Ska riva kök och funderar på hur jag ska göra med befintligt kakel. Plocka ner det, såga bort hela skivan (tror det är spån) eller låta det sitta.

Plocka ner - Ger antagligen ett ojämnt underlag. Blir jobb för plattsättaren att spackla.
Låta sitta kvar - Kan man anpassa det nya köket mha en regel så att kaklet kan sitta kvar? Plattsättaren menade att det var helt ok
Såga bort skivan kaklet sitter på - Jag är osäker på hur tjock skivan är och om det går att få tag på samma tjocklek idag.

Vad säger ni? Vilken lösning är bäst?

Frågan som bör ställas är huruvida du vill ha kvar det befintliga kaklet eller inte? Passar det med det nya köket?

Nä det gamla kaklet ska inte vara kvar, i alla fall inte synligt.

Säker på att det är spånskiva? gipsskivor är väl mest vanligt skulle jag säga. Du kan spika in en spik på lämpligt ställe utanför kaklet för att kolla.

Om det är gips så såga bort skivan, det är väldigt troligt att den går sönder ändå om du försöker ta bort kaklet. Skarvarna mellan nya och gamla skivorna behöver du inte bry dig om att behöva spackla eller så, antingen hamnar de bakom kaklet eller bakom skåpen.

När skivorna är borta passar du på att ta dit elektrikernför att dra ny el till nya uttag. Ska du fästa en ny spisfläkt eller annat tungt kan du även passa på att stoppa in brädbitar eller annan förstärkning innanför skivorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.