Tänkte riva ner dessa lättbetong väggarna pga förhöjda radon värden i källaren 380 bq då jag tror att det kan beror på det bland annat. Vilka risker finns det ur hälsoperspektiv att ta ner dessa? Jag kommer använda vattensåg, dammfälla samt ha på mig partikelfiltermask samt engångskläder. Räcker det så eller behöver jag anlita proffs? Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förra ägaren mätte utan att informerat om det i överhuvudtaget jag ringde kommunen av slump för att kolla hur grannarna låg till sen kom det fram att de visst mätt och det blev med dessa resultat som jag nämnt tidigare. Det framgår inte orsaken och vart det kommer ifrån bara värden.Matti_75 skrev:
Hur ser lättbetongblocken ut innanför putsen?A AddeAdd skrev:Tänkte riva ner dessa lättbetong väggarna pga förhöjda radon värden i källaren 380 bq då jag tror att det kan beror på det bland annat. Vilka risker finns det ur hälsoperspektiv att ta ner dessa? Jag kommer använda vattensåg, dammfälla samt ha på mig partikelfiltermask samt engångskläder. Räcker det så eller behöver jag anlita proffs? Tack på förhand! [bild][bild]
Om det är blåbetong så kan radonet komma från blåbetongen, men inte säkert.
Hur mycket blåbetongen strålar/avger radon beror på varifrån alunskiffern kommer ifrån.
Jag har rivit de flesta av våra blåbetongväggar, det gjorde jag med tigersåg.
Själva dammet är inte farligare än vilket betongdamm som helst.
Många radonsaneringsfirmor gör mätningar och kostnadsförslag på åtgärder gratis. Sen behöver man ju såklart inte välja att acceptera deras offert om den inte lockar. Men då får du i alla fall redan på om det är markradon eller från byggmaterialet.
Var dock beredd på att vissa av dessa firmor gärna påpekar hur skadligt det är med radon och att det snarast bör åtgärdas genom att acceptera deras offert. När jag höll på så var det stor skillnad mellan olika firmors (säkert personberoende dock…) angreppssätt.
Var dock beredd på att vissa av dessa firmor gärna påpekar hur skadligt det är med radon och att det snarast bör åtgärdas genom att acceptera deras offert. När jag höll på så var det stor skillnad mellan olika firmors (säkert personberoende dock…) angreppssätt.
Behöver du riva väggen på grund av andra orsaker så är det bara att köra.
Tigersåg med betongblad skär som smör i det. Dammar grymt, så dammsugare och avskärmning är rekommenderat.
Men, det räcker med att såga där du vill ha raka kanter, i övrigt är det ju block som går rätt bra att demontera med slägga med tämligen lite damm.
Säkerhetsmässigt så är det stora problemet dammet som bildas. Det är ohälsosamt att andas betongdamm. Att det är blåbetong påverkar inte det.
Tigersåg med betongblad skär som smör i det. Dammar grymt, så dammsugare och avskärmning är rekommenderat.
Men, det räcker med att såga där du vill ha raka kanter, i övrigt är det ju block som går rätt bra att demontera med slägga med tämligen lite damm.
Säkerhetsmässigt så är det stora problemet dammet som bildas. Det är ohälsosamt att andas betongdamm. Att det är blåbetong påverkar inte det.
A AddeAdd skrev:
Det ä blåbetongDemmpa skrev:
Hur ser lättbetongblocken ut innanför putsen?
Om det är blåbetong så kan radonet komma från blåbetongen, men inte säkert.
Hur mycket blåbetongen strålar/avger radon beror på varifrån alunskiffern kommer ifrån.
Jag har rivit de flesta av våra blåbetongväggar, det gjorde jag med tigersåg.
Själva dammet är inte farligare än vilket betongdamm som helst.
Just ja, en sak att lägga till som kan spara dig en del pengar på sågblad:
Betongsågblad skär som sagt som smör i blåbetong (även träsågblad fungerar, men de går lite trögare då de “forslar undan mindre bös”)
Men, börjar det ta stopp, stanna omedelbart istället för att stå och nöta. Du har just hittat ett armeringsjärn och behöver byta till ett metallblad.
Efter några sekunder med metallbladet kan du köra vidare med betongbladet.
Nöter du ett tag, byter vinklar för att komma vidare med “den irriterande stenen” så kommer du strax ha ett sågblad som har ett segment som ser ut som Tore Skogman, med en rejäl glugg mellan tänderna…
Betongsågblad skär som sagt som smör i blåbetong (även träsågblad fungerar, men de går lite trögare då de “forslar undan mindre bös”)
Men, börjar det ta stopp, stanna omedelbart istället för att stå och nöta. Du har just hittat ett armeringsjärn och behöver byta till ett metallblad.
Nöter du ett tag, byter vinklar för att komma vidare med “den irriterande stenen” så kommer du strax ha ett sågblad som har ett segment som ser ut som Tore Skogman, med en rejäl glugg mellan tänderna…
🤣Dowser4711 skrev:
Just ja, en sak att lägga till som kan spara dig en del pengar på sågblad:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Riva lättbetongvägg mot kattvind
Byggnadsfysik -
Riva lättbetongvägg under fönster?
Byggmaterial & Byggteknik -
Riva lättbetongväggar i smalhus
Riva lättbetongvägg mellan hall och kök
Riva innervägg (lättbetong), hur få det snyggt?
Byggmaterial & Byggteknik