Byggahus.se
Hej!

Vi håller på att fixa lite i källaren och tänkte flytta tvättstugan till vad som tidigare var matkällaren (längst ned till höger i bild). För att åstadkomma detta vill vi dock riva väggen mellan hallen och matkällaren, för att på sikt bygga upp en ny innervägg som fortsätter i linje med väggen mellan pannrum och nuvarande tvättstuga.

källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad vi är helt säkra på är att den väggen inte har någon bärande funktion för ovanliggande bjälklag (för det vilar på hjärtväggen som går parallellt med långsidan). Vad vi däremot är osäkra på är huruvida väggen behövs för att stå emot jordtrycket. Väggen består av 15 cm putsad betonghålsten och ytterväggen består av 25 cm betonghålsten. Marknivån vid ytterväggen är drygt 120 cm ovan golvnivå i källaren, och alla väggar verkar vila på en sula på ~15x55cm.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spontant känns det som det borde gå bra, för väggen vid förrådet verkar ju inte ha några problem att stå emot marktrycket trots att marknivån är några decimeter högre samt att det är en parkering alldeles utanför.

Vad tror ni, är det säkert att riva väggen?
 
Efter som du frågade vad vi tror... JAg tror att det går bra, med andra ord så skulle jag riva den utan att tveka.
 
Tack för svar!

Ja om någon "vet" så är det ju naturligtvis bättre ;) Men om ingen klagar högljutt eller ger mig en bra motivering så "tror" jag också att det kommer gå bra.

Det känns som att det krävs ganska stora krafter för att trycka in en källarvägg, och marken utanför väggen består nästan uteslutande av fin sand.
 
Om jag har förstått dig rätt ska du flytta en vägg någon meter? Kan du inte bygga den nya väggen först innan du river. Då tar ju den nya väggen och håller emot för eventuellt marktryck.
 
Jo, jag har varit inne på det jag med. Men jag ska bila bort det befintliga golvet och gjuta nytt, och då vill jag helst att den nya väggen står på den nya plattan.
 
Sagt och gjort…det var inga problem:

10382645_10152513859511942_5050591028611435837_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.