Hej
Är ny på detta, både på forumet och med hus. Har precis köpt ett sent funkishus byggt 48 i i Stockholm söderort. Huset är 1,5 plans soutterräng på 128+52 kvm.
För att öppna upp och få större sociala ytor på övreplanet skulle vi vilja ta bort ett av sovrummen. På originalritningen verkar det som att del av väggen mot det sovrummet möjligen är bärande, även om dörrposten till det rummet redan sitter i den väggen.
Huset har enligt besiktningen ytterväggar av lättbetong, grund med grundsulor och mellangjutet betonggolv mot berg och mellanbjälklag av (lätt?)betong. Väggen på övre plan kan vidare som jag ser det endast behöva bära upp takstolar till ett tak med relativt flack takvinkel (det är ej ståhöjd uppe på vinden över). Vinden kommer endast användas till förvaring av mindre prylar, lite lådor etc.
En annan del av de troligtvis bärande väggarna är redan borttagen genom att någon tidigare ägare under årens lopp förändrat ingången till köket så att denna nu ligger från vardagsrummet bredvid öppna spisen, och inte som på den här ritningen från hallen.
Jag bifogar ritningar där jag markerat vad det är jag vill göra. Hur bör jag tänka här? När rummet tas bort finns det ju ingen väggstump kvar att hänga upp en balk på. Borde huset erfarenhetsmässigt klara att "bli av med" en så kort del av en bärande vägg, eller åker jag med stor sannolikhet på att avlasta en balk med en pelare där den bärande väggen idag slutar mot ingången till vardagsrummet? Vad är då ett rimligt antagande om typ och dimensionen på balken givet dessa förutsättningar?
Jag kommer givetvis att anlita konstruktör och göra bygganmälan när vi väl sätter igång, men skulle uppskatta lite mer kött på benen för att underlätta vår egen planering. Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder