Ska riva en garageport med fjäder enligt bild, några tips för att det inte ska bli farligt. Jag gissar att den ska rivas i uppfällt läge för det är väl för att hjälpa till att lyfta luckan som fjädern behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skulle ta bort fjädrarna i obelastat läge efter att först stadgat upp dörren. Utan fjädrar är det inte mycket som håller emot, de är tyngre än man tror och då kan den åka igen med buller och bång och risk för skador.
Det där har jag gjort på två dörrar här hemma sedan karmarna börjat ruttna..... Det är inte konstigare än att man lossar fjädrarna obelastat läge, dvs med dörren uppfälld. Dörrarna är som sagt tunga som as när dom inte är fjäderassisterade så ställ en regel underdörren så ingen tappar den......
.
.
Tack för snabba svar. Det var väl något typ det ni skrivet som jag tänkt mig att man skulle göra. Ville bara vara på säkra sidan så man inte tänkt fel.
.
Undrar hur långt en fjäder hade kunnat flyga om man skulle leka lite under kontrollerade former
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Den där fjädern är ju belastad på drag dvs om den lösgörs så ploppar den snällt ihop. Upp mded porten och skruva ut övre bulten på fjädern. Den sjunker ihop och färdigt.
Men akta portjäveln när den vill fara ned.
Ersätt inte fjädern med ett spännt rep, det är enorma krafter så repet kommer att töjer sig våldsamt och går kanske av. Det är ett verkligen okontrollerat förlopp!
Men akta portjäveln när den vill fara ned.
Ersätt inte fjädern med ett spännt rep, det är enorma krafter så repet kommer att töjer sig våldsamt och går kanske av. Det är ett verkligen okontrollerat förlopp!
Gick det bra att såga sönder dörren innan? Jag ska riva min port i helgen.
Vet att detta är en gammal tråd men jag har precis samma upphängning med fjäder till vår vipport.
Undrar om det är skruven på undersidan som ställer hur spänd fjädern är och hur mycket man vågar skruva ut den?
Har tänkt avlasta fjädrarna så mycket som möjligt samt sätta vajer igenom dem för att få det så säkert som möjligt tills dess att vi ska byta port.
Undrar om det är skruven på undersidan som ställer hur spänd fjädern är och hur mycket man vågar skruva ut den?
Har tänkt avlasta fjädrarna så mycket som möjligt samt sätta vajer igenom dem för att få det så säkert som möjligt tills dess att vi ska byta port.
Ska också öppna upp en port, den har varit stängd i kanske 10år.
Är det nåt jag ska tänka på innan jag river skivan framför porten på insidan?
Kan man minimera riskerna på nåt vis?
Skulle behöva använda porten några gånger per år, ska in och ut med raggarbilen...
Är det nåt jag ska tänka på innan jag river skivan framför porten på insidan?
Kan man minimera riskerna på nåt vis?
Skulle behöva använda porten några gånger per år, ska in och ut med raggarbilen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder