Jag har ett dubbelgarage som tidgare har varit enkelgarage och carport. Tidigare ägare har i carportsdelen byggt till isolerade väggar, satt i garageport och gjutit golv osv. Han har dock låtit den tidigare ytterväggen stå kvar som mellanvägg. Den väggen vill jag nu riva så att det blir ett dubbelgarage. Problemet är att väggen "tidigare" har varit en bärande yttervägg. Det ligger fackverks takstol på i dim 115/45 och hanabanden är 70/45 och lutningen på taket är 23.
Garaget är 7m långt och 6.5m brett. Alltså, 7st takstolar med 1200cc och spännvidden 6,5m. En på kommunen "trodde" att takstolarna var för glest och att jag var tvungen att sätta dit en limträbalk, men utgick enbart efter ritningarna och efter de tidigare befintliga stolparna för carporten. I ritningarna står dock inte vad det är för sorts takstol eller dimensioner.
Vad säger ni??

C
115? Konstig dimension.. Låter hur som helst ytterst klent för den spännvidden, det går nog inte utan att du ersätter väggen med en balk. Ren gissning dock, för ett korrekt utlåtande bör du kontakta en konstruktör/ingenjör.

Två tum fem (förlåt, det funkar bättre att ta det i tum) Takbalkarna är dock två tum sex.

Redigerat:
C
I mitt garage har det använts enkom 45x195, spännvidd 4500mm, detta för tung konstruktion. Ska man ha 6,5 meter spännvidd gissar jag nog att man måste ha takstolar i 45x220 eller rentav 70x220, men jag bara spekulerar, som sagt, prata med en konstruktör. Dom flesta takstolsfabrikerna kan nog köra beräkningen åt dig om du kan ta fram en exakt ritning på takstolen som sitter där.

Kollar i tabell i takstolshandboken, är förutsättningarna är enl följande?

Snözon 1 ex Malmö
Takstolar c1200
Tungt tak ,råspont papp takpannor isolering gles gips
Överram 45x145 K24 (kolla om virket har stämplar)
Underram 45x120 K24
Fackverk (stödbenen är placerade i form av W)
Taklut 23gr
Är det pressbleck eller laskar i knutarna (skarvarna)?

Enl tabell är en sådan takstol fribärande max spännvidd 7,5 meter./MLj

Träindustriernas lathund har ju bara 14 och 27 graders men den säger 7 meter för 145/120 för 14 grader så då räcker det lugnt vid 23.
Den förutsätter C24 men det är väl bara ett nytt namn på K24

Mats Lj skrev:
Kollar i tabell i takstolshandboken, är förutsättningarna är enl följande?

Snözon 1 ex Malmö
Takstolar c1200
Tungt tak ,råspont papp takpannor isolering gles gips
Överram 45x145 K24 (kolla om virket har stämplar)
Underram 45x120 K24
Fackverk (stödbenen är placerade i form av W)
Taklut 23gr
Är det pressbleck eller laskar i knutarna (skarvarna)?

Enl tabell är en sådan takstol fribärande max spännvidd 7,5 meter./MLj
Inte riktigt, jag klydda till det från början,men så här; (det är verkligen hjärnstorm:blushing:)

Snözon 1,5 (Höör)
Takstolar c1200
Tak, papp, råspånt, takpannor (oisolerat yttertak)
Överarm 45x120 (hittar inga stämplar på virket)
Underarm 45x145 (ingen märkning där heller)
Fackverk (stödben placerade som VV)
Taklut 23gr
Pressad spikplåt+påspikade laskar

Tackar för era svar och passar på att ursäkta för min smått förvirrade semesterhjärna:S

med snözon 1,5 så vill lathunden ha 45X145 i både över och underarm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.