Byggahus.se
Kan vi riva den färgmarkerade källarväggen utan oro? Varför/varför inte?

Vi bor i ett tvåfamiljshus (villa) från år 1947.

Jag bifogar ritningar för källarplan (betongkällare), plan 1 och plan 2. Det finns inga byggnadsritningar annat än dessa på avloppssystemet. Plan 1 och 2 är identiska byggnadsmässigt map väggar/elledningar/VA o.s.v. Plan 1 + 2 beskrivs i ritningen med 2 st plan. Källarplanet visas i avloppsritningen varav en ritning utan markering och en ritning med röd markering för väggen som ska tas bort (upp och ned för att visa alla ritningar från samma håll). Skissen för planritningen är vår plan för källaren med den nya tvättstugan. Observera att alla plan har denna hjärtvägg tvärs över huset med en vinkel (det är bara jag som gjort skisserna på plan 1 och 2 slarvigt, men denna vinkel finns på alla plan).

Hjärtväggen tvärs över huset som möter murstocken från 2 håll är 28 cm tjock. Den vägg vi planerar att riva är 10 cm tjock, byggd i någon form av block. Den möter murstocken men går också tvärs över ett fönster, d.v.s. en del av fönstret syns på ena sidan och den andra delen av fönstret syns på den andra sidan (se dessa 2 fotografier).

Väggen delar av mellan ett smutsigt gammaldags pannrum (kombipanna) och en tvättstuga. Med plan på ny uppvärmningslösning finns inte längre behov av ett pannrum utan vi önskar en stor tvättstuga där värmepumpen också kan vara placerad.
 
  • Ritnings-app visar tvåvåningshusets planlösning med möblering, verktygspanel nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital ritning av lägenhet med möbler. Visar rumsindelning, storlek, och inredningslayout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pannrum med värmeanläggning, rör, elektrisk utrustning och ett fönster. Utrymmet har gul vägg och ser industriellt ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga med tvättmaskin, hyllor, städsaker och en värmefläkt. Violett vägg, grå bänkskiva och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning, en våningsplanslayout med mått, dörrar och väggar; fotograferad under vinklad perspektiv och svagt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en byggnadsplan, markerad med en röd linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Enligt ritningen är väggen bredvid fönstret. Har man vid något tillfälle flyttat väggen i sidled för att få större tvättstuga?
Kan du mäta för att se om dagens vägg är den ursprungliga?

Glöm inte bort att det kan finnas eternitskivor med asbest i och nära gamla pannrum.

Men väggen är troligen inte bärande däremot kan den vara stabiliserande, i det här fallet för att förhindra att jordmassorna utanför trycker ytterväggen inåt. Det innebär att det kan vara bra att någonstans i den nya tvättstugan ha en halvmeter vägg som ser till att det förblir 90 grader mellan golv och yttervägg samt mellan tak yttervägg.
 
  • Gilla
Nyblivenmedhus och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt ritningen är väggen bredvid fönstret. Har man vid något tillfälle flyttat väggen i sidled för att få större tvättstuga?
Kan du mäta för att se om dagens vägg är den ursprungliga?

Glöm inte bort att det kan finnas eternitskivor med asbest i och nära gamla pannrum.

Men väggen är troligen inte bärande däremot kan den vara stabiliserande, i det här fallet för att förhindra att jordmassorna utanför trycker ytterväggen inåt. Det innebär att det kan vara bra att någonstans i den nya tvättstugan ha en halvmeter vägg som ser till att det förblir 90 grader mellan golv och yttervägg samt mellan tak yttervägg.
Tack för ditt svar!
Nej, väggen är aldrig flyttad (avloppsritningen är från 1952) utan ligger jäms med mutstocken ännu (ventilationen är på tvättstugesidan, ev var detta tidigare något badrum). Källarfönstren är heller aldrig bytta om det lot förmodan inte gjordes någon gång under 60-talet. Däremot ser de alla ut att vara 40-tals original. Jag misstänker att ritningen ritats lite fel ?

Vi är de 3:e ägarna i huset. De tidigare ägarna hade köpt huset inom familjen och har knappt gjort något de senaste 20 åren de bott här. På 90-talet renoverades det invändigt.

Tänker du att vi borde lämna den del som är mot fönstret? Eller den mot murstock? Jag litar på det du säger. Tusen tack!
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt ritningen är väggen bredvid fönstret. Har man vid något tillfälle flyttat väggen i sidled för att få större tvättstuga?
Kan du mäta för att se om dagens vägg är den ursprungliga?

Glöm inte bort att det kan finnas eternitskivor med asbest i och nära gamla pannrum.

Men väggen är troligen inte bärande däremot kan den vara stabiliserande, i det här fallet för att förhindra att jordmassorna utanför trycker ytterväggen inåt. Det innebär att det kan vara bra att någonstans i den nya tvättstugan ha en halvmeter vägg som ser till att det förblir 90 grader mellan golv och yttervägg samt mellan tak yttervägg.
Är det möjligt att förflytta den stabiliserande delen för att den ska ligga vid sidan av fönstret? Gjuta upp en typ av pelare vid sidan av befintlig vägg för att därefter riva denna vägg. På det sättet blir fönstret inte övertäckt. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom det ser något märkligt ut med en vägg framför fönstret så skulle jag ju föredra en ny liten vägg till höger om fönstret, men visst kan ni behålla en bit av nuvarande vägg framför fönstret också. Det är alltså ytterväggen som behöver bli stöttad.

Det var väl inte direkt ovanligt att man hade ett badkar stående i det som annars användes som tvättstuga, vatten som vatten liksom ;)
På avloppsritningen ser det ut som en tvättstuga i alla fall.
 
  • Gilla
Nyblivenmedhus
  • Laddar…
BirgitS
Jag såg inte ditt senaste inlägg innan jag skrev mitt.
 
  • Gilla
Nyblivenmedhus
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det ser något märkligt ut med en vägg framför fönstret så skulle jag ju föredra en ny liten vägg till höger om fönstret, men visst kan ni behålla en bit av nuvarande vägg framför fönstret också. Det är alltså ytterväggen som behöver bli stöttad.

Det var väl inte direkt ovanligt att man hade ett badkar stående i det som annars användes som tvättstuga, vatten som vatten liksom ;)
På avloppsritningen ser det ut som en tvättstuga i alla fall.
Tack!! Ja, eller hur? Det ser heltokigt ut som det är nu:crysmile:

Hela pannrummet är för övrigt som en orange krigsbunker, så ni förstår nog viljan att fixa till...:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.