?
Lättbetng rivs lättast med tigersåg med dammsugarmunstycke monterat.

• Gilla
AddeAdd
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Är det konstaterat att det är stenen som är orsaken till radonet?
Lättbetng rivs lättast med tigersåg med dammsugarmunstycke monterat.
Förra ägaren mätte utan att informerat om det i överhuvudtaget jag ringde kommunen av slump för att kolla hur grannarna låg till sen kom det fram att de visst mätt och det blev med dessa resultat som jag nämnt tidigare. Det framgår inte orsaken och vart det kommer ifrån bara värden.

Då skulle jag inte riva utan att säkerställa vart radonet kommer ifrån.
Kan ju lika gärna vara markradon

• Gilla
AddeAdd och 1 till
  • Laddar…
A AddeAdd skrev:
Tänkte riva ner dessa lättbetong väggarna pga förhöjda radon värden i källaren 380 bq då jag tror att det kan beror på det bland annat. Vilka risker finns det ur hälsoperspektiv att ta ner dessa? Jag kommer använda vattensåg, dammfälla samt ha på mig partikelfiltermask samt engångskläder. Räcker det så eller behöver jag anlita proffs? Tack på förhand! [bild][bild]
Hur ser lättbetongblocken ut innanför putsen?

Om det är blåbetong så kan radonet komma från blåbetongen, men inte säkert.
Hur mycket blåbetongen strålar/avger radon beror på varifrån alunskiffern kommer ifrån.

Jag har rivit de flesta av våra blåbetongväggar, det gjorde jag med tigersåg.
Själva dammet är inte farligare än vilket betongdamm som helst.

Många radonsaneringsfirmor gör mätningar och kostnadsförslag på åtgärder gratis. Sen behöver man ju såklart inte välja att acceptera deras offert om den inte lockar. Men då får du i alla fall redan på om det är markradon eller från byggmaterialet.

Var dock beredd på att vissa av dessa firmor gärna påpekar hur skadligt det är med radon och att det snarast bör åtgärdas genom att acceptera deras offert. När jag höll på så var det stor skillnad mellan olika firmors (säkert personberoende dock…) angreppssätt.

Behöver du riva väggen på grund av andra orsaker så är det bara att köra.
Tigersåg med betongblad skär som smör i det. Dammar grymt, så dammsugare och avskärmning är rekommenderat.
Men, det räcker med att såga där du vill ha raka kanter, i övrigt är det ju block som går rätt bra att demontera med slägga med tämligen lite damm.

Säkerhetsmässigt så är det stora problemet dammet som bildas. Det är ohälsosamt att andas betongdamm. Att det är blåbetong påverkar inte det.

• Gilla
AddeAdd
  • Laddar…
A AddeAdd skrev:
Förra ägaren mätte utan att informerat om det i överhuvudtaget jag ringde kommunen av slump för att kolla hur grannarna låg till sen kom det fram att de visst mätt och det blev med dessa resultat som jag nämnt tidigare. Det framgår inte orsaken och vart det kommer ifrån bara värden.
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser lättbetongblocken ut innanför putsen?

Om det är blåbetong så kan radonet komma från blåbetongen, men inte säkert.
Hur mycket blåbetongen strålar/avger radon beror på varifrån alunskiffern kommer ifrån.

Jag har rivit de flesta av våra blåbetongväggar, det gjorde jag med tigersåg.
Själva dammet är inte farligare än vilket betongdamm som helst.
Det ä blåbetong

Matti_75 Matti_75 skrev:
Då skulle jag inte riva utan att säkerställa vart radonet kommer ifrån.
Kan ju lika gärna vara markradon
Kan absolut vara men vill ändå riva pga andra anledningar. Tack!

Just ja, en sak att lägga till som kan spara dig en del pengar på sågblad:
Betongsågblad skär som sagt som smör i blåbetong (även träsågblad fungerar, men de går lite trögare då de “forslar undan mindre bös”)
Men, börjar det ta stopp, stanna omedelbart istället för att stå och nöta. Du har just hittat ett armeringsjärn och behöver byta till ett metallblad.
Efter några sekunder med metallbladet kan du köra vidare med betongbladet.
Nöter du ett tag, byter vinklar för att komma vidare med “den irriterande stenen” så kommer du strax ha ett sågblad som har ett segment som ser ut som Tore Skogman, med en rejäl glugg mellan tänderna…

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Just ja, en sak att lägga till som kan spara dig en del pengar på sågblad:
Betongsågblad skär som sagt som smör i blåbetong (även träsågblad fungerar, men de går lite trögare då de “forslar undan mindre bös”)
Men, börjar det ta stopp, stanna omedelbart istället för att stå och nöta. Du har just hittat ett armeringsjärn och behöver byta till ett metallblad.
Efter några sekunder med metallbladet kan du köra vidare med betongbladet.
Nöter du ett tag, byter vinklar för att komma vidare med “den irriterande stenen” så kommer du strax ha ett sågblad som har ett segment som ser ut som Tore Skogman, med en rejäl glugg mellan tänderna…
🤣

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.