Byggahus.se
Hej forumvänner.
Jag är i färd med att riva en vägg mellan kök och vardagsrum. Huset är ett hus från Lingheds sågverk ca 8x15 m byggt 72-73.
Väggbeklädnad av träspont och reglar som ska rivas i en renoveringsprocess mellan kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har takstolar enligt bifogad bild. Längd mellan ytterväggar är 8400cm(takstolens upplägg) och över underarm på takstolarna är 170/200 cc120 vilket ska klara ett spann på 9000cm enligt träguiden.
Vy av en träkonstruerad vind med takstolar, synlig isolering och strömkabel, i ett hus från 70-talet som renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen som ska bort består från vardagsrum (tretex12mm, råspont 10mm, regel 45mm med varierat cc mått(23-85cm)sedan råspont 10mm och gips 12mm.se bild.
Delvis rivet trävägg med synliga reglar och avslitna ytskikt i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har också suttit köksskåp på väggen innan dessa revs bort. Det finns inga avbärningar eller liknande över dörrar mm i övriga huset.

Jag har genom en bekants bekant hört att taket kanske kommer att böja ner lite vid ev rivning men att det inte skall påverka konstruktion i övrigt då vinden inte kan inredas mm. Någon annan som har några tankar...?
 
S
En hjärtvägg innebär att väggen är bärande och således fungerar som ett upplag för takstolarna. Om nu den är där för att minska deformationerna eller för bärighetens skull behövs kontrolleras.
 
Lägg upp de ritningar du har på huset så underlättar det. Går väggen längs med takstolarnas riktning eller kors dem? OM det är en hjärtvägg så behöver du pausa i rivandet nu
 
K
En hjärtvägg river man inte bara hur som helst! Men jag har väldigt svårt att tro att den där relativt klena väggen du lagt upp bild på är en hjärtvägg, vad får dig att tro det? Du behöver svara på frågan om väggens positionering jämfört mot takstolarna, och även kontrollera mot ritningen vore bra.
 
Redigerat:
Det där är ingen hjärtvägg och takstolarna är självbärande.
 
Tack för era svar.
Jag åker och hämtar ritningarna i dag och lägger in dem så kanske det belyser frågan lite bättre.

Jag trodde att hjärtvägg var en vägg som gick mitt i huset längs nocken oavsett om den var bärande eller inte. Men där ser man man lär sig alltid något nytt.
Personligen är iaf min gissning att väggen inte bär men har avslutat rivningen tills vidare. Inget bra att gå på gissningar. Finns för övrigt flera dörrar och garderober i väggen och endast en 45x45 som är spikad mot vindsbjälklaget och stående okortlade 45mm reglar sporadiskt utplacerade. Känns väldigt klent. Det som får mig att tveka är ju att väggen står mitt i huset tvärs takstolarna. Men som sagt väggen kan ju handla syften än att enbart bära....
 
K
Nej en hjärtvägg är en vägg som är tvärgående mot takstolarna och tak upp last som leds ner i mark via golvbjälklag och grund. Att den enbart är tvärgående är inte rätt att kalla den för hjärtvägg. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hjärtvägg


Hur är den där väggen infäst? Den ser ju onekligen väldigt klen ut och kan du ”gunga” den lite i infästningarna på golv och/eller i taket så ser du direkt om den bär något eller ens har avstyvande effekt (tvivlar dock starkt på båda).
 
Då kommer bilder på ritningarna
Ritning av sektionen för ett hus med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritad konstruktionsritning av ett fackverk med måttangivelser och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal arkitektonisk ritning som visar planlösning med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äldre arkitektritning med mått och rumsindelning, uppritad för hand på linjerat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Teknisk ritning av en väggkonstruktion med dimensioner och detaljnummer 20.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Finns det något/några block som är märkta med X på den/de ritningar som förklaringen i sista bilden gäller?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det något/några block som är märkta med X på den/de ritningar som förklaringen i sista bilden gäller?
Enligt plocklistan finns endast R markerade innerväggar /väggblock med.
Handskriven bygglovsansökan med specifikationer av innerväggar och väggblock markerade med R.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan hittade jag en notering i ansökan för bygglovet..
Utzoomad bild av ett byggdokument med specifikationer för innerväggar och bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det är väl bara två av alla väggblocken som står under innervägg R.

Bärande reglar är 75 mm tjocka och icke-bärande 50 mm tjocka enligt bilderna. Du skrev tidigare att de var 45 mm. Är de 45 mm på alla sidorna?
I så fall är de inte bärande.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl bara två av alla väggblocken som står under innervägg R.

Bärande reglar är 75 mm tjocka och icke-bärande 50 mm tjocka enligt bilderna. Du skrev tidigare att de var 45 mm. Är de 45 mm på alla sidorna?
I så fall är de inte bärande.
De aktuella väggarna är 50x50 inte 45x45, jag mätte inte innan. Det är ju bara badrummet som är isolerat. Övriga väggar verkar vara oisolerade 50x50 plus råspont osv.
 
BirgitS
Då så, då stämmer det att de inte är bärande, vilket de ju inte heller bör vara eftersom det är fackverkstakstolar.
 
Ja men då så.
Ingen emot så fortsätter jag (y):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.